Dengan dinding dilatari warna yang membangkit semangat seperti hitam, merah dan putih, menjadikan kafe keluarga itu sesuai sebagai lokasi melepaskan penat dan lelah setelah bekerja seharian.
Tidak mahu terlalu berkonsepkan restoran biasa, pemiliknya memilih untuk membuat dekorasi kafe itu lebih santai dengan memberi fokus kepada ruang penyediaan minuman atau lebih tepat untuk barista-barista mereka ‘beraksi’ di tengah-tengah ruang dalam kafe berkenaan.
Ruang penyediaan minuman yang ditempatkan di tengah-tengah ruang kafe itu memberi pandangan sudut 360 darjah kepada pelanggan sama ada mereka memilih untuk duduk di bahagian luar atau dalam kafe.
Selain pilihan tempat duduk dengan meja dan kerusi kayu, pemiliknya turut menyediakan ruang santai dengan meletakkan sofa lembut serta meja rendah bagi membolehkan pelanggan yang gemar menikmati hidangan sambil berborak.
Menyediakan lebih 35 jenis hidangan yang rata-ratanya dari negara-negara di Eropah serta 38 jenis minuman, The Foodies Cafe turut tidak ketinggalan menghidangkan menu tradisional terutama kuih-muih Melayu.
Kafe yang mendapat sentuhan pasangan suami isteri, Harlizan Hasan, 42, dan Dr. Norhanim Dewa, 42, serta adik mereka, Siti Hanis Dewa,35, telah beroperasi sejak Disember tahun lalu bagi membolehkan masyarakat di kawasan kejiranan itu menikmati sajian yang enak tanpa perlu keluar jauh ke bandar.
Menurut Dr. Norhanim, The Foodies Cafe tidak memfokuskan makanan tertentu tetapi lebih kepada makanan yang mudah, enak dan cepat dengan kombinasi hidangan fusion dan rustic.
Katanya, kesemua hidangan yang disediakan adalah resipi yang telah mendapatkan sentuhan mereka bertiga bagi memberi kelainan cita rasa kepada pelanggan.
“Mungkin ada sebahagian menu yang kita sediakan di kafe ini seperti biasa didengar, tetapi rasanya mungkin berbeza kerana kami memberi sedikit cita rasa keluarga kami pada setiap makanan.
“Oleh kerana, saya merupakan peminat teh manakala adik saya peminat kopi, jadi di sini kami menyediakan pelbagai pilihan teh dan kopi yang rata-di import,” katanya.
Antara pilihan teh yang disediakan seperti African solstice, green mango peach, organic white ginger pear, organic cucumber mint, green tea sunshine, granny’s garden, chamomile dan english breakfast, manakala bagi pilihan kopi pula seperti espresso, dopio, flat white, long black, cappucino, caramel latte, macadamia latte dan mocaccino.
Selain teh dan kopi, bagi penggemar ice blended, mereka boleh mencuba resipi unik seperti java chocalate chips, red velvet crumbs, green pink eye matcha, dan salted caramel ‘n’ cream.
Untuk hidangan utama pula, antara hidangan yang mendapat sambutan seperti salmon teri-teri yaki, grilled chicken mushroon consomme, chicken run, foodies lamb shank dan seafood spagetti marinara.
Namun, paling menarik perhatian ialah mi banjir dan nicoise beef yang merupakan antara menu istimewa berasaskan sup daging yang dimasak perlahan sehingga lembut.
“Mi banjir ini seperti mi sup tetapi supnya dihasilkan dengan air rebusan daging segar yang dimasak perlahan dan dihidangkan bersama tauge, bawang goreng, cili api dan bebola ikan. Rasanya sungguh unik kerana daging yang kita gunakan sangat berkualiti tinggi.
“Nicoise beef pula makanan dari Eropah, namun kami olah sedikit agar mempunyai rasa tempatan. Hidangan ini menggunakan daging batang pinang yang dipanggang dengan herba khas dan dihidangkan dengan telur separuh masak, sos cendawan, salad campur serta kentang goreng,” katanya.
Kafe yang dibuka setiap hari daripada pukul 9 pagi hingga 11 malam, turut menerima tempahan majlis keraian, acara korporat dan majlis-majlis sambutan hari lahir dengan pakej serendah RM10 untuk seorang.
Bagi mereka yang ingin menikmati hidangan enak The Foodies Cafe yang terletak di 17G, Jalan Putra Mahkota 7/6B, Putra Point 2, Putra Heights, Subang Jaya, Selangor