BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, May 10, 2012

LAMPU JALAN PARIT KUDUS-PARIT SELANGOR KERAP ROSAK

Sinar Harian Jumaat 11 Mei 2012
Lampu simpang jalan Parit Selangor ke Parit Kudus yang didakwa sering rosak

PONTIAN - Masalah lampu simpang di jalan Parit Selangor menuju ke Parit Kudus yang kerap rosak sejak kebelakangan ini menyukarkan pengguna jalan raya mengenal pasti simpang di situ.
Tinjaun Sinar Harian mendapati lampu berkenaan sudah diperbaiki, namun penduduk mendakwa lampu di simpang terbabit mengambil masa yang agak lama untuk dibaiki sehingga ada kalanya memakan masa sehingga tiga bulan.Seorang penduduk, Joe Ahmad, 38, berkata, meskipun lampu terbabit sudah dibaiki, namun ia tidak bertahan lama dan akan kembali rosak selepas beberapa bulan selepas itu.Menurutnya, akibat ketiadaan lampu, pengguna jalan raya terutamanya pemandu kereta kerap kali tersasar ke Jalan Parit Kudus.“Terdapat sebuah selekoh dari Parit Selangor yang menyebabkan pengguna jalan raya sukar untuk melihat simpang tiga di sini.“Ada kalanya, mereka tersasar ke Parit Kudus, sedangkan mahu membelok ke Jalan Parit Semerah untuk ke bandar Pontian,” katanya.Menurutnya, selain itu pengguna jalan raya juga berdepan risiko kemalangan jalan raya.“Simpang tiga yang terletak berhampiran dengan surau Parit Kudus ini turut menjadi laluan keluar masuk penduduk untuk ke surau,
“Kebanyakan mereka bermotosikal dan sukar dilihat oleh kenderaan lain yang turut keluar masuk dari simpang tiga terbabit,” katanya.
Joe berkata, masalah lampu di simpang ini sudah diajukan kepada kepimpinan kampung dan dia difahamkan masalah berkenaan akan diatasi segera.

