BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, April 23, 2014

TAMBAK JOHOR TIDAK LAGI RELEVEN

  • Tambak Johor tidak lagi relevanHasni (dua kiri) menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan sempena Minggu Sains, Teknologi dan ICT Negeri Johor 2014, di sini, semalam
 1 / 1 
JOHOR BAHRU – Tambak Johor tidak lagi relevan sekiranya bayangan yang digambarkan kedua-dua pemimpin tertinggi negara antara Singapura dengan Malaysia mengenai pembinaan jambatan persahabatan menjadi realiti.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Negeri, Datuk Ir Hasni Mohammad berkata, bagaimanapun ia harus sesuatu yang perlu dipersetujui oleh kedua-dua negara.

“Kalau dilihat dari segi keberkesanan, pilihan lokasi jambatan persahabatan seperti yang pernah dibincangkan, kedudukan tambak Johor tidak lagi relevan.

“Bagaimanapun ia harus dipersetujui kedua-dua negara dan kita belum menerima secara rasmi setelah kedua-dua pemimpin itu berjumpa,” katanya selepas merasmikan Majlis Penutup Minggu Sains, Teknologi dan ICT Negeri Johor 2014, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Elias Hasran.

Hasni berkata, sekiranya tambak Johor menjadi lokasi pilihan, ia dapat memberi faedah kepada pengguna Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) kerana bangunan tersebut masih belum digunakan sepenuhnya.

Menurutnya, selain menjadi satu infrastruktur hubungan yang mampu mengatasi masalah kesesakan, jambatan persahabatan itu juga boleh dijadikan sebagai mercu tanda jalinan mesra antara dua negara berjiran.

“Kita di peringkat negeri Johor berpendapat bahawa kalau lokasi Tambak Johor yang menjadi pilihan, ia dapat memberi faedah kepada pengguna CIQ kerana bangunan itu masih tidak lagi digunakan sepenuhnya disebabkan usaha membina Jambatan Bengkok tidak diteruskan.

“Dengan adanya kedudukan lokasi jambatan sesuai yang sekiranya dibina, ia dapat mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang berlaku khususnya pada hujung minggu.

“Ia juga boleh menjadi mercu tanda yang menjadikan satu lambang kepada persahabatan antara dua negeri dan negara yang berjiran,” katanya.

R & R PONTIAN LENGANG

  • R&R bandar Pontian lengangKeadaan premis perniagaan di R&R bandar Pontian yang lengang.
 1 / 1 
PONTIAN - Meskipun dibuka lebih 10 tahun lalu, 12 premis kedai di hentian rehat dan rawat (R&R) di bandar Pontian belum penuh diisi.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, hanya enam gerai sahaja yang mempunyai penyewa, manakala selebihnya masih berkunci.

Pengunjung, Abu Bakar Mohammad, 56, berkata, keadaan lengang di bangunan R&R itu menjejaskan imej pelancongan daerah.

Menurutnya, kemudahan bangunan R&R perlu dimanfaatkan sebaiknya untuk menarik lebih ramai pengunjung.

“Lokasi bangunan terletak di sebelah tapak pasar tani dan berhadapan beberapa jabatan kerajaan selain dua sekolah serta masjid amat strategik.

“Kedudukannya di kawasan tumpuan sewajarnya memberi kelebihan kepada R&R ini, tetapi keadaan sebaliknya berlaku,” katanya.

Bagi Mohd Ariss Aspuri, 47, pula, ketiadaan daya tarikan utama menyebabkan ramai penduduk daerah ini tidak mengetahui kewujudan gerai perniagaan di bangunan R&R itu.

Katanya, pada awal pembukaannya, premis dipenuhi peniaga, namun beberapa tahun selepas itu bilangan mula berkurangan.

“Sekiranya wujud tarikan seperti di lokasi perniagaan lain di daerah ini, pastinya akan menarik kehadiran pengunjung.

“Pihak berkuasa tempatan diharapkan dapat mengambil inisiatif mengadakan lebih banyak program menarik bagi menghidupkan kembali R&R terbabit,” katanya.

