BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, January 31, 2011

MURTABAK RAJA

Utusan Malaysia 31 Jan. 2011

 

KUALA TERENGGANU 31 Jan. - Biarpun mula dipasarkan secara komersial di negeri ini beberapa bulan lalu oleh AR Food House, Murtabak Raja keluaran Muslim Best mendapat sambutan di luar jangkaan.
Produk sejak beku itu dihasilkan dengan gandingan kepakaran MARDI yang menyerlah keenakan rasa murtabak sebenar merupakan antara produk makanan keluaran Muslim Best yang menjana perniagaan AR Food House.
Menurut pemilik AR Food House, Syed Mohd. Nor Syed Alwi, 59, walaupun pelbagai produk makanan dijual di premisnya di bandar Dungun namun Murtabak Raja merupakan produk utama untuk diedarkan di pasaran.
Walaupun rangkaian pengedaran masih belum meluas, secara purata 1,000 pek Murtabak Raja berjaya dijual dan bagi Syed Mohd. Nor, ia membuktikan penerimaan masyarakat cukup membanggakan.
Baginya, ia turut membuktikan Murtabak Raja, hidangan kerabat istana Kelantan silam dihasilkan dengan begitu teliti dengan menitikberatkan mutunya dan boleh menjadi hidangan dalam semua suasana terutama keraian atau menu hidangan pada bila-bila masa.
Selain murtabak, premis yang beroperasi di No. 6, Taman Permint Indah, Jalan Paka, Dungun itu turut mengedarkan beberapa produk lain antaranya nuget, sosej, daging burger, oblong, roti canai, karipap, popia cendawan berkeju dan samosa coklat pisang.
"Murtabak Raja mempunyai keistimewaan dan keunikan tersendiri dengan pilihan perasa daging tempatan berperisa lada hitam, sardin bersos salsa nanas dan kari ayam rempah ratus tradisional.
"Ia didatangkan dengan lebih besar, tebal dan padat, berintikan 100 peratus daging lembu dan ayam tempatan serta sardin berkualiti bersalut telur gred tinggi dan bawang segar.
"Ia tanpa kuah atau pencicah biasa. Sekeping Murtabak Raja segera seberat 1 kilogram ini berharga RM16 cukup untuk dimakan empat orang dewasa dan boleh disimpan di dalam tempat beku peti sejuk selama setahun.
"Malah kalau disimpan di ruang biasa di dalam peti sejuk pun, murtabak ini mampu bertahan selama tiga bulan, inilah keistimewaan Murtabak Raja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Pesara pegawai kerajaan memberitahu, beliau yang dibantu anaknya, Mohd. Afzan Fauzi, 35, bagi mengendalikan perniagaan itu yakin Murtabak Raja mempunyai potensi untuk menjadi sebahagian menu harian masyarakat.
Menurutnya, Dungun merupakan lokasi agak strategik dengan persekitaran bandarnya yang semakin membangun selain mempunyai beberapa institusi pengajian tinggi serta kolej memberi impak yang baik bagi perniagaannya.
Di samping itu jelas Syed Mohd. Nor, status halal bagi produk keluaran Muslim Best khususnya Murtabak Raja mampu meraih keyakinan pelanggan dan umat Islam tidak perlu was-was mengenainya.
Mengenai awal memulakan perniagaannya, beliau berkata, ia sebenarnya bermula secara kecil-kecilan di rumahnya dan setelah mendapat sambutan, skop perniagaannya telah dikomersialkan pada November lalu.
"Kalau dilihat daripada segi harga mungkin agak mahal daripada murtabak biasa, tapi ia dapat menjadi hidangan untuk ramai orang, malah rasanya jauh lebih sedap dan disimpan sehingga setahun," katanya.
Melihat potensi besar produk ini, Syed Mohd. Nor kini menyimpan impian untuk membesarkan perniagaannya dengan cadangan membuka kiosk ala kopitiam di negeri ini.
Justeru, beliau turut mempelawa sesiapa yang berminat untuk menjadi ejen atau stokis bagi mengedarkan produk keluaran Muslim Best itu di negeri ini dengan menghubungi talian 0123932142.
Pada masa sama kata beliau, pihaknya juga bersedia membantu mereka yang berminat dengan menyediakan peti sejuk beku yang harganya akan dipotong berdasarkan keuntungan

No comments:

Post a Comment