Tuesday, May 8, 2012

PENGGUNA ISLAM KURANG PRIHATIN

MALAYSIA negara Islam, kita ada akta halal dan undang-undang sendiri yang telah diperuntukkan oleh pihak berkuasa, kenapa perlu risau dan kenapa tidak pernah habis membincangkan isu halal dan haram ini."
Begitulah ungkapan yang sering didengari daripada segelintir masyarakat di negara ini apabila mempersoalkan mengenai tahap kesedaran dan hak pengguna dalam pengambilan produk halal.
Ramai yang beranggapan, kewujudan akta Perihal Dagangan 2011 (APD 2011) yang diperkenalkan oleh kerajaan pada awal Januari lalu menjadi jaminan kepada pengguna yang beragama Islam untuk mendapatkan makanan atau produk yang diyakini suci dan halal.
Atas alasan Malaysia merupakan negara Islam juga, ramai yang kurang mengambil perhatian terhadap status sesuatu makanan atau produk yang diambil.
Sikap kurang prihatin menjadi punca yang mengakibatkan industri halal di negara ini sukar untuk berkembang dan mencapai kepada tahap yang memuaskan.
Akibatnya, makanan dan produk daripada sumber tidak halal terus terjual meluas di pasaran kerana mendapat sambutan daripada orang ramai yang bergelar pengguna termasuk orang Islam.
Kita kerap melenting apabila mendapat tahu sesuatu produk yang telah sekian lama kita gunakan diwartakan mempunyai kandungan tidak halal oleh pihak berkuasa.
Sedar atau tidak, pengguna sebenarnya mempunyai kuasa yang mampu mengubah dan menganjakkan industri halal di negara ini ke arah yang lebih maju dengan mendahului negara-negara Islam yang lain.
Inilah yang ditekankan oleh Pengarah Komunikasi, Gabungan Persatuan-Persatuan Penguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman ketika membentangkan kertas kerja bertajukTerbelakah Hak Pengguna Dalam Isu Pemakanan Halal dan Berkhasiat' dalam seminar Kemelut Pemakanan Halal, baru-baru ini.
Mohd. Yusof berkata, perkara tersebut diyakini mampu dicapai kerana pengguna Islam merupakan penyumbang terbesar terhadap permintaan produk di negara ini.
"Masyarakat Islam merupakan pengguna terbesar berbanding penganut agama lain. Statistik pada tahun 2010 menunjukkan seramai 61.3 peratus atau 17.3 juta rakyat di negara ini beragama Islam.
"Oleh itu, pengguna Islam mempunyai peranan yang penting dalam menentukan permintaan produk makanan halal di negara ini.
"Jika semua pengguna Islam sedar mengenai kepentingan ini, maka pengusaha produk akan berusaha memastikan produk atau makanan mereka adalah halal.
"Justeru, pengguna umpama kuasa besar yang boleh memandu industri halal di negara ini dengan mewujudkan permintaan besar produk keluaran halal di pasaran," katanya.
Sebagai pengguna Islam, kita tidak boleh hanya bergantung kepada akta dan pihak berkuasa dalam memastikan produk yang dipasarkan berstatus halal. Mereka sendiri harus memahami dan peka terhadap konsep halal dan haram.
Sebagai contoh, pengguna perlu mengetahui sedikit sebanyak mengenai kandungan bahan dalam makanan atau produk yang ingin diambil.
Pengguna perlu tahu mengenalpasti sesuatu produk dihasilkan tersebut sama ada mematuhi tuntutan agama atau tidak.
Di samping itu, pengguna juga perlu mengetahui bahawa mereka mempunyai hak dalam menentukan dan membuat pemilihan sumber makanan atau produk yang ingin digunakan itu halal.
Mengulas lanjut, kata Mohd. Yusof, terdapat lapan garis panduan yang telah disepakati oleh pergerakan pengguna seluruh dunia terhadap hak seorang pengguna.
"Hak tersebut adalah, hak untuk mendapatkan keperluan asas, hak untuk mendapatkan maklumat, hak untuk mendapatkan keselamatan, hak membuat pilihan, hak mendapatkan pendidikan berguna, hak mendapatkan ganti rugi, hak untuk bersuara, serta hak mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat. Pembungkusan makanan perlulah mesra alam dan tidak mencemarkan alam sekitar.
"Ternyata hak pengguna tersebut telah disepakati oleh pergerakan pengguna seluruh dunia. Jika pengguna tahu memanfaatkan hak mereka, pasti sesuatu perkara yang disepakati akan tercapai.
"Jika pengguna tegas menitikberatkan bab halal dan haram ini, pastinya ia secara tidak langsung akan memberi kesedaran kepada peniaga atau pengusaha produk mengenai kepentingan mengenai halal," jelasnya.
Walaupun Islam telah lama bertapak dan diamalkan oleh majoriti masyarakat di negara ini, namun industri halal negara masih berada ditahap yang kurang memuaskan.
Ia berikutan terdapat beberapa faktor yang membantutkan perkembangan industri halal.
Mohd. Yusof berkata, antara faktor tersebut adalah, pengeluaran produk dan makanan dikuasai oleh orang bukan Islam dan kekurangan rantaian bekalan bahan makanan halal.
"Statistik pada tahun 2010 menunjukkan 74.7 peratus pemegang sijil halal Malaysia adalah bukan Bumiputera bagi kategori produk, premis makanan dan rumah sembelihan.
"Kita juga mengalami masalah kekurangan rantaian bekalan bahan makanan halal. Ini menjadi masalah kepada pengusaha untuk mendapatkan persijilan halal disebabkan kekurangan bahan makanan halal seperti bahan mentah, ramuan, bahan tambahan dan sebagainya," ujarnya.

