BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, January 16, 2011

BANTAH GUNA LOGO HALAL NASI LEMAK

 Mingguan Malaysia Ahad 16 Januari 2011

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

PULAU PINANG 15 Jan. - Lebih 100 ahli Pertubuhan Kebangsaan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia (Pewaris) berhimpun bagi membantah penggunaan logo halal oleh sebuah syarikat milik bukan Islam yang membekalkan nasi lemak di sekitar negeri ini.
SEBAHAGIAN ahli Pewaris membantah penggunaan logo halal yang tidak diiktiraf Jakim pada bungkusan nasi lemak di Bayan Baru, Pulau Pinang, semalam.
- Mingguan/Zhafaran Nasib
Mereka berkumpul di hadapan pintu masuk Balai Polis Bayan Baru kira-kira sejam bermula pukul 11 pagi ini kerana kesal dengan tindakan tersebut selain bertujuan mempertahankan hak orang Islam terutama peniaga Melayu.
Mereka memegang kain rentang bertulis 'Pengusaha nasi lemak bukan Islam guna logo halal palsu', 'Hormati hak orang Islam', 'Harap Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) prihatin', 'Exco Agama buka mata' sambil melaungkan takbir beramai-ramai.
Presiden Pewaris Pulau Pinang, Sabaruddin Ahmad berkata, pihaknya kesal dengan tindakan syarikat yang berpejabat di Juru, Bukit Mertajam itu kerana gunakan logo halal yang tidak diiktiraf Jakim untuk memperdayakan umat Islam.
Katanya, aduan berkenaan diterima peniaga nasi lemak di sekitar Bayan Baru, Jalan Tengah, Bayan Lepas, Bukit Jambul dan sekitar pusat bandar sejak beberapa minggu lalu setelah timbul keraguan mengenai logo halal pada bungkusan nasi lemak berharga RM1 itu.
"Pemilik syarikat tersebut cuba menggunakan orang Islam sebagai orang tengah sewaktu menghantar nasi lemak ke setiap gerai di negeri ini. Namun, apa yang meragukan, mereka masih menggunakan logo pengiktirafan antarabangsa dan bukannya sijil halal Jakim.
"Jika mereka (pemilik syarikat) sudah dapat pengiktirafan sijil halal yang sah, kita tidak kisah mereka berniaga. Cuma kita tidak mahu orang Islam di negeri ini ditipu menerusi penggunaan logo itu," katanya di sini hari ini.
Menurutnya, pihaknya membuat laporan polis di Balai Polis Bayan Baru bagi membantah tindakan berkenaan termasuk menggesa pihak berkuasa tempatan dan Jakim memantau tanda halal itu dengan segera.

No comments:

Post a Comment