BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, April 19, 2014

KAFE KOTAKKALAM- KUANTAN, PAHANG

DEKORASI Kafe Kotakkalam menarik perhatian pengunjung untuk bersantai sambil menikmati hidangan barat.

Menikmati hidangan ala Itali sudah menjadi satu rutin di bandar-bandar besar termasuk di Kuantan, Pahang yang tidak ketinggalan menyajikan pelbagai pilihan masakan tersebut.
Kafe Kotakkalam yang beroperasi di bandar Kuantan memiliki semua yang diimpikan peminat masakan berkenaan bermula daripada pemilihan lokasi sehinggalah kepada dekorasi yang sememangnya mampu mencuri minat pelanggan untuk singgah makan di situ.
Menerapkan tema kafe jalanan, kafe yang beroperasi bersebelahan Hotel Cititel di Jalan Teluk Sisek itu menyediakan kira-kira 30 hidangan ala Itali dan barat dengan diubah namanya bersesuaian dengan tema Kotakkalam.
Menawarkan harga serendah RM7, menu sajian yang dinamakan spageti Alfredo dan House of Eatalia Bolognese with Meatball mendapat permintaan yang tinggi daripada kalangan pengunjung, selain permintaan masakan barat yang lain.
Menu lain yang turut disediakan adalah Eatalia Shrimp Alfredo dan Lamb Aglio Olio serta sajian barat seperti Kotakkalam Avantgarde Steak serta Kotakkalam Chicken Parmigiana.
Minuman istimewa yang perlu dirasai pengunjung adalah Designer’s Drink, Brazilian Lime dan minuman botol berlogo lelaki bersongkok dengan tiga perisa.
Idea membuka kafe itu dilakukan oleh dua anak muda iaitu Ahmad Dainney dan Hairri Shaza yang menampilkan kelainan dalam makanan serta dekorasi di tempat tersebut.
Ahmad Dainney yang bekerja sepenuh masa sebagai juruteknik di salah sebuah kilang di Perindustrian Gebeng, Kuantan menyifatkan pembukaan kafe kreatif ini sebagai inisiatifnya dalam menyediakan ruang santai sambil menikmati hidangan yang dipesan.
Menurutnya, bagi menambahkan keceriaan kafe tersebut, pelbagai gambar turut dipamerkan seperti gambar bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, penyanyi Elvis Presley, pelakon Hollywood, James Dean dan beberapa selebriti terkenal tempatan mahupun antarabangsa.
Katanya, Hairri yang merupakan sahabat baiknya sejak 20 tahun lalu menjadi tunjang operasi apabila beliau turut bertindak sebagai chef di kafe tersebut.
'Saya dan Hairri membuka kafe ini bukan sahaja untuk memberikan pelbagai pilihan sajian barat kepada orang ramai, malah kami mahu mengubah corak kehidupan golongan belia yang suka melepak tanpa haluan dengan berkumpul serta berkongsi ilmu di tempat yang sesuai.
'Kafe ini direka khas secara unik untuk para belia mengisi masa lapang menerusi aktiviti fotografi ataupun membaca,' katanya.
Bagi seorang pelanggan tetap, Norsyahida Azahari, menu yang sentiasa dipesannya adalah Swedish Meatball dan spageti Alfredo.
Ini kerana, katanya bukan sahaja rasanya sedap tetapi dijual pada harga berpatutan.
'Selain menikmati hidangan, saya bersama rakan-rakan dapat berkongsi cerita tentang kehidupan masing-masing dan merehatkan minda. Malah dekorasi kafe ini turut menarik dan kreatif,' ujarnya.

No comments:

Post a Comment