KEENAKAN UMBUT BAYAS


Tumbuhan hutan boleh dieksploitasi bagi tujuan komersial serta mampu menjana pendapatan lumayan asalkan seseorang itu sanggup meredah duri dan ranjau untuk memperolehnya.
Ketinggian nilai hasil hutan itu pula terletak pada kemahiran seseorang selain bijak memanfaatkannya.
Antara hasil hutan yang tinggi nilainya ialah pokok bayas atau nama saintifiknya Oncosperma horridayang banyak ditemui di hutan Taman Negara, Kuala Tahan dan Hulu Tembeling dekat sini.
Masyarakat Melayu di pedalaman Hulu Tembeling memanfaatkan umbut pokok bayas untuk dicampurkan dalam masakan tradisional bagi menghasilkan rasa yang enak dan menyelerakan.
Umbut (bahagian dalam batang atau mayang pokok bayas) merupakan sejenis bahan lembut dan sedap jika dimasak secara resipi kampung.
Seorang penduduk Kampung Pengau, Hulu Tembeling, Ahmad Omar, 47 berkata, umbut itu diperoleh daripada pokok bayas di hutan tebal Taman Negara, Kuala Tahan dan Hulu Tembeling.
Menurutnya, rupa dan saiz pokok bayas seakan-akan pokok nibong dan pokok pinang yang mempunyai batang tinggi dan keras, berduri serta sukar ditebang menggunakan pisau atau parang biasa.
''Saya bersama rakan mengambil masa seminggu meredah hutan mencari pokok ini kerana ia tidak tumbuh berdekatan kampung bahkan sukar pula ditemui.
''Kerja-kerja menebang pokok bayas agak sukar dan terpaksa menggunakan kapak dan beliung yang tajam untuk menetak lapisan luar batangnya," katanya ketika ditemui di Kampung Pengau, Tembeling baru-baru ini.
Setelah pokok ditebang, menurut Ahmad, tugas membuang kulit keras pokok bayas dilakukan untuk mendapatkan umbutnya dengan menggunakan peralatan beliung.
Jelasnya, kerja menebang pokok itu juga mengambil masa agak lama semata-mata untuk mengambil lapisan umbutnya sahaja manakala bahagian batangnya perlu dibuang.
Lapisan umbut dalam batang bayas, katanya, dipotong pendek-pendek sepanjang kira-kira satu meter untuk mudah dipikul atau diangkut ke dalam bot di Sungai Tembeling untuk dibawa pulang atau dijual.
Ahmad yang menjual umbut bayas sejak 10 tahun lalu seterusnya memberitahu, setiap batang pokok tersebut boleh menghasilkan 12 meter umbut.
''Keratan umbut ini dijual dengan harga RM8 dan kami memperoleh antara RM80 hingga RM100 setiap kali dijual kepada pemborong di pasar tani di bandar Jerantut," katanya.
Adakalanya, menurutnya, umbut bayas digunakan untuk masakan kenduri-kendara majlis perkahwinan atau menyambut kedatangan pelawat luar yang singgah di kampung berkenaan.
Sementara itu, rakannya, Mustaffa Ahmad, 56, berkata, bukan mudah mencari umbut bayas kerana tumbuhan itu terdapat jauh di dalam hutan tebal dan mengambil masa lama untuk mencarinya di samping berdepan dengan ancaman tertentu.
Katanya, umbut bayas memang popular sejak zaman dahulu lagi di kalangan orang Melayu di Jerantut dan Kuala Lipis kerana ia sinonim dengan masakan lemak yang dihidangkan bersama gulai tempoyak ikan air tawar daripada Sungai Tembeling, Sungai Jelai dan Sungai Pahang.

''Untuk menikmati keenakan masakan ini, umbut bayas yang siap ditebang perlu segera disiang atau dipotong seterusnya dimasak tanpa membiarkan ia terlalu lama," katanya.
Masakan lemak umbut bayas, katanya, sesuai dihidangkan semasa jamuan kenduri-kendara, gotong-royong dan menyambut pembesar dan pelawat yang singgah di kampung yang terletak di persisiran sungai itu.
Mustaffa menambah, sebahagian besar generasi kini tidak mengenali lagi pokok bayas.
''Ramai di kalangan golongan muda tidak tahu keenakan masakan lemak umbutnya, malah tidak mahir memasak berasaskan campuran tumbuhan itu," katanya.