Monday, April 21, 2014

"PORT" BANGI

Pemilik restoran, Rizamudin Mugeni (kiri) dan Norhani Abdul Aziz.

"Di mana 'port' kita malam ini?" Inilah ayat yang sering ditanya kepada rakan-rakan kita untuk mengetahui lokasi berjumpa, lepak dan bersembang. Daripada situ, Rizamudin Mugeni dan isteri, Norhani Abdul Aziz mendapat idea membuka restoran yang diberi nama Port.
Menjejak kaki ke Port, membuat pelanggan berasa gembira dan ceria. Gembira kerana suasananya nyaman dan bersih, ceria sebab kakitangannya mesra.
Menariknya, restoran ini menyediakan semua jenis hidangan hampir mewakili pelbagai negara di seluruh dunia.
Jika anda peminat makanan Barat, Timur Tengah, Asia atau tradisional, di sinilah tempat yang sesuai.
Makanan Barat yang disediakan ialah chicken chop, beef chop, fish & chips, pasta, spageti dan lain-lain.
Sementara itu, Rizamudin turut menghidangkan nasi Arab tetapi mengubah suai mengikut cita rasa masyarakat tempatan.
"Menu nasi Arab ini saya belajar ketika saya bekerja di Qatar dulu. Di sana kami lebih suka memasak sendiri. Peluang itu tidak saya sia-siakan untuk mempelajari cara memasak nasi Arab.
"Saya dan isteri sebenarnya bukan daripada bidang masakan. Sebaliknya, latar belakang pendidikan kami ialah jurutera. Kami sanggup meninggalkan pekerjaan masing-masing untuk membuka perniagaan restoran. Berhenti kerja makan gaji ternyata membawa tuah kepada kami. Port di Bangi ini merupakan cawangan ketiga sementara dua lagi terletak di Perak," ujarnya.
Dalam pada itu, Port menyajikan sajian yang menarik dan sentiasa berusaha mengekalkan kualiti sajian yang akan berubah dari semasa ke semasa mengikut selera pelanggan.
Menariknya, di sini terdapat senarai menu yang panjang.
Kesemua sajian yang disediakan ini disediakan melalui pesanan ala carte bagi memastikan hidangan dalam keadaan segar dan panas.
Rizamudin menambah, ia juga memberi peluang kepada seisi keluarga memilih makanan apa yang paling disukai menunya untuk semua.
Selain itu, hidangan tempatan juga enak-enak belaka. Antara yang menarik ialah nasi ayam penyet, nasi mandy ayam, nasi lemak ayam penyet dan banyak lagi.
Hidangan Port sememangnya digemari ramai memandangkan harganya yang berpatutan di samping keunikan menu yang merupakan ilham pemilik sendiri.
"Saya dan isteri banyak melakukan eksperimen menu dan mencuba pelbagai idea baharu. Misalnya, sos-sos yang digunakan di dalam chicken chop dan beef chop, saya hasilkan sendiri. Begitu juga sos untuk burger bakar," ujarnya.
Selain menikmati hidangan di sini, Port turut menawarkan ruang bagi majlis berskala kecil yang memuatkan 60 orang dan turut menerima tempahan katering untuk pelbagai majlis.

11 PERKARA ELAK ANAK DEGIL

Pertama kita perlu tahu apakah yang dinamakan degil. Degil ialah bila seseorang itu tidak mahu melakukan apa yang kita minta dia lakukan atau membuat apa yang kita tidak mahu dia lakukan.
Kenapakah ini berlaku? Ini adalah kerana kedua-dua pihak mempunyai gambaran yang berlainan mengenai perkara yang menjadi isu.
Sehinggalah gambaran di minda itu boleh menjadi sama atau hampir sama, maka degil boleh berlaku lagi.
Persoalannya, bagaimana hendak menyamakan gambar di minda itu?
Jawapannya ialah mempengaruhi. Bagaimana pula hendak mempengaruhi? Jawapannya, membina perhubungan rapat atau rapport. Apabila ada perhubungan rapat, apa pun mudah diterima.
Dalam NLP kata-kata ini sering dinyatakan; “Resistance is an indication of a lack of rapport" (Tak mendengar kata, degil, adalah petunjuk bahawa kurangnya hubungan rapat.)
Bila anda sudah faham ini, maka anda boleh memikirkan apakah yang menjadikan hubungan rapat 'rapport' dengan anak anda terjejas?

