Thursday, October 31, 2013

PENDUDUDK TAMAN SURAYA DIHANTUI BANJIR KILAT

  • Dihantui masalah banjir kilatSuraya menunjukkan paras air banjir yang sering naik di rumahnya.
 1 / 1 
PONTIAN - Tidur di atas meja dan kerusi sudah menjadi perkara biasa setiap banjir kilat berlaku buat dua keluarga yang tinggal di Lorong Belakang Taman Suraya, di sini.

Banjir kilat yang berpunca dari-pada air pasang besar itu, akan berlaku dalam tempoh sekurang-kurangnya empat kali sebulan.

Hamidah Othman 53, berkata, setiap kali banjir berlaku, dia bersama dua anak dan empat cucunya yang tinggal di situ tidak dapat berbuat apa-apa kerana air naik secara tiba-tiba  dengan begitu cepat.

“Semua perkakasan seperti barang elektrik sudah dialas batu supaya tidak terkena banjir, pun begitu, air bayang melimpah ke dalam rumah kadangkala naik sehingga paras lutut.

“Keadaan itu menyebabkan ada barang yang rosak seperti tikar  getah yang perlu diganti baru kerana terendam dalam air dalam tempoh masa yang agak lama,” katanya kepada Sinar Harian.

Jelasnya, longkang yang mengalir terus ke laut tidak dapat menampung jumlah air yang banyak ketika berlaku air pasang menyebabkan terjadinya limpahan air yang mengakibatkan banjir.

Tambahnya, air longkang akan cepat penuh pada musim hujan, jika berlaku pertembungan air pasang, limpahan air longkang akan  berlaku menyebabkan rumah akan dimasuki air.

“Fenomena air pasang berlaku  tidak menentu kadangkala pada  sebelah malam, petang atau pagi,” katanya.

Menurutnya, masalah banjir akan dapat diatasi sekiranya pintu tali air dibina di situ bagi menghalang air laut mengalir ke dalam longkang ketika fenomena air pasang berlaku.

Hamidah berkata, kejadian banjir yang berlaku ini sudah diketahui banyak pihak termasuk pemimpin setempat, malah lawatan juga sudah dibuat untuk meninjau masalah yang berlaku di sini.

“Saya amat berharap agar pembinaan pintu air dapat dilakukan segera supaya masalah banjir yang membelenggu selama ini berakhir,” katanya.

Bagi anaknya pula, Mohd Syuib Ibrahim, 27,  berkata, walaupun  sudah menjadi kebiasaan menghadapi banjir  kilat, namun dia tetap bimbang  dengan keselamatan dua orang anaknya yang masih lagi kecil.

Menurutnya, dia ada bercadang untuk berpindah, tetapi dengan pendapatan sebagai peniaga kuih muih, impian itu terpaksa dilupakan.

“Sekiranya tali air dibina di sini, masalah banjir dapat diatasi seterusnya membolehkan kami sekeluarga tinggal dengan lebih selesa di sini,” katanya.

Tambahnya lagi, cadangan pembinaan tali air telah dikemukakan kepada pihak yang berkaitan namun sehingga kini masih belum mendapat sebarang jawapan mengenainya.

Sementara itu, Ketua Kampung Daud Sanusi berkata, pihaknya sudah mengetahui masalah yang dihadapi oleh keluarga tersebut yang tinggal di kawasan berhampiran dengan laut.

“Masalah ini sudah dibawa ke pihak berkaitan bagi tindakan susulan. Walaupun hanya dua rumah sahaja di situ, namun mereka tidak pernah diabaikan untuk menerima bantuan seperti bantuan baik pulih rumah yang diberikan oleh ahli parlimen,” katanya.

SELAMATKAN PESISIR PANTAI

  • Selamatkan segera pesisir pantaiKelihatan batu bata yang ditambak di sebuah kawasan di Rimba Terjun sudah runtuh akibat hakisan pantai.
 1 / 1 
PONTIAN - Hakisan yang semakin membimbangkan di sepanjang kawasan pesisir pantai di Kampung Rimba Terjun memerlukan tindakan segera dari kerajaan.

Pembinaan benteng atau tembok penahan hakisan ombak yang dianggarkan melebihi lima kilometer itu iaitu dari kawasan di belakang Pasar Awam Pontian sehingga ke Sungai Parit Raja, perlu dilakukan segera bagi mengurangkan hakisan pada masa hadapan.

Ahli Parlimen Tanjung Piai, Datuk Wee Jeck Seng berkata, akibat permasalahan itu menyebabkan penduduk yang tinggal berhampiran kawasan pesisir pantai hidup dalam kebimbangan, memandangkan terdapat kawasan tanah yang sudah ditelan laut.

Jelasnya, banyak aduan mengenai masalah hakisan diajukan penduduk kepada pihaknya.

“Perkara itu sudah pun dibawa ke Mesyuarat Tindakan Daerah Pontian dan sehingga kini difahamkan terdapat kawasan yang telah dibina benteng bagi kawasan yang terjejas teruk.

“Saya juga akan membawa perkara ini ke sidang Dewan Rakyat supaya pembinaan benteng diberikan perhatian segera,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rungutan penduduk di Mukim Rimba Terjun yang terjejas sehingga terdapat kawasan kebun mereka yang sudah hilang akibat hakisan yang berlaku.
Menurutnya, kos dan peruntukkan yang agak besar menjadi halangan kepada pembinaan benteng sepertimana yang diharapkan penduduk.

“Penduduk perlu bersabar kerana peruntukkan yang begitu besar diperlukan bagi pembinaan benteng dan tembok di kawasan pesisir pantai di sini.

“Sebagai langlah jangka masa panjang, pembinaan benteng lebih baik berbanding menambak semula kawasan yang terhakis itu,” katanya.

Menurutnya lagi, tinjauan juga telah dilakukan pegawai-pegawai Pejabat Daerah Pontian dan Jabatan Pengaliran dan Saliran ( JPS) ke kawasan yang terjejas.

“Kawasan yang terjejas dengan hakisan pantai bukan sedikit, tetapi di sepanjang pantai di Pontian hingga ke Tanjung Piai yang juga memerlukan perhatian serius dari pihak kerajaan,” katanya.

Sinar Harian pada keluaran 12 Oktober lalu, menyiarkan keluhan penduduk Kampung Rimba Terjun yang bimbang dengan ancaman hakisan pantai sehingga menyebabkan terdapat kawasan kebun yang hilang akibat hakisan.

KEMATIAN KE TEMPAT KERJA MENINGKAT

KLUANG - Kadar kemalangan membabitkan pekerja yang berulang-alik ke tempat kerja meningkat mendadak sejak lima tahun lalu, dan senario ini amat membimbangkan.

Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, ia dikenal pasti berpunca daripada kekurangan kesedaran penjagaan keselamatan dan kesihatan diri setiap pekerja terutama ketika memandu.

Menurutnya, berdasarkan statistik diperoleh daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mendapati, senario itu bermula pada 2008 dengan 19,041 kes, diikuti tahun berikutnya 20,810 kes (2009); 22,036 kes (2010); 24089 kes (2011) dan 26,262 kes (2012).

“Peningkatan tersebut dijangka berterusan sebanyak 24 peratus pada tahun ini kerana setakat Julai lalu, bacaan kadar kemalangan ketika ulang-alik ke tempat kerja dilaporkan sebanyak 16,440 kes.

“Laporan Perkeso turut mendapati, antara punca berlaku kemalangan ke tempat disebabkan tabiat memandu tergesa-gesa, memotong kenderaan secara berbahaya dan peningkatan penggunaan motosikal dalam kalangan pekerja,” katanya selepas merasmikan program OSH in School, di Kolej Vokasional Kluang, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengurus NIOSH Wilayah Selatan, Khairunnizam Mustapha dan Pengarah Kolej Vokasional Kluang, Md Salim Bahari.