NERAKA SEBAGAI PERINGATAN KEPADA MANUSIA


SYED Qutub berkata: "Orang mukmin menerima penjelasan mengenai bilangan pengawal neraka Allah dengan penuh yakin tanpa mempertikaikannya. Tetapi orang musyrikin menerima penjelasan bilangan pengawal tersebut dengan hati yang sunyi daripada iman, sunyi daripada rasa hormat kepada Allah dan sunyi daripada sikap yang serius dalam menerima penjelasan mengenai perkara yang besar ini."
Mereka mempermainkan dan mengejek dan berkata: "Tidakkah setiap 10 orang daripada kamu sanggup membunuh seorang pengawal daripada 19 pengawal neraka itu? Ada pula yang berkata: Kamu boleh membunuh dua orang daripada pengawal itu dan bakinya serahkan kepadaku untuk menguruskannya. Mereka menerima perkara yang amat besar ini dengan jiwa dan hati yang tertutup."
Firman Allah SWT: Dan tiada kami jadikan penjaga neraka itu melainkan daripada malaikat: dan tidaklah kami menjadikan bilangan mereka itu melainkan untuk jadi cubaan bagi orang-orang kafir, supaya orang-orang yang diberi al-Kitab menjadi yakin dan supaya orang yang beriman bertambah imannya dan supaya orang-orang yang diberi al-Kitab dan orang-orang mukmin itu tidak ragu-ragu dan supaya orang-orang yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir (mengatakan): Apakah yang dikehendaki Allah dengan bilangan ini sebagai suatu perumpamaan? Demikianlah Allah membiarkan sesat orang-orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan tidak ada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia sendiri. Dan Saqar itu tiada lain hanyalah peringatan bagi manusia. (al-Mudassir: 31)
Ibnu Kathir berkata: "Iaitu malaikat Zabaniah yang tampak bengis lagi kasar. Ini kerana Abu Jahal pernah berkata: Hai orang Quraisy! Tidak mampukah kamu 10 orang di kalangan kamu melawan satu malaikat?"

BAHAYA BESAR

Ada pendapat menyatakan yang berkata itu adalah Kildah bin Khalaf.
Al-Maraghi berkata: "Penjaga neraka adalah malaikat kerana malaikat adalah makhluk terkuat dan terhebat serta makhluk yang amat patuh dalam menunaikan hak Allah SWT. Sesungguhnya Allah SWT menjadikan penjaga Neraka Jahannam itu dalam bilangan sebanyak itu, adalah untuk menimbulkan keyakinan kepada orang Yahudi dan Nasrani terhadap kenabian Muhammad SAW. Ini disebabkan persamaan yang terdapat di antara al-Quran dengan kitab-kitab mereka."
Sesungguhnya penjaga neraka itu walaupun bilangan hanya 19 malaikat, tetapi mereka ini mempunyai pembantu-pembantu yang tidak diketahui jumlahnya kecuali Allah SWT yang mengetahuinya dan neraka Saqar yang digambarkan oleh Allah SWT hanyalah sebagai peringatan kepada manusia.
Firman Allah SWT: Sekali-kali tidak, demi bulan. Dan malam ketika telah berlalu. Dan Subuh apabila mulai terang. Sesungguhnya Saqar itu adalah salah satu bencana yang amat besar. Sebagai ancaman bagi manusia. (al-Mudassir: 32-36)
Ibnu Kathir berkata: "Iaitu sangat besar neraka Saqar tersebut seperti yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas dan ramai ulama salaf."
Al-Maraghi berkata: "Allah SWT bersumpah dengan bulan yang bersinar, malam yang bertukar ganti dan Subuh yang terang bahawa neraka Jahannam itu adalah salah satu bencana dan bahaya besar sebagai peringatan kepada manusia."
Syed Qutub berkata: "Jarang hati manusia yang segar kerana melihat bulan yang sedang naik atau sedang turun, menghilang kemudian tidak teringat kepada rahsia alam yang dibisikkan oleh bulan. Kadang-kadang berdiri di bawah cahaya bulan boleh menyucikan hati seseorang."
Jarang hati manusia segar melihat malam berlalu dalam saat yang tenang menjelang naiknya matahari dan ketika alam mula sedar dan membuka matanya kemudian tidak terlekat kesan pemandangan dalam hatinya serta tidak berdenyut dalam lubuk jiwanya.
Jarang hati manusia segar kerana melihat waktu pagi yang terserlah dengan sinarnya yang terang kemudian tiada perasaan gembira dan riang menghasilkan fikiran terbuka dan perasaan yang berubah untuk bersedia menerima hidayah yang memancar dalam hati nurani bersama cahaya pagi.
Allah telah menciptakan hati manusia itu tahu pemandangan alam kadang-kadang boleh membawa kepada perubahan yang menakjubkan dengan penghasilan insan yang baru.
Terserlahnya pancaran dan sambutan yang wujud pada bulan, malam dan waktu pagi, terdapat hakikat besar yang menarik yang dijadikan objek oleh al-Quran supaya difikir oleh akal. Ia juga terdapat bukti yang menunjukkan kudrat Allah SWT yang amat kreatif dan pentadbiran-Nya yang bijaksana dalam mengaturkan alam buana dengan cara yang begitu rapi dan halus yang mengkagumkan akal kita.
Semoga kita sentiasa mendapat petunjuk daripada-Nya dan seterusnya melayakkan kita mencapai mardhatillah yang dapat menghuni syurga-Nya.