1-Hati anak selalu dilukai sehingga dia tidak merasakan kasih anda. Bila anak dapat adik, perasaannya dibiarkan. Bila marah, tiada penjelasan yang memuaskan. Anak akan degil bila hatinya menjadi 'Closed Heart'. ini banyak berlaku kepada remaja.

2-Bergaduh suami isteri di hadapan anak, sehinggakan anak tidak nampak contoh teladan yang baik dari anda.

3-Mungkir janji dan tidak benar-benar meminta maaf kerana tidak dapat menunaikan janji.

4-Menyuruh dan mengarah tetapi sendiri tidak melakukan. Marah anak bercakap kasar, tetapi sendiri bercakap kasar dengan anak.

5-Tidak mendengar apakah pendapat anak itu. Walaupun anda tidak setuju, dengarlah dahulu.

6-Terlampau mengikut kehendak anak, sehinggakan anak menjadi tuan. Janganlah menjadi ibu bapa yang lemah dan membiakan sahaja anak-anak memanjat kepala, tetapi tidak perlu juga untuk garang dan keras. Pegang teraju kepimpinan anda. Jadilah pengasih dan tegas.

7-Tidak mempunyai ilmu dan skil berkomunikasi berkesan yang menyebabkan payah untuk menjual idea kepada anak lalu anak tidak mengikut kata. Apabila tiada skil dan ilmu, maka ibu bapa menggunakan arah dan perintah. Ini menjadikan anak menjadi bertambah degil. Sedarilah ibu bapa kepimpinan di dalam korporat pun sudah berubah. Bos-bos yang asyik memerintah dan mengarah dibenci oleh anak buah. Corak kepimpinan sudah berubah.

8-Selalu mengatakan kepada anak dia degil dan selalu sangat bersangka bahawa dia degil. Ini menjadi doa. Jagalah mulut dan lidah. Jangan mudah mengeluarkan kata-kata kesat yang menjadi doa yang terlafaz.

9-Anak tidak dididik untuk menghormati ibu bapa. Atau cara menyuruh anak menghormati ibu bapa adalah dengan kasar dan bukan dengan penuh kesabaran dan kasih-sayang. Maka anak tidak menghormati ibu bapa. Sebab hormat adalah sesuatu yang diberi bukan boleh dipaksa.

10-Anak tidak dididik dengan agama. Bila tiada agama, tiadalah tiang untuk berpaut. Nilai murni pun akan mengikut apa yang sempat sahaja.

11-Elakkan menggunakan bahasa yang anak tidak faham. Gunalah bahasa yang mudah mereka fahami. 

Bila berkomunikasi dengan anak, janganlah hendak menunjuk anda hebat. Tunjukan bahawa bila dia melakukan saranan baik anda kehebatannya akan lebih meningkat.
Ingatlah kuncinya, ialah hubungan rapat. Apabila anda membina hubungan anda dengan anak, tiada lagi perkataan degil dalam kamus anda mengenai anak anda.
Sedarilah kepentingan membina perhubungan kebal dengan anak-anak agar kesejahteraan keluarga terkawal. Bila keluarga sejahtera, rezeki membuak-buak datangnya.