Lam Thye berkata, senario tersebut turut akan menyebabkan majikan kehilangan tenaga kerja mahir, produktif dan berkualiti, jika berlaku kes kematian mahupun kehilangan upaya untuk bekerja.

Sementara itu, beliau berkata, kes kemalangan di tempat kerja atau kemalangan industri turut mencatatkan peningkatan dengan sebanyak 61,573 kes direkodkan tahun lalu.

“Pada 2011, hanya 59,897 kes kemalangan di tempat kerja berlaku manakala sehingga Julai tahun ini pula, sebanyak 37,704 kes kemalangan sudah dilaporkan.

“Saya berharap, pekerja pelbagai sektor mahupun generasi muda yang akan memasuki alam pekerjaan supaya sentiasa sedar kepentingan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja bagi memastikan persekitaran tempat kerja lebih terjamin selamat,” katanya.

PENTINGNYA ISU MAKANAN HALAL & HARAM

JIKA kita tinjau ke beberapa buah bandar logo halal Jakim masih berkurangan. Ada kedai atau restoran yang masih belum memaparkan logo halal Jakim. Manakala ada restoran terutama di pusat beli-belah yang masih menunggu logo halal ini.

Bagi restoran atau gerai yang mendapat logo halal Jakim. Logo tersebut mestilah dipaparkan di tempat yang boleh dilihat dengan jelas terutama di tempat makanan yang disediakan bagi mengelakkan rasa was-was orang ramai sewaktu mengambil makanan yang disajikan.

Ramai kalangan umat Islam prihatin tentang makanan yang halal ini sangat sensitif dengan perkara ini. Bayangkan jika ada restoran yang menulis dengan tulisan tangan “pork free” bagi menyatakan bahawa restoran tersebut tidak menghidangkan makanan haram iaitu khinzir.

Bagi restoran yang menulis perkataan ini sewajarnya memahami tujuannya dan tahu konsep halal dan haram.

Soal berkaitan isu halal dan haram ini bukan sahaja terletak kepada persoalan tiada hidangan daging yang haram; malah lebih jauh dari itu, iaitu bagaimana makanan ini diperoleh daripada sumber yang halal.

Misalnya, ayam disembelih dengan betul mengikut cara Islam. Penyediaan makanan yang bersih dan halal. Penggunaan bekas memasak yang tidak bercampur dengan makanan haram.
Tempat menyimpan makanan bahan mentah seperti daging tidak bercampur atau tiada langsung yang haram.

Oleh itu, perkara-perkara ini menjadi tanda tanya dalam pemikiran umat Islam. Pertanyaan sering diajukan dalam fikiran. Adakah restoran di pusat beli-belah ini halal walaupun pekerjanya dari Indonesia atau Bangladesh? Hanya hati kecil kita yang dapat menjawabnya sebab kebanyakannya tuan punya restoran tersebut bukan orang Islam.

Makanan yang halal ialah makanan yang mendapat keredaan ALLAH dan membawa kebaikan rohani dan jasmani. Islam menggalakkan manusia memakan makanan yang baik dan halal kerana terjamin kesihatan tubuh badan. Makanan halal mendatangkan kecergasan pada akal fikiran.

Sukar dijangkiti penyakit seperti penyakit kencing tikus dan sebagainya.

Makanan halal dapat mempengaruhi akhlak dan tingkah laku yang baik. Manakala makanan yang haram ialah makanan yang ditegah oleh syarak dan boleh membawa kepada kemudaratan kesihatan tubuh badan.

ALLAH melarang umatnya makan makanan yang haram kerana boleh memudaratkan tubuh badan. Mendatangkan penyakit yang berbahaya. Anggota badan menjadi lemah dan tidak bertenaga. Makanan haram mempengaruhi perangai seseorang ke arah keburukan.

Kesan daripada memakan makanan haram ialah mendapat azab daripada ALLAH, boleh melemahkan tubuh badan, merosakkan akal fikiran dan hati menjadi mati dan kotor. Inilah sebabnya kenapa makanan halal itu sangat penting dalam kehidupan umat Islam.

Nabi SAW bersabda: “Tiap tubuh yang tumbuh daripada (makanan) yang haram maka api neraka lebih utama membakarnya.” (Riwayat Ath Thabrani).

Semoga isu halal dan haram berkaitan makanan ini sentiasa dalam pandangan dan perhatian orang ramai terutama umat Islam. Pihak Jakim juga mestilah sentiasa memantau restoran, terutama di pusat beli-belah yang menyediakan makanan kepada orang ramai.

Dari segi pelancongan kalangan pelancong dari negara Timur Tengah dan pelancong yang beragama Islam juga sentiasa melihat logo halal Jakim yang dipaparkan sebelum makan di sesebuah restoran yang menyediakan makanan kepada orang ramai khususnya pelanggan di pusat beli-belah.

Nabi SAW bersabda: “Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu nescaya, kamu menjadi orang yang terkabul doanya.

Demi yang jiwa Muhammad dalam genggaman-Nya. Sesungguhnya, seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya; maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Sesiapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram; maka api neraka lebih layak membakarnya." (Riwayat Ath Thabrani).

Justeru, sama-samalah kita memikirkan tentang makanan yang halal dan haram ini yang memberikan impak besar dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat.

Wednesday, October 30, 2013

KEGILAAN JUS SAYURAN DI CARLIFONIA


SEGELAS jus sayur mengandungi zat dan vitamin yang mencukupi untuk mereka yang berdiet.


BUNYI kisaran kobis hijau, timun dan bayam kedengaran di dapur kediaman guru yoga, Kia Miller, 44, yang terletak berhampiran Pantai Venice, California di Amerika Syarikat (AS).
Miller kelihatan teruja ketika menceritakan obsesinya terhadap jus tersebut yang dikatakan baik untuk kesihatan.
"Saya seronok melakukannya, rasa seperti menekan butang penetapan semula. Ia seolah-olah memberikan anda peluang untuk memikirkan tentang hubungan dengan makanan.
"Ia merupakan cara yang terbaik untuk tubuh memperoleh nutrisi daripada sayur-sayuran segar," ujar Miller ketika ditemu bual di kawasan pinggir pantai tersebut.
Kedai jus berkonsep bar memang mudah ditemui di California kerana kota itu sudah lama membudayakan amalan alaf baharu. Di kawasan elit seperti Santa Monica dan Beverly Hills, bar jus dapat dilihat di setiap sudut jalan.
Pemandangan seperti orang lalu lalang sambil memegang cawan polistiren yang mengandungi jus sayur adalah sesuatu yang biasa. Malah penggemar jus sayur lebih mudah ditemui berbanding penggemar kopi.
"Jus ini dianggap seperti wain baharu," kata Miller sambil menghidangkan jus tersebut kepada wartawan.

DI Los Angeles dan New York, AS sahaja terdapat sebanyak 6,500 bar jus.


Jus sayur mengandungi pelbagai jenis sayur yang terdiri daripada kobis hijau, halia, ubi kayu, lobak, santan dan kacang almond. Bagi penggemar buah-buahan pula, mereka boleh mendapatkan jus yang dikisar daripada kurma, pisang, epal dan daun saderi.
Minuman kecantikan
Ada antara penduduk di negara tersebut menjadikan jus sayur sebagai rejim minuman kecantikan yang diamalkan untuk tempoh tiga hari, tujuh hari ataupun 30 hari secara berturut-turut.
Bagi yang ingin menurunkan berat badan, boleh mencuba meminum jus sayur selama lima hari tanpa makan hidangan lain. Tidak mustahil amalan tersebut membolehkan anda menurunkan berat sebanyak 10 kilogram.
Pakar fisioterapi, Heather, 42, baru menamatkan tempoh pembuangan toksin dalam badan yang dibuat selama 72 jam.
"Proses ini membuatkan saya rasa lebih sihat dan seperti ketagih untuk melakukannya lagi. Saya rasa lebih dekat dengan diri sendiri dan bertenaga," kata Heather.
Pengurus bar jus berketurunan India, Baba Ji, membuka dua cawangan pada dua tahun lepas di Silver Lake dan Los Feliz yang terletak di timur Hollywood.
"Beberapa tahun kebelakangan ini, minuman jus menjadi satu fenomena. Semua orang mahu membuka bar jus. Mereka semua mahu membuang toksik dalam badan," katanya.
Harga bagi jus tersebut bergantung kepada lokasi. Contohnya, kos bagi bekalan minuman jus selama tiga hari dianggarkan bernilai antara AS$120 hingga AS$150 (RM380 hingga RM476). Jangan terkejut jika kos bagi jus untuk lima hari boleh mencecah RM1,270.

