BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, November 17, 2011

TPA PONTIAN RM3 JUTA MULA BEROPERASI

PONTIAN 17 Nov. - Terminal Pengangkutan Awam (TPA) di Pusat Perdagangan Pontian di sini mula beroperasi sepenuhnya selepas semua pengusaha pengangkutan awam memindahkan operasinya kelmarin.
Yang Dipertua Majlis Daerah Pontian (MDP), Miswan Yunos berkata, dengan pembukaan terminal bernilai RM3 juta itu perhentian bas lama akan ditutup.
"Pembinaan TPA bertujuan meningkatkan lagi kemudahan pengangkutan awam dan seterusnya menampung keperluan pengguna yang semakin bertambah.
''TPA juga berperanan sebagai hab pengangkutan memandangkan daerah ini juga termasuk di dalam kawasan pembangunan Iskandar Malaysia," katanya ketika ditemui di sini semalam.
Sementara itu tinjauan Utusan Malaysia mendapati kerja-kerja penambahbaikan di bahagian bumbung serta laluan bas dan kereta sewa sedang giat dijalankan bagi memberikan keselesaan kepada orang ramai.
TPA juga akan digunakan oleh bas ekspres ke Kuala Lumpur, Kelantan, Trengganu, Pulau Pinang dan Johor Bahru serta bas-bas henti ke Benut,Kukup serta Johor Bahru.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Peniaga Kompleks Pengangkutan Awam berkenaan, Mohd. Joni Rajab berkata, perpindahan operasi bas dan teksi ke terminal berkenaan menghidupkan suasana terminal yang sebelum ini sunyi.
Dianggarkan lebih 50 peniaga yang rata-ratanya golongan bumiputera telah memulakan perniagaan setahun lebih awal meskipun operasi bas dan teksi belum dipindahkan ke terminal berkenaan.

No comments:

Post a Comment