MALAYSIA PERLUKAN INSTITUT FARMASEUTIKAL HALAL


Institut farmaseutikal halal negara perlu ditubuhkan bagi menjadi rujukan penyelidik untuk menghasilkan ubatan yang halal.- Gambar hiasan

PENGAMBILAN bahan makanan daripada sumber dan proses yang halal sangat dititikberatkan oleh umat. Sebab itu kewujudan Akta Perihal Dagangan 2011 (APD 2011) mendapat sambutan baik kerana ia dianggap penyelesaian kepada kemelut pemakanan halal yang tidak pernah selesai itu.
Ramai yang beranggapan itu memadai dalam memastikan sumber makanan yang masuk ke dalam tubuh mereka adalah benar-benar halal dan tayyiba.
Namun, sedarkah kita bahawa setiap manusia termasuk umat Islam sentiasa mengalirkan darah di dalam tubuh yang mengandungi sumber yang tidak halal.
Kedengaran agak mengelirukan. Namun itulah situasi sebenar yang berlaku dalam sektor farmaseutikal di negara ini.
Mustahil jika dikatakan ada dalam kalangan kita yang tidak pernah mendapat penyakit dan mengambil ubat. Hampir semua penyakit tersebut memerlukan rawatan dengan bantuan ubat-ubatan.
Namun, sejauhmana keyakinan kita terhadap kesucian ubat-ubatan tersebut daripada bahan yang tidak halal.
Malah, terdapat banyak ubat-ubatan yang jelas mengandungi elemen campuran tidak halal.
Inilah yang dibimbangi Dekan Pusat Pengajian Sains Farmasi, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Syed Azhar Syed Sulaiman.
Tetapai terdapat juga ubat-ubatan yang terdapat di pasaran di negara ini tidak halal yang mana ia bertentangan dengan sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sesungguhnya Allah SWT telah menurunkan penyakit, dan telah menjadikan setiap penyakit itu ubatnya, maka berubatlah, dan jangan berubat dengan ubatan yang haram," (riwayat Abu Daud)
Bagaimanapun kata Syed Azhar, dalam situasi ini, Islam membenarkan umatnya menggunakan bahan yang tidak halal dalam ubatan dengan dinisbahkan sebagai situasi darurat.
Pun begitu, sudah tiba masanya negara melakukan transformasi terhadap industri farmaseutikal yang sedia ada kepada farmaseutikal halal.
"Sampai bila negara harus bergantung dengan nisbah darurat ini? Adakah selama-lamanya tanpa mengambil apa-apa tindakan? Sedangkan kita mempunyai ramai tenaga pakar dan juga peralatan teknologi yang serba canggih.
"Oleh itu, para penyelidik dan pakar-pakar dalam bidang perubatan perlu bekerjasama dalam mengubah industri farmaseutikal negara kepada sumber halal dengan menubuhkan sebuah badan atau institut farmaseutikal halal di peringkat negara," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan pembentangan kertas kerja yang bertajukUbatan Halal Dalam Industri Farmaseutikal Hari Ini: Langkah Kepada Penghasilan dan Pemerkasaan dalam seminar Kemelut Pemakanan Halal anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), baru-baru ini.
Seminar yang berlangsung selama dua hari itu bertujuan untuk membincangkan penggunaan elemen yang diragui terutamanya unsur babi dan alternatifnya daripada perspektif pemakanan dan juga meninjau isu kepenggunaan dan penguatkuasaan berkaitan industri halal.
Sebanyak lima kertas kerja dibentangkan oleh pakar dan ahli akademik yang berpengalaman dalam penyelidikan halal.
Syed Azhar berkata, institut farmaseutikal halal itu penting bagi mengumpulkan dan menerbitkan hasil kajian atau penyelesaian terhadap sesuatu penyelidikan yang dilakukan.
"Fenomena di negara ini, kita mempunyai ramai pakar dan penyelidik daripada industri dan juga akademik. Tetapi ramai yang hanya pakar menjalankan kajian masing-masing semata-mata untuk bersaing.
"Kita juga lebih suka memerhati dan meneliti sekadar atas kertas tanpa mengambil apa-apa tindakan.
"Dengan adanya institut farmaseutikal halal ini, diharap ia boleh menggabungkan segala kepakaran dalam semua bidang bagi menghasilkan ubatan yang halal," ujarya.
Sementara itu, Pengurus Besar, Pejabat Transformasi dan Kecemerlangan Halal, Chemical Company of Malaysia Berhad (CCM), Roziatul Akmam Osman berkata, terdapat lima perkara perlu dipatuhi bagi mengharuskan penggunaan ubat-ubatan tidak halal dalam perspektif Islam.
"Lima perkara itu adalah, ubat tersebut mestilah tiada bahan suci lain yang boleh diguna sebagai ganti. Rawatan perlulah bersifat kritikal dan sangat diperlukan bagi kesejahteraan pesakit.
"Hanya doktor Muslim yang fasih mengenai ilmu dan hukum ini sahaja boleh memberikan rawatan menggunakan ubat-ubatan ini. Pesakit dan waris terdekat haruslah diberikan penerangan sejelasnya oleh doktor mengenai perkara ini.
"Ubat tersebut hanya boleh digunakan untuk jangkamasa tertentu sahaja mengikut rawatan yang disyorkan oleh doktor," katanya.