JUS buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan langkah terbaik untuk membuang toksik dalam badan.


Harga
Seorang pelanggan di bar tersebut percaya tabiat meminum jus itu mengubah kehidupan mereka.
Laporan kewangan mingguan Barron yang dibuat pada Julai lalu menganggarkan nilai keuntungan yang diperoleh daripada industri penghasilan jus adalah sekitar RM15.86 bilion. Industri tersebut turut mencatat pertumbuhan ekonomi sebanyak empat hingga lapan peratus setahun.
Setakat ini, AS memiliki sebanyak 6,200 bar jus yang tertumpu di Los Angeles dan New York. Kafe Starbucks terbesar yang pertama mengkhususkan jualan minuman jus dibuka di Seattle dan San Fransisco tahun ini. - AFP

MINYAK MASAK KITAR SEMULA

Nadzim Johan

KUALA LUMPUR 30 Okt. - Hampir 90 peratus minyak masak di pasaran dipercayai hasil daripada kegiatan kitar semula minyak masak yang telah digunakan.
Perkara itu didedahkan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan yang sekali gus mendesak kerajaan memandangkan serius isu terbabit kerana boleh menjejaskan kesihatan pengguna.
Malah, menurut beliau, aktiviti kutipan, penghasilan dan jualan minyak masak terpakai telah lama berlaku di negara ini serta merupakan satu industri yang besar.
Lebih mengejutkan lagi, sebahagian besar minyak masak dikitar semula itu dijual dalam bentuk paket.
“Mereka (pengusaha) membeli minyak masak terpakai di restoran makanan segera untuk dikitar semula dan kemudiannya dicampur dengan minyak baharu," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Beliau berkata, hasil soal selidik yang dijalankan aktivis PPIM melibatkan kira-kira 70 buah restoran dan gerai makan di beberapa kawasan di sekitar Kuala Lumpur mendapati kebanyakan peniaga menggunakan minyak masak kitar semula.
“Minyak masak yang dipaketkan itu bukan daripada jenama terkenal dan ramai peniaga yang tidak sedar mereka menggunakan minyak masak kitar semula," katanya.
Menurut Nadzim, status halal minyak masak itu juga meragukan kerana mungkin diambil daripada restoran bukan Islam.
Sehubungan itu, katanya, pihak berkaitan seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Kementerian Kesihatan, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan perlu bekerjasama membanteras aktiviti tersebut.
“Selain menipu pengguna, pengusaha terlibat turut mengeksport minyak masak itu dengan mendakwa produk tersebut adalah halal," katanya.
Sementara itu, Pengurus Pembangunan Perniagaan Kris Biofuels Sdn. Bhd., Ja’afar Abdullah memberitahu, aktiviti kutipan dan jualan minyak masak terpakai melanggar undang-undang dan peraturan MPOB.
Katanya, lesen yang dikeluarkan MPOB dengan jelas menyatakan penggunaan minyak masak kitar semula hanya bagi tujuan menghasilkan produk biofuel.
“Isu ini wajar ditangani segera kerana dari segi kesihatan minyak masak ini jika digunakan semula sebanyak tiga kali akan menghasilkan komponen radikal bebas yang boleh mengakibatkan kanser dan kerosakan hati," katanya.

Monday, October 28, 2013

CASA CRYSTAL-TAMAN SRI RAMPAI, KL


ANTARA makanan laut yang boleh dipilih pelanggan seperti kerang , lala, ketam, kupang dan siput buluh.

BAGI mereka yang gemar menikmati hidangan sihat dan enak, pastinya Casa Crystal, Taman Sri Rampai, Kuala Lumpur merupakan pilihan yang tepat.
Restoran yang berkonsepkan Buffet Steamboat ini sangat istimewa kerana menggunakan batu kristal bagi menggantikan kuali dan periuk.
Pemiliknya, Nur Zameera Zabir, 28, berkata, apabila menggunakan batu kristal, pelanggan tidak perlu menggunakan mentega untuk memanggang makanan.
"Mereka hanya perlu letak makanan di atas batu kristal dan pelanggan tidak perlu menunggu lama kerana batu tersebut akan panas dalam masa 30 saat.
"Jus dalam daging akan keluar dengan sendirinya apabila menggunakan batu kristal, selain turut mengekalkan rasa asli makanan yang dipanggang," ujarnya.
Menurut Nur Zameera yang juga penggemar makanan stimbot, penggunaan batu kristal yang diimport khas dari China itu juga mampu menyegarkan daging yang dipanggang dan membunuh kuman di dalam makanan.
Selain menawarkan hidangan sihat, harga yang ditawarkan amat berpatutan iaitu RM29.90 bagi dewasa, RM15.90 kanak-kanak dan RM24.90 pelajar.
Malah terdapat pelbagai jenis makanan laut yang disediakan di restoran tersebut yang pastinya menambat selera pengunjung.
Antaranya lokan, kupang, siput buluh, kepah, ketam, udang dan bermacam lagi. Tidak cukup dengan itu, pelbagai jenis bebola daging dan ayam yang telah diperap sedia untuk dipanggang atau dikukus.
Pilihan sayuran pula adalah pelbagai seperti sayur berdaun hijau, cendawan butang, bunga kubis, brokoli, lobak merah dan banyak lagi.
Lebih mengenyangkan sekiranya sajian pilihan anda itu dicampur dengan mi, bihun atau kuey tiaw yang direbus di dalam periuk berisi kuah tom yam, sup ayam atau sup Thai.
Tambahnya, terdapat empat jenis sos yang disediakan iaitu sos pedas, manis, lada hitam dan Thai.
Manakala, bagi yang mahu makan makanan berat, pilihan nasi lemak, nasi goreng, mi goreng dan spageti sedia menanti.
Pemanis mulut yang menjadi pelengkap hidangan tidak dilupakan. Terdapat aneka pilihan antaranya cendol, ABC dan ais krim.
Menurut Nur Zameera, santan yang digunakan bagi pemanis mulut adalah santan sawit.
"Jarang pengusaha restoran menggunakan santan ini dalam hidangan mereka. Selain rasanya yang sedap, ia juga kurang kolestrol.
"Pengunjung boleh menikmati sepuasnya makanan di sini tanpa perlu risau akan kesihatan mereka," katanya yang merupakan bekas guru bahasa Inggeris.
Bagi mereka yang mahu mengadakan majlis tertutup, Casa Crystal turut menyediakan bilik khas yang memuatkan 20 orang tanpa caj tambahan.
Restoran yang terletak di Tingkat 1, Jalan Rampai Maju, Taman Sri Rampai itu dibuka setiap hari bermula pukul 5 petang sehingga 11 malam.
Untuk maklumat lanjut mengenai restoran tersebut, layari laman Facebook Casa Crystal.
Bagi sebarang tempahan, bolehlah hubungi Nur Zameera di talian 010-9068849.

KAW KAW BURGER BAKAR-SEKSYEN 2 WANGSA MAJU


Pencetus fenomena burger bakar Zul dan Nita.

