Tuesday, February 8, 2011

ISU LOGO HALAL TIADA KESUDAHAN


UTUSAN MALAYSIA: Rabu 9 Febuari 2011
Hasil siasatan wartawan Unit Khas Utusan Malaysia di lima pasar raya besar sekitar ibu kota menemui, sejumlah 25 daripada lebih 50 barangan menggunakan logo halal tidak diiktiraf.
Tambah menyedihkan apabila kebanyakannya terdiri daripada barangan makanan yang digunakan setiap hari seperti mi segera, kicap, tuna dan rempahan sup selain makanan ringan.
Kesemua produk yang mempunyai logo ‘halal’ tersebut cuba dijejaki melalui laman web Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) namun tiada maklumat mengenainya.
Pemeriksaan ini sekali gus membuktikan produk-produk itu tidak didaftarkan secara sah.
Berbeza dengan barangan sama daripada jenama lain yang diperiksa, maklumat seperti nama syarikat, jenama dan jenis barangan serta tarikh tamat tempoh sijil pengesahan halal dipaparkan.
Paling mengejutkan, enam produk yang telah diharamkan penggunaan logo halal oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) berkuatkuasa pada 5 Februari tahun lalu, masih kebal di pasaran.
Tindakan dalam memastikan kesejahteraan umat Islam benar-benar terpelihara dari aspek halal haram mengikut ajaran agama itu mungkin tiada impaknya apabila logo seperti Islamic Food and Research Council, SAS-H Consultancy, Perak Religious Officer Association, Halal Food Council S.E.A dan IFANCA International masih boleh dilihat digunakan pada hampir setiap jenis makanan.
Ini juga memudahkan pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan mengaburi mata pelanggan menerusi logo halal masing-masing.
Tambah malang, hanya sebilangan kecil produk di pasar raya didapati menggunakan logo standard Jakim biarpun jabatan itu sudah menetapkan sejak Ogos 2009, ia hendaklah dicetak pada label produk berserta dengan nombor rujukan MS dan 10 digit terakhir nombor rujukan permohonan.
Statistik Bahagian Penguatkuasaan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) pula menyatakan sebanyak 60 peratus daripada 66 kes pelbagai kesalahan yang dikesan pada tahun 2010 adalah melibatkan pemalsuan logo halal Jakim.

Bukan semua produk logo halal adalah halal

KUALA LUMPUR 8 Feb. – Pengguna Islam perlu lebih prihatin semasa memilih produk makanan, minuman dan barangan kegunaan harian lain kerana bukan semua produk yang memiliki logo halal berada di bawah pemantauan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pengarah Bahagian Hab Halal Jakim, Zainal Abidin Jaffar berkata, bidang kuasa jabatan itu selaku pengeluar pengurusan pensijilan halal hanya terhad dalam usaha memantau aktiviti para pemegang sijil pengesahan halal Malaysia.
“Ini sekali gus menjelaskan peranan Jakim hanya terbatas kepada pemegang sijil halal yang sah sahaja.
“Manakala bagi produk yang tidak berdaftar dan didapati menggunakan logo halal palsu atau ‘ciplak’, penguatkuasaannya hanya boleh dilakukan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menerusi Akta Perihal Dagangan (APD) 1972,” katanya ketika dihubungi di sini baru-baru ini.
Menurut Zainal Abidin, isu penyalahgunaan dan pemalsuan logo halal di negara ini bukan perkara baru dan berharap pengguna akan lebih prihatin dalam memahami dan menangani perkara ini.
“Sekiranya pengguna berasa ragu dengan kesahihan sesuatu logo halal, sebaiknya hindarilah daripada membeli produk tersebut.
“Pengguna juga boleh membuat laporan kepada pihak berkuasa berkaitan agar siasatan dapat dilakukan serta-merta bagi memastikan logo halal hanya digunakan oleh produk atau pemegang sijil pengesahan halal,” katanya.
Tegas Zainal Abidin, satu bentuk penguatkuasaan amat diperlukan pada masa ini bagi mengawal pemalsuan logo halal dan pengeluaran sijil halal oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.
“Segala persoalan hanya boleh dirungkai dengan penggubalan Akta Halal dan saya berharap ia dapat direalisasikan secepat mungkin bagi membantu menghilangkan segala kekeliruan pengguna Islam berhubung isu halal-haram dan sekali gus membela nasib mereka daripada terus dikhianati,” katanya.

No comments:

Post a Comment