TERBUKA SELERA DI NYAMAN CAFE


SET asam pedas ikan pari, ikan kembung atau ikan tongkol ini antara hidangan istimewa di Nyaman Kafe.

UNIK, menarik dan lain daripada yang lain. Itulah keistimewaan Nyaman Kafe yang terletak betul-betul di tepi jambatan Sungai Malim di Pulau Gadong, tidak jauh dari Pantai Klebang, Melaka.
Pemiliknya, Harun Yusof yang berasal dari Pantai Puteri, Melaka mengilhamkan konsep tradisional dan rumah untuk kafenya itu.
Jika anda melewati Jalan Pulau Gadong dan terlihat Nyaman Kafe, pasti anda akan menyangka ia hanya sebuah rumah yang comel. Hakikatnya, rumah kecil yang dicat putih dan dihiasi atap rumbia itu adalah sebuah kafe yang menyediakan makanan yang enak.
Terletak berhadapan Pusat Pertanian Melaka di Pulau Gadong, restoran ini menyediakan hidangan seperti set asam pedas, gulai itik, sandwich berulam, sirap magik, jus mangga pudina, jus alpukat, jus nangka dan banyak lagi.
"Di kafe ini saya tidak menjual mi goreng, mihun goreng, tomyam ataupun nasi goreng. Saya inginkan kelainan dan ada di antara resipi saya ilhamkan daripada buku resipi saya, Uniknya Rasa Penambat Selera-Nyaman.
"Selain itu, saya juga menggunakan perkakas pinggan hidang jenis ayan. Ayan banyak digunakan sebelum merdeka sehingga 1980. Kebetulan saya dapat mencarinya di sebuah kedai Cina di Bandar Hilir.
"Ayan banyak memberi kenangan nostalgia kepada saya dan kepada ramai orang yang membesar di zaman selepas dan sebelum merdeka," terang Harun yang mendirikan rumah tangga dengan Cheriah Abdul Rahman ini dengan yakin.
Jika anda ke Nyaman Kafe, anda harus merasa masakan asam pedasnya yang istimewa. Set asam pedas ikan pari, ikan kembung atau ikan tongkol ini disaji dengan ulaman, ikan masin dan sambal belacan.
Menurut Harun lagi, sekarang ini menu yang paling popular adalah gulai itik dan daging goreng petai.
Restoran yang dihiasi dengan pokok sirih yang ditanamnya sendiri menjalar di dinding dan tiang, membuatkan suasana sekitarnya redup dan menarik.
Harga makanan yang dijual juga tidak mahal iaitu sekitar RM2 hingga RM20 bergantung pada pesanan.
Selain gulai itik, belut goreng istimewa juga antara menu yang harus anda cuba. Anda tidak perlu risau kerana belutnya tidak hanyir.
Stew daging ala Turki juga unik. Ia dimakan dengan roti dan sesuai bagi mereka yang menjaga diet.
"Di sini saya juga menyediakan jus buah binjai mengikut musimnya. Buah binjai biasanya kita buat sambal belacan, tapi di sini saya juskan. Kami juga ada cendol dan tauhu bakar.