BERMULA hanya dengan gerai kecil yang begitu popular dengan burger bakar di Seksyen 2, Wangsa Maju, kini Kaw Kaw Burger telah mempunyai tujuh cawangan di sekitar Lembah Klang.
Cetusan idea dua sahabat Mohd. Faizul Baharudin dan Nini Haznita Muhammad yang mencetuskan fenomena burger bakar membuatkan pelanggan sanggup beratur sehingga tiga jam hanya untuk merasainya.
Kini dua sahabat ini tidak berhenti di situ saja tetapi terus merevolusikan menu burger yang pelbagai.
Terdapat pelbagai jenis burger antaranya menu tempatan Burger Permaisuri dengan serunding dan sos serai istimewa.
Pelanggan juga boleh merasa Smokynizer iaitu daging segar dengan kombinasi mayonis salai dengan jeruk cili yang membangkitkan selera.
Mereka yang gemarkan kambing boleh memesan Lambernizer yang menggunakan 100 peratus patty kambing Australia yang dibakar secukup rasa dan ditambah dengan sos salsa segar.
"Selain itu kami memberikan peluang kepada pelanggan untuk memilih jenis pattytopping, keju dan sayuran yang dinamakan mengikut kesukaan masing-masing.
"Ini memberikan kelainan kepada pelanggan yang mungkin tidak makan daging, gemar makan sayur atau mempunyai pilihan keju masing-masing," kata Nita.
Jelas Zul, untuk pelanggan mereka menawarkan patty ayam, lembu, kambing dan cendawan dengan lebih 15 jenis sos, pelbagai jenis roti, keju dan sayuran untuk dipilih.
"Kami berharap pelanggan akan menggunakan kesempatan ini untuk datang dan mencuba burger bakar yang mereka reka sendiri di sini," katanya.
Jelas Zul, mereka juga menyediakan perkhidmatan katering bagi pelanggan mengadakan jamuan di rumah.
"Kami juga menyediakan khidmat nasihat dan bekalan produk bagi usahawan yang berminat untuk membuka perniagaan burger bakar," katanya.

Friday, October 25, 2013

KEAGUNGAN AYAT KURSI


ALLAH, tidak ada Tuhan lain yang patut disembah melainkan Allah. Dia iaitu tuhan yang hidup dan berdiri sendiri. Dia tidak pernah mengantuk dan tidak pernah tidur, bagi-Nya apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Tidak ada yang sanggup/berupaya memberi syafaat (pertolongan) melainkan dengan izin-Nya jua. Dia mengetahui semua yang telah berlaku dan yang akan berlaku. Tidak ada (makhluk) yang dapat (mempunyai) pengetahuan-Nya kecuali dengan kehendak-Nya. Kursi pemerinthan-Nya meliputi seluruh langit dan bumi. Tidak ada kesulitan bagi-Nya untuk memelihara keduanya (langit dan bumi) dan dia Maha Tinggi lagi Maha Adil.
Demikian bunyi makna ayat Kursi yang merupakan ayat ke-255 daripada 286 ayat dalam surah al-Baqarah, surah kedua selepas surah al-Fatihah dalam susunan surah-surah al-Quran yang mengandungi 114 surat, 30 juzuk 6,236 ayat dengan 4,780 ayat bagi surah-surah Makkiyyah dan 1,456 lagi ayat dalam surah-surah Madaniyyah serta sekitar 1.2 juta huruf al-Quran.
Surah al-Baqarah termasuk dalam bilangan surah-surah Madaniyyah, iaitu surah-surah yang diturunkan di Madinah.
Ayat Kursi mempunyai keagungannya sehingga jika dibaca untuk melawan syaitan dan iblis, nescaya makhluk yang dilaknati oleh Allah SWT itu kerana keangkuhan, kesombongan dan sifat riaknya itu akan terbakar, menjadikan ayat Kursi sangat ditakuti oleh syaitan dan iblis, malah ketika ia diwahyukan kepada Rasulullah SAW seluruh syaitan dan iblis menjadi resah gelisah kerananya.
Ada riwayat mengatakan bahawa ketika membawa wahyu ayat Kursi kepada Rasulullah SAW, malaikat Jibril as. diiringi oleh 40,000 malaikat, manakala ada riwayat lain pula mengatakan Jibril diiringi oleh 80,000 malaikat. Dengan diiringi oleh sedemikian ramai malaikat, maka sudah tentulah ayat Kursi bukan sebarangan ayat, pastinya ada keistimewaan dan kehebatan di sebaliknya.
Sebaik sahaja menerima wahyu ayat Kursi, Rasulullah SAW segera memanggil Zaid bin Thabit untuk menuliskannya.
Pada saat ayat Kursi diwahyukan kepada baginda junjungan besar Nabi Muhammad SAW, syaitan dan iblis menjadi kelam-kabut dan keluh-kesah, malah tidak keruan tanpa diketahui punca yang menyebabkan kejadian begitu.
Lantas ketuanya memerintahkan kepada sekalian syaitan dan iblis menjelajah ke setiap pelosok langit dan bumi bagi mencari punca dan sebab yang menjadikan mereka dilanda kegelisahan dan kepanasan.
Dalam penjelajahan dan penyiasatan yang dibuat, syaitan dan iblis mendapati punca kegelisahan mereka adalah disebabkan daripada bahang panas ekoran turunnya ayat Kursi di Madinah, ayat yang jika umat Islam yang mantap iman dan takwa menjadikannya sebagai senjata melawan syaitan dan iblis, pasti syaitan dan iblis akan tumpas, malah akan terbakar.
Demikianlah betapa agung dan hebatnya ayat Kursi yang patut dijadikan ayat yang semestinya dibaca dalam semua keadaan, kecuali ketika berada di tempat-tempat yang tidak suci.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca ayat Kursi selepas tiap-tiap sembahyang fardu, nescaya Allah mengurniakan mereka hati orang-orang yang bersyukur, amalan orang siddiqin, pahala para nabi dan menghampirkan ke atasnya rahmat dengan limpah kurnia Allah yang mana tiadalah yang menegahnya daripada memasuki syurga selepas mati."
Baginda juga bersabda yang bermaksud: "Tiadalah yang menetap atas amalan membaca ayat Kursi selepas tiap-tiap sembahyang fardu itu melainkan orang-orang siddiqin atau ahli-ahli ibadah" (daripada Ali bin Abi Talib)
Sesungguhnya ada hadis baginda Rasulullah SAW yang menyebutkan bahawa ayat Kursi adalah penghulu kepada ayat-ayat al-Quran. Justeru kenapa kita tidak mengambil kesempatan ini untuk memanfaatkan keagungan dan kehebatan ayat Kursi itu.

RAHSIA UMUR PANJANG PENDUDUK MEKAH

Kota suci Mekah tidak pernah sepi daripada menerima kehadiran tetamu Allah. Sama 
ada atas urusan menunaikan ibadat haji mahupun umrah.

