BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, December 12, 2011

AWASI MINYAK MASAK TERPAKAI

TANJUNG IPOH - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menggesa pengguna supaya lebih berhati-hati ketika membeli produk supaya tidak menjadi mangsa penipuan.

Pegawai KPDNKK Kuala Pilah, Zulkifli Mat, berkata, pengguna perlu bijak memilih barang termasuklah minyak masak kerana pihaknya mengenal pasti terdapat minyak kitar semula yang dijual di pasaran.

“Isu minyak masak kitar semula ini berlaku di Selangor, namun sebelum ia menular di daerah ini, saya nasihatkan pengguna supaya peka dengan pembelian produk berkenaan.

“Minyak masak kitar semula ini mengandungi hanya 20 peratus kandungan minyak asli, manakala 80 peratus dicampur dengan minyak yang telah digunakan yang dipe­roleh daripada restoran dan hotel,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa taklimat kepenggunaan anjuran Lembaga Keba­jikan Perem­puan Islam Malaysia (LKPIM) Kuala Pilah di Balai Muhibbah, di sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi Lembaga LKPIM Kuala Pilah, Rosnah Mohd Said.

Sementara itu, beliau turut menerangkan perbezaan antara minyak masak kitar semula dengan yang asli sekali gus menggesa pengguna supaya lebih bijak menilai.

“Kita hanya perlu lihat label daripada kilang mana ia diproses selain logo halal. Jika tiada alamat kilang dan logo tersebut, minyak itu adalah tiruan dan pengguna perlu melaporkan kepada kami.

“Bahayanya minyak masak kitar semula ialah dari segi kebersihan yang tidak terjamin. Tambahan pula, sebagai orang Islam, kesucian itu diberi keutamaan terutama dalam masakan,” katanya.

Dalam pada itu, taklimat yang diadakan adalah bagi memberi kesedaran berkaitan hak-hak pengguna dengan melaporkan kepada KPDNKK sekiranya terdapat produk yang mencurigakan termasuk peraduan gores dan menang, barangan tiruan, tamat tempoh dan lain-lain.

Dalam pada itu, katanya, taklimat yang dilaksanakan ini bertujuan memberi kesedaran kepada pengguna tentang hak-hak mereka.

“Saya juga minta pengguna di luar bandar agar lebih bijak menggunakan kuasa beli mereka supaya peniaga tidak menekan harga barangan sesuka hati,” katanya.

No comments:

Post a Comment