Mereka yang mengalami masalah ini pasti malu untuk berdepan dengan masyarakat malah ada yamg sangggup menghabiskan sejumlah wang bagi mendapatkan gigi yang cantik sekaligus mengembalikan keyakinan diri masing-masing.
Menurut Ketua Pakar Runding Prosthodontist, Pusat Pergigian Pusat Kesihatan Tawakal Kuala Lumpur, Dr. Mohd Muzafar Hamirudin, perubahan warna gigi boleh dibahagikan kepada dua iaitu faktor luaran dan faktor dalaman. Faktor luaran disebabkan oleh merokok, minum minuman berwarna seperti kopi, teh, wain merah atau minum berkarbornat berwarna gelap. Selain itu permukaan dentin yang terdedah mengakibat gigi haus menyebabkan perubahan pada warna gigi,
“Faktor dalaman pula biasanya disebabkan oleh saraf di bahagian gigi tidak berfungsi atau gigi telah mati biasanya perubahan mengambil masa berbulan bulan hingga bertahun. Pengaruh usia, penyakit genetik, rawatan kanal akar gigi boleh mengubah warna gigi, pereputan gigi dan ubatan seperti tetracyline menyebabkan perubahan warna pada gigi,” katanya.
Pelbagai cara dilakukan untuk menjadikan warna gigi menjadi putih. Antaranya ialah penggunaan ubat gigi, penggilapan, rawatan korona, veneer oleh pegawai pergigian dan yang paling popular adalah bleaching yang juga dilakukan oleh pegawai pergigian.
Paling mudah adalah menggunakan ubat gigi pemutih boleh menghilangkan kotoran pada permukaan jika sering digunakan. Setiap kali memberus gigi dengan ubat gigi pemutihan kotoran yang disebabkan oleh makanan, minuman, tembakan atau tompokan plak dapat dilambatkan.

Dr.Mohd Muzafar berkata, bleaching atau pemutihan gigi adalah rawatan yang biasa dilakukan dan diakui kejayaannya. Sebanyak 90 peratus kejayaan telah dilaporkan untuk pemutihan gigi.
Banyak pilihan pemutihan gigi ditawarkan kepada pesakit di klinik gigi. Ini termasuklah jel dan lampu pemutihan. Jel itu mengandungi tahap peroksida yang tinggi yang menembusi gigi untuk mengurangkan kekotoran.
“Pesakit juga melakukan rawatan di rumah seperti yang ditetapkan oleh pakar pergigian.
“Pesakit boleh memutihkan gigi di rumah dengan produk yang ditetapkan oleh doktor,” katanya.
Doktor gigi akan membuat acuan dari gigi pesakit dan kemudian memberi pesakit bekas plastik yang dibuat khas untuk seseorang pesakit. Di rumah, pesakit akan mengisi bekas yang dibuat khas itu dengan jel pemutih.
“Jel ini akan kekal pada gigi pesakit sekurang-kurangnya satu jam. Jel pemutihan diletakkan pada gigi hadapan. Jel itu dibiarkan selama 15 hingga 20 minit sebelum dibersihkan.
“Letakkan jel pemutih di dalam bekas yang dibuat khas itu. Pakai bekas sekurang-kurangnya sejam,” katanya.
Keberkesanan pemutihan gigi adalah berbeza pada bergantung kepada kepekatan bahan yang digunakan dan berbeza setiap satu gigi.
Ada gigi cepat putih dan ada gigi yang mengambil masa lebih lama untuk lebih cerah. Ada kalanya proses perlu diulang beberapa kali.