FIRMAN Allah SWT yang bermaksud: Allah telah menjadikan Kaabah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia. (al-Ma'idah: 97)
Angkasawan pertama yang menjejakkan kaki di bulan, Neil Armstrong telah membuktikan bahawa kota suci Mekah yang terletaknya Kaabah adalah merupakan pusat kepada planet bumi.
Sebenarnya dalam al-Quran telah lebih dahulu membicarakan perkara ini. Maka sebagai hamba Allah yang diberikan akal fikiran, kita perlulah meneliti dan berfikir di sebalik rahsia-rahsia yang terkandung di dalam ayat-ayat suci al-Quran al-Karim itu.
Antara kalam-kalam Allah SWT mengenai Mekah sebagai pusat bumi adalah firman yang bermaksud: Demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Mekah) dan sekalian penduduk dunia di sekelilingnya (negeri-negeri di sekelilingnya). (asy-Syura: 7)
Perkataan Ummul Qura bererti induk bagi kota-kota lain di sekelilingnya, menunjukkan Mekah adalah pusat bagi kota-kota lain dan yang lain hanyalah berada di sekelilingnya. Lebih daripada itu kata ummul (ibu) mempunyai erti yang cukup penting dan luas di dalam peradaban Islam.
Sebagaimana seorang ibu adalah sumber daripada keturunan, maka Mekah juga merupakan sumber dari semua negeri lain serta keunggulan di atas semua kota.
Firman Allah lagi yang bermaksud: Wahai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya kecuali dengan kekuatan (ilmu pengetahuan). (ar-Rahman: 33)
Perkataan aqthar adalah bentuk jamak daripada perkataan qutr yang bererti diameter dan ia mengacu pada langit dan bumi yang mempunyai banyak diameter.
Berdasarkan ayat ini dapat difahami bahawa diameter lapisan-lapisan langit itu di atas diameter bumi (tujuh lapisan bumi). Jika Mekah berada di tengah-tengah bumi, dengan itu bererti bahawa Mekah juga berada di tengah-tengah lapisan-lapisan langit.
Ada hadis yang menerangkan bahawa Masjidil Haram di Mekah, tempat Kaabah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan yang membentuk bumi.
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Wahai orang Mekah, wahai orang Quraisy, sesungguhnya kamu berada di bawah pertengahan langit."
Berdasarkan penelitian di atas, bahawa Mekah berada pada tengah-tengah bumi (pusat dunia), maka benar-benar diyakini bahawa Kota Suci Mekah seharunya dijadikan rujukan waktu dunia. Bukannya Greenwich yang sekian lama menjadi rujukan umum. (Mekah sebagai pusat bumi, Dr. Mohamad Daudah).
Suka ditegaskan akan pengakuan yang dibuat oleh Neil Armstrong bahawa kota Mekah yang terletaknya Kaabah adalah pusat kepada planet bumi. Sedangkan al-Quran sejak 1,400 tahun lalu telah membicarakan mengenai kota Mekah dan Kaabah adalah sebagai pusat bumi ini.
Ketika kali pertama Neil Armstrong melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet bumi, dia berkata: "Planet bumi ternyata bertumpu di kawasan yang sangat gelap, dan di manakah ia berpusat?"
Fakta ini telah diteliti melalui suatu penelitian ilmiah.
Para angkasawan telah menemui bahawa planet bumi mengeluarkan satu radiasi, secara rasmi mereka mengumumkan di Internet tetapi sayangnya 21 hari kemudian, laman sesawang tersebut hilang dan seperti ada alasan tersembunyi di sebalik penghapusan tersebut.
Setelah melakukan penelitian lebih lanjut, ternyatalah radiasi tersebut berpusat di kota Mekah dan tepatnya berasal dari Kaabah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berakhir).
Perkara ini terbukti ketika mereka mengambil gambar planet Marikh, radiasi tersebut masih berterusan. Para peneliti Muslim mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Kaabah di planet bumi dengan Kaabah di alam akhirat.
Di tengah-tengah antara kutub Utara dan kutub Selatan, terdapat suatu kawasan yang bernama Zero Magnetism Area, di mana apabila kita mengeluarkan kompas di kawasan tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali kerana daya tarikan yang sama besar antara kedua-dua kutub.
"Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka dia akan hidup lebih lama, lebih sihat dan tidak banyak dipengaruhi oleh kekuatan graviti. Oleh sebab itulah ketika kita mengelilingi Kaabah, maka seakan-akan diri kita dicas oleh suatu tenaga misteri yang menyebabkan kita bertenaga ketika mengelilingi (tawaf) di Kaabah dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah."
Penelitian lainnya ialah Hajarul Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga boleh terapung di air. Di sebuah muzium di England, terdapat tiga buah potongan batu tersebut (dari Kaabah) dan pihak muzium juga mengatakan bahawa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem suria kita.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam (rujuk Jami' at-Tirmizi al-Hajj).
Begitu juga hadis yang bermaksud: "Hajar Aswad dari batu-batuan syurga dan tidak ada suatu benda di bumi yang turunnya dari syurga selain batu itu." (riwayat Tabarani)

ASAL USUL NAMA BANDAR DI JOHOR

Batu Pahat

Nama Batu Pahat dikatakan dari peristiwa memahat batu untuk mendapat bekalan air tawar di pantai Minyak Beku yang terletak di Kuala Sungai Batu, Batu Pahat. Kerja ini dilakukan oleh angkatan tentera Siam (Orang-orang Muslim Pattani Siam ) di bawah pimpinan Awi Dicu dalam abad ke-15 sewaktu hendak menyerang Melaka. Kesan pahatan tersebut masih terdapat hingga sekarang. Kesan ini dikenali sebagai Perigi Siam atau Perigi Batu Pahat. Pusat bandar bagi daerah Batu Pahat ialah Bandar Penggaram. Nama Penggaram itu dikatakan berasal daripada ‘pangkal jeram’, kerana terdapat jeram di sebuah sungai kecil yang mengalir dari bukit belakang bandar tersebut.

Muar

Muar lahir daripada perkataan ‘muara’ iaitu kuala sungai. Ini disebabkan oleh penempatan awal di kawasan tersebut terletak di muara Sungai Muar. Sungai Muar terkenal sejak zaman silam kerana sungainya yang lebar membolehkan para pelayar berlindung di musim gelora. Pelarian Raja Iskandar Syah (Parameswara) dari Singapura setelah dialahkan Majapahit pada awal abad ke-15 menggunakan sungai ini. Demikian pula apabila Melaka jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511, raja dan para pembesar Melaka melarikan diri melalui Sungai Muar.
Versi lain mengenai kewujudan nama tersebut ialah daripada perkataan ‘muak’ (jemu dan ‘mu-aru’ (Bahasa Tamil) bermaksud tiga sungai.
Bandar Maharani yang menjadi pusat bandar utama daerah Muar mendapat nama sempena nama Permaisuri Maharaja Abu Bakar pada 12 Ogos 1887. Oleh kerana pada masa itu Sultan Abu Bakar masih memakai gelaran Maharaja, permaisuri baginda memakai gelaran Maharani. Bandar itu dinamakan atas nama permaisuri yang megiringi Baginda dalam upacara perasmian bandar itu, Maharani Fatimah.

Mersing

Mersing mendapat nama daripada peristiwa penahanan buang daerah seorang pesuruh Sultan Pahang berbangsa Sikh, kerana melakukan kesalahan yang berat. Penahanan ini berlaku sewaktu Mersing belum ramai penduduk. Pekerja tersebut bernama Amer Singh, dan namanya menjadi terkenal di kawasan tersebut hingga menyebabkan tempat itu dikenali dengan nama Mersing.
Cerita lain yang membawa munculnya nama Mersing ialah dari peristiwa seorang dara bernama Mersing mencintai teruna perantau dari Pahang bernama Awang. Oleh kerana Mersing diminati oleh anak penghulu, bapa Mersing memilih anak Penghulu bakal menantunya.
Untuk memisahkan di antara Mersing dengan Awang, timbullah fitnah. Tetapi Awang berjaya membuktikan kesuciannya dengan menghapuskan fitnah tersebut. Akhirnya bapa Mersing bersetuju menerima Awang menjadi suami anaknya. Namun Awang tetap keras hati lalu meninggalkan keluarga Mersing dan penduduk di situ dalam keadaan menyesal. Dari nama dari itu lahirnya nama Mersing dan didendangkan kisahnya dalam lagu Seri Mersing.

Segamat

Nama Segamat berasal dari ungkapan kata ‘segera amat’ atau ‘segar amat’. Kata-kata itu lahir dari mulut Bendahara Tepok dalam pelariannya ke hulu Sungai Muar setelah Melaka ditawan Portugis. Bendahara Tepok yang mengalami penyakit lumpuh terpaksa diusung ke perahu. Ketika sampai ke Lubuk Batu, menurut beliau, segera amat sampainya angkatan pengiring-pengiringnya ke tempat yang selamat, jauh dari ancaman Portugis. Oleh kerana pada hari itu cuaca agak panas, Bendaraha Tepok pun mandilah di situ. Kata Bendahara Tepok setelah mandi, “Segar amat rasa badan ini” kata-kata Bendahara Tepok ini menjadi sebutan ramai pengikutnya hingga kemudiannya menamakan petempatan yang mereka duduki dengan nama Segamat.

