DUA perkara yang sukar dielakkan dalam bulan Ramadan adalah pembaziran dan pemborosan.

Membazir biasanya ada kaitan dengan makanan dan minuman. Manakala boros berkaitan dengan perbelanjaan wang.

Pakar ekonomi mengatakan, pembaziran menjejaskan ekonomi keluarga, manakala pemborosan menjurus kepada muflis dan kebankrapan. Bagi mereka yang selalu membazir dan boros hal ini tidak menjadi pengajaran dalam kehidupan.

Pembaziran ini boleh dilihat apabila seseorang itu membeli terlalu banyak makanan mengikut nafsu dan tidak habis dimakan sewaktu berbuka puasa kemudian membuangnya.

Manakala pemborosan berlaku apabila berbelanja tidak berhemah dan berfikir ke arah penjimatan bagi mengatasi kos sara hidup yang tinggi.

Oleh itu, janganlah membazir makanan dan minuman dalam bulan Ramadan. Lantaran itu, sebagai ibu bapa perlu mendidik anak-anak sejak kecil di bulan Ramadan supaya tidak melakukan pembaziran makanan dan minuman. Perlu diingatkan, membazir itu adalah perbuatan syaitan.

Ramadan seharusnya mendidik iman dan takwa ke arah tidak melakukan pembaziran dan juga pemborosan. Kedua-dua perbuatan ini tidak mendatangkan kebaikan dalam kehidupan.

Nabi SAW bersabda: "Orang yang paling kenyang makan di dunia akan menjadi paling lama lapar pada hari akhirat." (Riwayat Al-Hakim) Ada segelintir Muslim yang tidak dapat mengawal nafsu ketika membeli-belah di bazar Ramadan. Kalau boleh semua makanan dan minuman yang dijual hendak dibelinya.

Beberapa langkah boleh dilakukan bagi mereka yang boros dan membazir. Antaranya, menyenaraikan makanan yang hendak dibeli di bazar dan hanya menuju ke gerai berkenaan iaitu tidak berjalan dan melihat keseluruhan gerai kerana takut tidak dapat mengawal nafsu untuk membeli.

Ingatkan diri kita sedang berpuasa, apabila perut lapar semua makanan hendak dibeli dan berselera, tetapi apabila tiba waktu berbuka setelah minum air sejuk segelas semua makanan tidak lagi dijamah.

Islam menjelaskan harta dinilai sebagai kebaikan di tangan orang yang baik. Ingatlah harta adalah milik ALLAH, sementara manusia hanya sekadar peminjam dan pengurus kepada harta tersebut.

Wang yang digunakan secara bijak dapat mengembangkannya ke arah bersedekah, menderma dan melakukan kebaikan dan kebajikan yang lebih bermanfaat serta mendatangkan ganjaran pahala yang berganda di bulan Ramadan yang mulia dan penuh dengan keberkatan.

Ingatlah nilai wang pada masa sekarang semakin mengecil