BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, May 5, 2012

GERAI KARIM SAJI MENU 1MALAYSIA



PONTIAN 2 Mei - Seorang pengusaha gerai makan di Lorong Bugis, Jalan Kukup di sini menawarkan Menu 1Malaysia yang pertama di bandar ini.
Karim Belohik, 67, yang mengusahakan gerai itu sejak 30 tahun lalu menawarkan harga RM2 bagi sarapan dan RM4 untuk makan tengah hari.
Hanya dengan harga RM2, pelanggan boleh menikmati roti canai, teh tarik, mi goreng atau nasi lemak, manakala hidangan makanan tengah hari seperti nasi ayam biasa dan air sirap atau nasi putih dengan lauk pilihan pengunjung.
Karim memberitahu, gerainya telah lama memperkenalkan hidangan itu sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkannya Menu 1Malaysia dan hingga kini masih mengekalkan harga berkenaan.
Dia mengakui gerainya menjadi tumpuan pelanggan yang terdiri daripada kakitangan awam dan swasta termasuk pekerja kilang dan orang ramai di kawasan berkenaan.
"Bagi menyahut saranan kerajaan supaya turut sama membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat, kami sekeluarga bersetuju menjadikan gerai ini sebahagian daripada produk 1Malaysia," katanya semasa ditemui pada majlis pelancaran menu itu oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kukup, Datuk Md. Othman Yusof baru-baru ini.
Karim berkata, keputusan menawarkan Menu 1Malaysia adalah tepat memandangkan belum ada pengusaha yang berbuat demikian di bandar itu.
"Kami tidak memikirkan soal keuntungan sangat kerana kehadiran pelanggan yang ramai boleh membantu mengembalikan kos, selain memudahkan orang mendapatkan pelbagai jenis makanan tempatan," katanya.
Sementara itu, Md. Otman berharap langkah yang diambil oleh Karim dapat dicontohi oleh para peniaga lain bagi membantu kerajaan mengurangkan kos sara hidup di bandar.
"Walaupun harga bekalan bahan mentah seperti ikan dan ayam semakin naik, tapi keberanian Karim patut menjadi ikutan dan dicontohi untuk bersama-sama membantu mengurangkan bebanan rakyat.
"Menu 1Malaysia sekiranya diperluaskan lagi mampu menjadi satu produk pelancongan memandangkan daerah ini menjadi tumpuan khususnya warga Singapura pada hujung minggu dan cuti umum," katanya.

No comments:

Post a Comment