Pontian

Perkataan Pontian dikatakan berasal dari kata ‘Perhentian’. Perhentian yang dimaksudkan itu ialah Sungai Pontian Besar, tempat berteduh dari gelora Selat Melaka bagi kebanyakan para pelayar yang hendak ke Singapura atau ke Melaka. Ada yang menyebutnya sebagai tempat perhentian para lanun untuk menunggu mangsa yang melintasi kawasan tersebut. Walau bagaimanapun, kuala Sungai Pontian Besar adalah tempat perhentian nelayan memunggah tangkapannya, sementara Pontian Kecil menjadi Bandar utama bagi daerah Pontian.

Kota Tinggi

Kota Tinggi mengambil nama daripada kota yang dibina di atas kawasan tinggi di tebing Sungai Johor. Pembinaan kota tersebut untuk menangkis serangan Portugis yang berusaha hendak melenyapkan kuasa Kesultanan Melayu yang telah dialahkannya di Melaka pada tahun 1511.
Oleh Kerana Sungai Johor adalah kawasan yang selamat untuk berteduh dari gelora Laut Cina Selatan , ia telah menjadi tumpuan para pedagang sejak zaman silam lagi. Zaman Ptolemy kawasan tersebut dikenali dengan nama Palanda. Banyak tinggalan lama seperti manik dan permata dari zaman Han (SM200 - TM20) dan zaman Empayar Rom pernah ditemui di Kota Tinggi.

Tangkak

Nama Tangkak timbul daripada ‘tang merangkak’. ‘tang’ berasal dari perkataan tentang yakni tempat. Peristiwa itu berlaku ketika peneroka kawasan Tangkak, Long Mahmud tujuh bersaudara terpaksa merangkak naik ke tebing Sungai Tangkak menuju ke Bukit Tambak di kawasan Seri Makmur. Tebing-tebing sungai di kawasan Tangkak adalah lembut dan jerlus kerana paya ditumbuhi pokok-pokok resam, sendayan, pakis dan rembia.

Kluang

Bandar Kluang mengambil nama Keluang Kampung. Keluang sejenis kelawar besar pemakan buah. Ia memakan bunga durian dan buah-buahan seperti rambutan, rambai dan lain-lain. Penduduk kampung tersebut berjaya membunuh tupai yang datang ke dusun mereka, tetapi gagal menakutkan keluang yang begitu banyak setiap petang datang ke situ. Keluang yang banyak itu dikatakan datang dari sebuah bukit di belakang kampung mereka (bukit yang dimaksudkan mungkin Gunung Lambak). Akhirnya seorang pawang terpaksa mengadakan suatu upacara di bukit tersebut untuk memujuk keluang-keluang itu agar tidak datang ke dusun penduduk kampung tersebut.

Sunday, October 20, 2013

RASUAH ADALAH BERDOSA BESAR

Rasuah (dalam bahasa Arab disebut risywah) adalah pemberian sesuatu dengan tujuan membatalkan suatu yang haq atau untuk membenarkan suatu yang batil. (Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah)

Disimpulkan, ia adalah apa saja pemberian kepada seseorang untuk mendapatkan sesuatu yang bukan haknya atau untuk mengelakkan suatu kerugian yang sepatutnya terjadi kepadanya.

Hukum memberi atau menerima rasuah adalah haram, ia merupakan dosa besar kerana pelakunya dilaknat oleh ALLAH SWT dan Rasul-Nya. Daripada Abdullah bin ‘Amr berkata: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah.” (Riwayat Al-Tirmidzi)

Pemberi dan penerima rasuah berhak mendapat kemurkaan ALLAH dan dijauhkan daripada rahmat ALLAH kerana mereka telah melakukan perbuatan batil dan mengambil bukan hak mereka.

Di dalam al-Quran menceritakan tentang orang Yahudi. ALLAH berfirman, bermaksud: “Mereka adalah orang yang ALLAH tidak berkehendak menyucikan hati mereka, bagi mereka kehinaan di dunia dan azab yang pedih di akhirat. Mereka gemar dengar berita bohong dan gemar makan Al-Suht (yang haram).” (Surah Al-Maidah: 41-42)

Dalam mentafsirkan ayat ini, Umar Al-Khatthab, IbnMas’udra dan selainnya mengatakan yang dimaksudkan dengan Al-Suht (suatu yang haram) adalah rasuah. (Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurthubi)
Ibnu Mas’ud RA mengatakan, “Rasuah bagi menetapkan hukum (bagi pemerintah atau hakim) adalah kekufuran, ada pun bagi masyarakat adalah Al-Suht (haram).” (Al-Tabarani,Mu’jam Al-Kabir)

Namun, ramai di kalangan masyarakat yang terlibat dengan rasuah yang kadangkala tanpa mereka sedari, boleh jadi kerana istilahnya diubah kepada hadiah dan sebagainya. Hal ini terjadi baik untuk mendapatkan jawatan atau pekerjaan, tender, untuk masukkan anak ke sekolah atau universiti, atau untuk mencapai tujuan dunia yang lain. Ini adalah kezaliman kerana mengambil sesuatu yang mungkin sepatutnya hak orang lain.

Hadiah yang kita berikan kepada hakim atau pemerintah, juga termasuk dalam kategori rasuah yang diharamkan, walaupun ia dilakukan untuk mendapatkan hak kita kembali. Walaupun terjadi khilaf di mana ada ulama membolehkan memberi pemberian untuk mendapatkan hak, namun pendapat ini dibantahi sebahagian ulama yang lain.

Ini kerana jika kita memberi wang kepada hakim kerana kita di pihak yang dizalimi, kita sebenarnya membantunya dalam kezaliman yang dia lakukan, dan menggalakkannya untuk mengulangi lagi kezaliman itu pada masa akan datang. Kerana itu dalam banyak hal yang membabitkan kezaliman pemerintah, Islam banyak menyuruh supaya kita bersabar.

Ini merangkumi petugas-petugas yang mewakili pemerintah seperti polis dan sebagainya, janganlah kita memberi hadiah atau wang kepada mereka untuk melepaskan diri daripada hukuman, atau untuk meringankan hukuman.

Walaupun namanya diubah kepada hadiah, tetapi hakikatnya ia adalah rasuah yang haram dan mendapat laknat ALLAH danRasul-Nya, maka jangan sesekali kita terlibat di dalamnya.

Golongan hakim, petugas, pemerintah juga jangan menerima sebarang bentuk hadiah. Ini termasuk ghulul yang diancam dengan ancaman yang berat. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang kami tugaskan dengan suatu pekerjaan lalu kami tetapkan gaji untuknya, maka apa yang dia ambil di luar itu adalah harta ghulul” (Sahih Abu Daud). Ini adalah bagi mengelakkan kezaliman, di mana orang berharta terlepas daripada hukum dengan membayar wang, manakala yang tidak berharta tidak bebas dari hukuman.

Takutlah kita apabila membaca firman ALLAH SWT yang bermaksud: “Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa harta itu kepada hakim, supaya kamu memakan sebahagian harta benda orang lain dengan dosa padahal kamu mengetahui.” (Surah Al-Baqarah: 188)

Imam Al-Qurthubi berkata, “Sesiapa mengambil harta orang lain bukan dengan cara yang dibenarkan syariat maka dia telah memakannya dengan cara yang batil. Antara bentuk memakan dengan cara batil adalah seorang hakim yang memenangkan kamu sedangkan kamu tahu kamu salah. Sesuatu yang haram tidak berubah menjadi halal dengan keputusan hakim” (Al-Jami’ Li Ahkam Al-Qur’an).