Saturday, April 19, 2014

HANYA 10% BERHENTI MEROKOK SELEPAS PEMULIHAN

  • rokokSekadar gambar hiasan.
 1 / 1 
GEORGETOWN - Hanya 10 peratus daripada 200 perokok yang mengikuti program pemulihan di klinik berhenti merokok di negeri ini berjaya meninggalkan tabiat itu sepenuhnya. 
Pengarah Kesihatan Negeri Datuk Dr Lailanor Ibrahim berkata tiada disiplin, sukar mengawal ketagihan dan kurang kesungguhan antara punca majoriti perokok gagal melepasi tempoh enam bulan minimum yang ditetapkan untuk berhenti merokok.
"Perokok tegar biasanya akan menghadapi beberapa simptom seperti berasa kurang bertenaga dan mudah mengantuk apabila tidak merokok dalam tempoh lama dan ini menyebabkan mereka susah meninggalkan tabiat itu," katanya. 
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan pelancaran Tempat Kerja Bebas Asap Rokok di Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia negeri di sini hari ini.
Dr Lailanor berkata tiada istilah terlewat untuk berhenti merokok kerana kebanyakan yang mendapatkan rawatan terdiri daripada individu berumur 40 tahun ke atas.
Beliau berkata ada juga perokok muda berniat berhenti merokok kerana tidak mampu membayar harga rokok yang semakin meningkat tetapi peratusan mereka amat kecil.
Dr Lailanor berkata terdapat 12 klinik berhenti merokok di seluruh negeri dikendalikan pakar perubatan keluarga secara percuma dan perokok biasanya diberi gula-gula nikotin untuk mengawal ketagihan dan sesi kaunseling. 
Dalam perkembangan lain, beliau berkata Jabatan Kesihatan negeri akan mencadangkan kepada Kementerian Kesihatan dan kerajaan negeri untuk menjadikan bahagian dalam premis di kawasan bandar warisan sebagai zon larangan merokok. 
Beliau berkata pihaknya masih berunding dengan pelbagai pertubuhan peniaga, hotel, pengusaha restoran nasi kandar serta pemilik pub untuk mendapatkan maklum balas berhubung perkara itu

KISAH & PETUA ISTERI HILANG

SUATU hari saya tumpang kereta kawan untuk ke pejabat. Kami singgah di sebuah warung dan saya turun beli makanan bungkus sementara kawan tunggu dalam kereta. Selepas itu, saya pun kembali semula ke kereta, buka pintu, masuk tetapi alangkah terkejutnya apabila yang saya tengok duduk di tempat pemandu bukan kawan saya.

Rupa-rupanya kawan saya dengan keretanya sudah ke depan dan kereta lain pula yang datang ambil alih tempat itu. Selepas minta maaf, saya pun keluar dari kereta orang yang tak dikenali itu dengan muka tebal.

Kelmarin, stesen radio Pahang FM mainkan topik 'tersilap orang' dengan perkongsian cerita oleh penyiar dan pendengar. Macam-macam. Yang banyak jadi hal seperti itu, wanita. Jangan tanya saya mengapa!

Alkisahnya, dalam satu kes, seorang isteri yang pastinya kepenatan kerana lama menunggu suami datang menjemput, masuk dalam kereta sambil merungut-rungut memarahi 'suami' yang lewat.

Setelah agak lama dan mendapati kereta itu tidak juga bergerak, barulah dia mengalih pandang ke arah 'suaminya'. Alangkah terkejut apabila mendapati yang duduk di tempat pemandu bukanlah suami yang dinanti.

Lalu untuk tutup malu, dia pun bertanya, "awak ni siapa?", "mana suami saya?" Tidak tahulah apa yang dijawab oleh pemandu merangkap tuan punya kereta itu tetapi kalau saya, akan balas begini: "Saya, sayalah... yang awak tu naik kereta saya ni kenapa? Mana saya tahu suami awak!"

Yang diceritakan hanyalah si pemandu itu kemudian melihat menerusi cermin pandang belakang, ada sebuah kereta lain yang serupa dengan keretanya, di belakang dan pemandu kereta itu dilihat ketawa berdekah-dekah melihat isterinya tersalah masuk kereta orang lain.

Kes tersalah suami atau tersalah isteri ini banyak berlaku di pasar raya. Seorang kawan saya yang 'kehilangan' isteri di pasar raya, kemudian mendapati isterinya bersama-sama seorang lelaki lain berjalan seiringan menolak troli barang.

"Betulnya, isteri aku pergi ambik barang dan aku tunggu troli. Tiba-tiba aku nampak barang yang aku sedang cari kat rak tidak jauh dari situ. Aku pun alih troli ke tepi dan pergi ambik barang itu. Mungkin selepas itu datang orang lain, dan isteri aku tak pandang terus ikut orang tu yang disangkanya aku.