"Satu lagi resipi istimewa saya adalah pisang emas yang dibakar dan dihidangkan dengan jus buah naga dan lemak santan,''katanya lagi.
Nyaman Kafe juga menitikberatkan konsep hijau dan tidak hairanlah jika Harun dan isteri rajin mengusahakan tanah di sekeliling dengan menanam pokok cili, bunga matahari, palma, kacang bendi dan pokok pisang selain membela ayam dan itik.

Saturday, May 5, 2012

GERAI KARIM SAJI MENU 1MALAYSIA



PONTIAN 2 Mei - Seorang pengusaha gerai makan di Lorong Bugis, Jalan Kukup di sini menawarkan Menu 1Malaysia yang pertama di bandar ini.
Karim Belohik, 67, yang mengusahakan gerai itu sejak 30 tahun lalu menawarkan harga RM2 bagi sarapan dan RM4 untuk makan tengah hari.
Hanya dengan harga RM2, pelanggan boleh menikmati roti canai, teh tarik, mi goreng atau nasi lemak, manakala hidangan makanan tengah hari seperti nasi ayam biasa dan air sirap atau nasi putih dengan lauk pilihan pengunjung.
Karim memberitahu, gerainya telah lama memperkenalkan hidangan itu sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkannya Menu 1Malaysia dan hingga kini masih mengekalkan harga berkenaan.
Dia mengakui gerainya menjadi tumpuan pelanggan yang terdiri daripada kakitangan awam dan swasta termasuk pekerja kilang dan orang ramai di kawasan berkenaan.
"Bagi menyahut saranan kerajaan supaya turut sama membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat, kami sekeluarga bersetuju menjadikan gerai ini sebahagian daripada produk 1Malaysia," katanya semasa ditemui pada majlis pelancaran menu itu oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kukup, Datuk Md. Othman Yusof baru-baru ini.
Karim berkata, keputusan menawarkan Menu 1Malaysia adalah tepat memandangkan belum ada pengusaha yang berbuat demikian di bandar itu.
"Kami tidak memikirkan soal keuntungan sangat kerana kehadiran pelanggan yang ramai boleh membantu mengembalikan kos, selain memudahkan orang mendapatkan pelbagai jenis makanan tempatan," katanya.
Sementara itu, Md. Otman berharap langkah yang diambil oleh Karim dapat dicontohi oleh para peniaga lain bagi membantu kerajaan mengurangkan kos sara hidup di bandar.
"Walaupun harga bekalan bahan mentah seperti ikan dan ayam semakin naik, tapi keberanian Karim patut menjadi ikutan dan dicontohi untuk bersama-sama membantu mengurangkan bebanan rakyat.
"Menu 1Malaysia sekiranya diperluaskan lagi mampu menjadi satu produk pelancongan memandangkan daerah ini menjadi tumpuan khususnya warga Singapura pada hujung minggu dan cuti umum," katanya.