LANGGAR ANAK SENDIRI, SALAH SIAPA ?


MEMBIARKAN anak kecil di dalam kereta tanpa pengawasan boleh mengundang padah. 


TRAGEDI yang berlaku pada 11 September lalu, mungkin menjadi igauan seumur hidup bagi seorang bapa, Mohd. Ali Hussin, 53.
Apa tidaknya, insiden yang berlaku pada pukul 12.30 tengah hari itu mengakibatkan dia kehilangan anak kesayangannya, Mohd. Adam, 2, yang menjadi mangsa korban kereta miliknya sendiri.
Lebih menyayat hati apabila mangsa ditemui berlumuran darah dalam keadaan secara melutut di dinding sambil kedua-dua tangan memegang selipar selepas dirempuh kereta yang ‘dipandu’ si abang.
Kejadian yang berlaku di pekarangan rumahnya sendiri di Taman Kerian, Parit Buntar, Perak itu tercetus selepas Mohd Ali meninggalkan kereta tanpa berkunci sebelum masuk ke dalam rumah sebentar bagi mengambil barangnya.
Namun, tiada siapa dapat menyangka, akal panjang anak kecilnya yang berusia empat tahun itu mampu ‘memandu’ kereta bapanya.
Tindakan si abang yang cuba ‘bereksperimen’ dengan kereta Mazda bapanya itu nyata merubah episod hidup dalam keluarga Mohd. Ali.
Insiden itu seolah-olah menjadi pembuka trend nahas maut membabitkan kenderaan undur milik ahli keluarga mangsa sendiri di negara ini.
Ia terbukti apabila dua minggu kemudian, kita digemparkan sekali lagi dengan kejadian seorang budak lelaki, Muhammad Rifaie, 2, yang maut selepas digilis treler yang dipandu bapanya di Taman Megah, Pontian, Johor.
Tidak hanya terhenti di situ, selang dua minggu selepas itu, Muhammad Faqih Mohd. Fitri yang berusia 10 bulan menjadi mangsa korban ibunya sendiri yang tidak sengaja merempuh anaknya ketika mengundurkan kenderaan pelbagai guna (MPV) yang dipandunya di Bukit Besar, Kuala Terengganu.
Ini merupakan sebahagian daripada insiden maut yang membabitkan kemalangan kenderaan yang mendapat liputan meluas.
KERATAN akhbar muka depan Kosmo! 10 Oktober 2013.


Kecuaian
Belum lagi dikira kes melibatkan kecederaan dan kanak-kanak yang mati lemas dalam kereta.
Sebagai manusia yang ada pegangan agama, kita percaya kematian seseorang itu dianggap ketentuan tuhan.
Namun, setiap apa yang berlaku pasti ada penyebabnya.
Jika nyawa anak-anak itu sendiri diragut oleh insan yang sudah diamanahkan oleh tuhan untuk menjaganya, sudah pasti sebagai ibu bapa, ia menjadi sejarah hitam dalam memori hidupnya.
Dalam hal sebegini, yang jelas ibu bapa sememangnya memainkan peranan penting dalam memastikan keselamatan kanak-kanak.
“Kejadian kemalangan undur kereta ini bukan hanya di Malaysia. Di negara maju seperti Amerika Syarikat dilaporkan sebanyak 448 kematian akibat langgar undur dari tahun 2006 hingga 2010.
“Di Australia sendiri, saban minggu sekurang-kurangnya seorang kanak-kanak telah terlanggar akibat undur kereta. Kes kemalangan undur kereta ini boleh dikatakan antara kejadian yang kerap berlaku di luar negara selain kes lemas dalam kereta,” ujar Pengerusi Pertubuhan Keselamatan Anak-Anak Malaysia, Mohd. Fairuz Mohamed Isa.
Mohd. Fairuz menjelaskan antara faktor berlakunya kemalangan tersebut ialah kecuaian penjaga itu sendiri.
Sikap suka tergesa-gesa memandu kereta keluar dari rumah menyumbang kepada kegagalan ibu bapa untuk memastikan keadaan sekitar berada dalam keadaan selamat sebelum menggerakkan kenderaan.
Katanya, sikap semula jadi kanak-kanak juga boleh menyumbang kepada berlakunya kemalangan tersebut.
“Memang sifat semula jadi kanak-kanak yang berasa teruja jika melihat ibu bapanya. Tidak kurang ada juga kanak-kanak yang begitu aktif dan agak nakal.
“Namun, ini bukanlah alasan bagi kita untuk membiarkan mereka tanpa sebarang pengawasan,” ujarnya.
IBU bapa perlu memantau keadaan persekitaran bagi memastikan ianya selamat sebelum mengundurkan kenderaan. - Gambar hiasan


Zon buta
Faktor luaran seperti keadaan kereta dan persekitaran juga dilihat antara yang boleh menyumbang kepada kes-kes kemalangan sedemikian.
“Sekiranya kenderaan tidak dilengkapkan dengan alat pengesan undur kereta, ia akan menyukarkan pemandu untuk mengenal pasti objek yang berada di belakang.
“Ini ditambah pula dengan keadaan enjin kereta yang berbunyi bising sehingga tidak dapat mendengar suara lain di sekeliling,” katanya yang memberitahu zon ‘buta’ kenderaan turut perlu diambil kira dalam memastikan keadaan di sekitar kenderaan.
Dalam hal sebegini, mencari kesalahan sesiapa bukanlah penyelesaiannya.
“Namun, kecuaian ini perlu diberi pengajaran dan masyarakat perlu belajar dari kesilapan. Kempen kesedaran, bimbingan dan kaunseling kepada ibu bapa perlu agar kejadian seumpama tidak berulang,” katanya yang memberitahu, Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan denda RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika ibu bapa didapati bersalah atas kecuaian sehingga mengakibatkan anak-anak cedera.

PROMOSI MAKANAN PANTAI TIMUR DI HOTEL THISTLE JB

JOHOR BAHRU 19 Okt. - Penggemar makanan Pantai Timur terutama Kelantan dan Terengganu boleh menikmati juadah tersebut di Hotel Thistle di sini hingga hujung bulan ini.
Chef Eksekutif hotel berkenaan, Chef Imran Hamid berkata, juadah tersebut akan dihidangkan untuk jamuan makan malam bermula pukul 6.30 petang hingga 10.30 malam sempena Pesta Makanan Pantai Timur yang dianjurkan pihaknya.
“Pesta ini diadakan bagi memperkenalkan menu makanan selain negeri Johor, sebelum ini kami telah memperkenalkan makanan dari Pulau Pinang yang mendapat sambutan menggalakkan.
“Kini kami memutuskan untuk mengetengahkan makanan dari dua negeri itu yang sememangnya terkenal dengan juadah yang enak," katanya ketika ditemui pada sesi prebiu di sini baru-baru ini.
Chef Imran memberitahu, antara menu utama yang akan disajikan ialah nasi kerabu, nasi dagang, keropok lekor dan kuih tradisional dari kedua-dua negeri berkenaan yang dihidangkan dalam tiga set menu secara berselang-seli.
“Harga bagi hidangan bufet itu bagi dewasa adalah RM85 manakala bagi kanak-kanak berusia antara enam hingga 12 tahun ialah RM42.50 pada setiap hari Jumaat.
“Sementara itu, pada setiap Sabtu hingga Khamis, harganya adalah RM65 bagi dewasa dan RM32.50 bagi kanak-kanak," katanya sambil memberitahu setiap Jumaat, terdapat persembahan kebudayaan untuk menghiburkan tetamu.
Pihaknya juga bercadang untuk memperkenalkan makanan tradisi orang Minang, masakan orang Negeri Sembilan serta masyarakat asli Minangkabau selepas ini.