"Orang tu pulak mungkin tak perasan isteri aku ikut dia. Bila aku panggil, merah padam muka isteri aku dan pelan-pelan dia belah ke tepi. Bila aku tanya pasal barang, dia kata sudah masuk dalam troli orang tu. Aku kata, pergi ambik lainlah, yang sudah masuk troli biarlah orang tu bayar nanti..," katanya.

Dalam kes lain yang hampir serupa - isteri orang dengan suami orang - bersama-sama berjalan menolak troli dan mereka masing-masing tersedar salah pasangan hanya setelah sampai di kedai makan.

Apabila 'si isteri' bertanya kepada 'suami'nya: "Abang nak makan apa?" baharulah dia tersedar yang ditanya itu rupa-rupanya suami orang lain.

Masa itu, masing-masing kelam kabut dan malu sesama sendiri. Pada masa yang sama, kelam-kabut juga mana nak cari pasangan sejati yang sudah hilang entah ke mana!

Di sini, saya nak kongsi satu petua mudah yang mungkin boleh jadi pedoman bagi sesiapa yang mungkin terbabit kes kehilangan isteri seperti ini.

Caranya mudah sahaja, kalaulah isteri anda hilang, telefon pun tidak berjawab, caranya, anda carilah wanita paling cantik yang ada di tempat itu, atau di pasar raya itu. Sapalah wanita itu, tanya nama, di mana rumah dan kalau boleh mintalah nombor telefon dia sekali.

Percayalah, dalam masa beberapa minit sahaja, isteri anda pasti akan muncul di sebelah dan tidak perlu untuk anda bersusah payah mencarinya lagi.

Kalaulah si cantik itu isteri orang, suaminya juga tentu akan muncul dalam masa beberapa saat sahaja dan selepas itu, selesaikan dan tanggunglah sendiri isu-isu yang berbangkit.

TILAPIA FROZEN DARI SNAPPER FOOD SDN BHD

  • Produk tilapia sejuk beku dapat sambutanIdai Sinar bersama antara produk keluaran syarikatnya yang paling laris terjual.
 1 / 1 
SYARIKAT pengeluar produk sejuk beku berasaskan ikan tilapia, Snapper Food Sdn Bhd menyasarkan untuk memasuki pasar raya besar dalam tempoh terdekat.

Eksekutif Operasi Pemasarannya, Idai Sinar Suria Yaacob berkata, pihaknya dalam proses membawa produk itu ke pasar raya seperti Tesco dan Giant.

“Dengan sambutan yang menggalakkan sejak diperkenalkan pada 2011, kami yakin dapat memasuki lebih banyak pasar raya tempatan pada masa akan datang.

“Produk kami juga telah memasuki beberapa hotel dan restoran dengan menjadi pembekal kepada produk sejuk beku seperti nugget, burger, jejari ikan dan isi ikan,” katanya ketika ditemui di Pameran Halal Antarabangsa Malaysia 2014 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menurutnya, selain pasaran tempatan, produk itu juga dieksport ke China dan Vietnam.

Katanya, negara lain disasarkan syarikat itu ialah negara di Timur Tengah.

Bagaimanapun, Idai Sinar berkata, syarikat itu ingin memberi tumpuan untuk menguasai pasaran tempatan terlebih dahulu menerusi ejen mereka.
"Setakat ini, Snapper Food mempunyai 50 ejen di seluruh negara.

“Kami berharap untuk memperoleh 200 ejen dan 100 stokis serta 17 pengedar pada masa akan datang,” katanya.

Menurutnya, syarikat itu memiliki kolam ternakan ikan sendiri di Gerik, Perak dan menjual purata tiga tan isi ikan setiap tiga bulan.

“Kelebihan produk kami adalah kerana ikan tilapia digunakan untuk menghasilkan produk tidak berbau hanyir.

“Bagi menghasilkan ikan tilapia seperti ini, kami menjalin kerjasama dengan syarikat dari Norway untuk menggunakan teknologi mereka dalam sistem ternakan agar ikan tidak berbau,” katanya.