BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, September 19, 2011

PEWARNA DARIPADA SERANGGA COCHINEAL


SEORANG peladang menuai serangga cochineal menggunakan bilah-bilah logam
 IA hanyalah serangga kecil yang bersaiz seperti pepijat. Serangga yang dikenali dengan nama cochineal dan berguna untuk menghasilkan pewarna merah tua semula jadi itu mula diternak oleh para pengusaha di Kepulauan Canary di Sepanyol.
Warna merah pekat yang dihasilkan oleh serangga yang berbentuk bujur itu diperoleh daripada asid yang dilepaskan oleh serangga berkenaan untuk menghalau pemangsa.
"Kebanyakan jualan cochineal digunakan oleh industri makanan dan kosmetik. Ada juga digunakan di dalam industri tekstil," kata Juan Cazorla, seorang ahli biologi yang cuba menggalakkan pembiakan serangga berkenaan di sebuah pulau di Lanzarote.
"Kami cuba untuk mendidik pengusaha di pulau ini cara-cara untuk menggunakan pewarna merah dalam produk kraf tangan mereka bagi meningkatkan nilai produk-produk berkenaan.
"Kami juga mengiklankan pewarna semula jadi ini dalam kalangan pelukis di negara-negara lain seperti Perancis, Britain, Turki dan Amerika Syarikat (AS)," katanya.
Calorza, yang bekerja dengan pertubuhan Milena bagi meningkatkan penghasilan cochineal berkata, pengusaha memerlukan kira-kira 3 sehingga 3.5 kilogram (kg) cochineal untuk menghasilkan sekilogram cochineal kering yang menjadi bahan asas untuk membuat pewarna berkenaan.
Serangga berkenaan yang bersaiz kira-kira enam milimeter (mm) atau kurang suku inci panjang, mungkin disalahertikan dengan tompokan putih kecil pada permukaan daun-daun pokok kaktus yang menjadi tempat tinggal mereka.
Ia makan getah pada daun-daun pokok berkenaan dan mampu merebak secara semula jadi ke seluruh kawasan ladang tetapi para petani memudahkan proses itu dengan menanam tanaman mereka secara teratur bagi memudahkan proses persenyawaannya.
Cochineal diletakkan di atas daun-daun berkenaan supaya ia melekat pada daun tersebut. Selepas 60 hingga 70 hari kemudian serangga berkenaan sudah cukup matang untuk dituai dengan menggunakan bilah-bilah logam.
PATI warna merah ini diperoleh daripada serangga cochineal.
Selepas 10 hingga 20 hari proses mengering, ia akan diletakkan di dalam beg dan disimpan, kadangkala sehingga setahun sebelum pewarna merah tua dapat diekstrak untuk digunakan sebagai pewarna semula jadi untuk kegunaan produk-produk yang tidak sesuai dengan pewarna sintetik.
Usaha sama penternakan cochineal di kawasan membangun Mala-Guatizaberjaya mengeksport sebanyak 20,000kg Lanzarote kering ke kilang di Jerman untuk membuat pewarna merah tua untuk industri makanan pada April 2010.
Walaupun dilihat mempunyai potensi yang bagus, penternakan cochineal pada zaman pra-Columbia Mexico telah merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini di Kepulauan Canary.

No comments:

Post a Comment