Saturday, October 19, 2013

RESTORAN D'DAPOR EXPRESSS- LEBUH UNION, PULAU PINANG

SET hidangan dimasak menggunakan bahan-bahan segar sebaik mendapat tempahan 
daripada pelanggan restoran.

SEBAIK melangkah masuk ke Restoran D'Dapor Express yang terletak di Lebuh Union, Pulau Pinang, berkumandang irama gamelan yang membuatkan pengunjung terpaku seketika.
Bagaikan terpukau dengan suasana di dalam restoran yang dimiliki oleh Naser Medina itu, terutama hiasan dinding yang membangkitkan nostalgia kehidupan seharian di Pulau Mutiara suatu ketika dahulu serta beberapa poster seniman agung, Tan Sri P. Ramlee.
Menurut Naser, sejak mengambil alih pengurusan restoran pada penghujung 2011, beliau cuba membawa pelbagai perubahan sama ada aspek dekorasi mahupun menu di restoran yang menawarkan hidangan tradisional Melayu itu.
Malah bagi menghargai nilai estetika Melayu, nama-nama menu yang disediakan juga bercirikan kemelayuan serta mudah diingati oleh pelanggan yang rata-rata terdiri daripada pelancong asing.
"Biarpun sasaran utama pelanggan kami adalah pelancong asing, namun kami menawarkan pelbagai menu bercirikan Melayu serta mempunyai nama yang mudah diingati.
"Kami juga menyediakan beberapa hidangan istimewa iaitu kari kepala ikan menggunakan rempah yang dicipta sendiri dan udang karang yang menjadi pilihan ramai," ujarnya kepada S2 baru-baru ini.
Antara hidangan yang disediakan berasaskan ayam, daging, sayur-sayuran serta makanan laut yang dimasak segar setiap kali dipesan oleh pelanggan.
Nama-nama menu pula adalah Udang Buluh Perindu, Udang Petai Desa Permai, Sapi Rendang Seri Tanjung, Ikan Kukus Orang Tanjung, Sotong Kapitan Keling, Ayam Kelasah Malindo dan banyak lagi.
Selain untuk hidangan makan tengah hari dan makan malam, restoran yang boleh memuatkan 120 pelanggan pada satu-satu masa itu juga menyediakan tempahan berkumpulan serta majlis peribadi seperti jamuan keluarga dan hari jadi.
Malah ujar Naser, restoran tersebut juga pernah menjadi lokasi majlis perkahwinan dan jamuan hari raya bagi mereka yang inginkan suasana lebih santai.
Bercerita mengenai pelanggan, beliau menambah, antara pelancong yang sering berkunjung ke restoran itu adalah dari Jepun, Taiwan, China, Australia dan Timur Tengah.
"Kebiasaannya pemandu pelancong dan agensi pelancongan akan singgah di sini untuk membolehkan pelancong menikmati makan tengah hari dan ternyata hidangan disediakan digemari pelancong.
"Itulah sebabnya kami sentiasa memastikan mutu masakan yang disediakan di sini menepati cita rasa mereka, namun tidak sesekali mengabaikan ciri-ciri tradisional Melayu yang menjadi tunjang D'Dapor," ujarnya.
Menurut Naser, hidangan yang disediakan di D'Dapor tidak terlalu mahal malah berpatutan untuk memenuhi bajet setiap pelanggan, contohnya kari kepala ikan daripada RM35 dan udang karang pula daripada RM55 satu hidangan.
Ditanya mengenai perancangan masa depan, beliau berkata, pihaknya berhasrat membuka cawangan di beberapa lokasi terpilih, namun yang paling utama adalah strategi mengekalkan rasa asli ciptaannya sendiri.
Selain itu, beliau juga berhasrat membuka perkhidmatan katering untuk majlis-majlis keramaian dengan pilihan menu sama seperti yang disediakan di D'Dapor.

SOLAT DI RUANG UDARA

3 Rukun dengan menundukkan kepala sedikit dan tangan diletakkan atas lutut.

SOLAT merupakan tiang agama, waima walau di mana kita berada. Setiap umat Islam tidak terlepas daripada kewajipan melaksanakannya walaupun berhadapan segala kemungkinan sama ada situasi cemas atau sebagainya.
Hal itu menggambarkan bahawa solat adalah asas kepada sesuatu pegangan umat Islam selain ia merupakan ibadah berbentuk harian jika dibandingkan kewajipan lain seperti zakat, puasa dan haji yang dilaksanakan dalam tempoh tertentu.
Hal berkenaan termasuklah jika seseorang umat Islam sedang dalam perjalanan, sama ada menerusi pengangkutan darat, udara dan air.
Namun demikian, jika berada di darat atau di atas laut iaitu berada di atas muka bumi, kita boleh menunaikan dengan mudah sekali. Bagaimana pula ketika di udara?
Ketika diajukan soalan berkenaan kepada penumpang kapal terbang, mereka terus menjawab bahawa tidak melaksanakan kerana sedang berhadapan kesulitan.
Tanggapan itu sebenarnya adalah salah kerana tuntutan solat hanya gugur apabila seseorang itu berada dalam keadaan pengsan, haid bagi wanita dan sebagainya.
Menurut Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya. Dr. Muhd. Najib Abdul Kadir, solat wajib dilaksanakan walaupun berhadapan kesulitan termasuklah ketika penerbangan.
Namun ahli Muzakarah Haji Peringkat Kebangsaan itu berkata, namun demikian terdapat cara tertentu ketika berhadapan situasi menunaikan solat dalam penerbangan yang terbahagi kepada cara penentuan waktu dan kaedah pelaksanaannya.

Kaedah pelaksanaan

Jelas Muhd. Najib, perkara pertama yang perlu diketahui adakah ketika itu telah masuk waktu solat mengikut waktu tempatan, misalnya tibanya Zuhur sewaktu berada di ruang udara Pulau Pinang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Madinah.
"Maka ia boleh menunaikan solat Zuhur mengikut waktu Pulau Pinang sama ada hendak menjamakkan takdim dengan Asar ataupun sebaliknya.
"Namun dalam perjalanan itu, dia berada di Bangladesh dan masuk waktu Zuhur. Oleh demikian seseorang itu tidak perlu tunaikan solat itu lagi," terang Muhd. Najib.
Berkenaan waktu solat, penulis buku Rahsia Haji itu berkata para penumpang boleh bertanya sendiri kepada anak kapal dengan mereka akan merujuk kepada juruterbang.
Berhubung arah kiblat, Muhd. Najib berkata kebiasaannya dalam kapal terbang mempunyai paparan skrin yang menunjukkan lokasi dan arah tuju sesuatu penerbangan.
Muhd. Najib berkata, menerusi paparan itu memudahkan penumpang mengetahui arah kiblat. Namun ketika sedang menunaikan solat, arah kiblat bertukar maka dia tidak perlu mengulanginya semula.

Solat hormat waktu

Bagaimana hendak mengambil wuduk ketika dalam penerbangan sedangkan penggunaan air adalah terhad. Jika air berlebihan, boleh mendatangkan kemudaratan kepada kapal terbang.
Sehubungan itu, Muhd. Najib berkata penumpang boleh bersembahyang tanpa berwuduk dengan melakukan Solat Menghormati Waktu.
Muhd. Najib berkata, ada ketikanya, sama ada akibat darurat atau sebagainya, kita tidak dapat berwuduk atau bertayamun bagi menunaikan solat. Dalam hal ini umat Islam boleh menunaikan solat hormat waktu.
Tambah ahli akademi itu, pada asalnya solat ini bermaksud wujudnya kecacatan syarat yang tidak mencukupi iaitu tidak boleh berwuduk dan tayamum sama ada ketiadaan kedua-duanya atau keuzuran, sedangkan waktu solat masih ada ketika itu.
Namun jika masih dalam waktu solat, Muhd. Najib berkata, ia perlu mengulanginya. Tetapi jika sudah luput waktu solat, ia perlu menggantikan (qada).