BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, February 11, 2014

SANDWICH KING- BB BANGI


MENIKMATI sandwic Crispy Cheezy Turkey Panini di Sandwich King, tidak keterlaluan dinyatakan ia setanding malah mungkin lebih sedap daripada kebanyakan panini yang dihidangkan di restoran francais antarabangsa.
Rasa kepingan daging ayam belanda berserta keju mozzarella, salad, bawang, tomato dan lada benggala yang rangup serta segar yang diapit roti focaccia baru keluar dari ketuhar pasti membangkitkan selera sesiapa sahaja.
Lebih mengagumkan apabila mengetahui roti focaccia serta pilihan roti lain yang digunakan, diadun sendiri di kafe yang terletak di Bandar Baru Bangi itu.
Roti sebegini yang popular di Itali diadun menggunakan pelbagai herba semula jadi seperti daun thyme, oregano lada hitam dan selasih mencipta rasa yang tersendiri.
Rasai keenakan pilihan sandwic yang lain seperti SK Scottish Slimmer Tuna yang sesuai untuk mereka yang mahu sesuatu yang sederhana atau SK Bologna Meatball untuk mereka yang sukakan kelainan.

Ujar Pengarah Sandwich King, Azilah Akashah, mereka mementingkan kesegaran dan kualiti dalam setiap hidangan yang disediakan dan memperkenalkan gaya masakan a la minute iaitu hidangan yang disediakan apabila dipesan bagi memastikan ia sentiasa segar.
"Pelanggan juga boleh membuat sendiri sandwic mereka dengan memilih roti, sayur, sos dan pilihan isinya seperti tuna, ayam cincang, makanan laut, salami daging dan pelbagai lagi.
"Sandwic King dimiliki sepenuhnya oleh bumiputera dan kesemua bahan dan produk yang dihasilkan adalah 100 peratus halal," ujarnya yang turut memiliki francais Tutti Frutti di Alamanda, Putrajaya selain syarikat hartanah, Azilah Properties.
Tambahnya, hidangan sandwic sebegini amat sesuai untuk mereka yang inginkan hidangan sihat serta cepat bagi memenuhi gaya hidup penduduk bandar yang semakin sibuk.
Terang Azilah, kafe ini yang bakal membuka cawangan kedua di KLIA2 pada bulan Mei serta IOI Mall Putrajaya pada bulan November ini digerakkan oleh dua rakan kongsi yang berpengalaman lebih 30 tahun dalam bidang katering di Malaysia Airlines System iaitu Yusoff Hussin dan Najib Abu Hassan.

Kafe itu juga menghidangkan pelbagai pilihan pai iaitu pie ayam, lembu dan epal serta kek yang kesemuanya disediakan di dapur Sandwich King.
Selain itu, Sandwich King turut menyediakan pelbagai pilihan makanan tempatan dan Barat bagi memenuhi permintaan ramai.
Antara yang wajib dicuba ialah Fettucini Carbonara Creamy yang sungguh berkrim dan nasi lemak ayam yang menggunakan resipi rahsia Azilah sendiri.
Sandwich King turut menyediakan perkhidmatan katering dan tempahan khas seperti kek dan manisan lain bersempena majlis perkahwinan atau sambutan hari lahir.

MAKAN IKUT SUNNAH

SELAIN memberi penekanan terhadap aspek halal dan bersih dalam pemilihan makanan, bertitik-tolak daripada asas itu pula Islam turut menetapkan beberapa adab tertentu ketika menjamah makanan dan minuman agar dengan itu, maksud dan tujuan daripada keharusan makan dan minum itu tercapai secara syarie dan diredai Allah SWT. Antaranya;

1 Memulakan makan dan minum dengan lafaz Bismillah. Rasullah SAW bersabda yang bermaksud: Apabila seseorang kamu makan, maka hendaklah menyebut nama Allah, jika seseorang itu lupa untuk menyebut nama Allah apabila telah mula makan, hendaklah dibaca, ‘dengan nama Allah pada permulaan dan juga akhirnya. (riwayat Muslim)

2 Mengakhiri makan dan minum dengan mengucapkan Alhamdulillah. Ini menandakan seseorang itu bersyukur dengan limpah kurnia rezeki yang diberikan Allah SWT, di samping bersyukur kerana Allah SWT masih memberikan selera dan keinginan untuk kita menikmati rezeki daripada-Nya.

3 Menggunakan tangan kanan ketika makan, tidak gelojoh menyuap makanan, mengecilkan suapan serta mengunyah dengan baik supaya tidak menyakitkan halkum. Mulakan dengan mengambil makanan yang hampir dengan kita. Kegelojohan ketika makan amat bertentangan dengan naluri kesopanan manusia, ini kerana makan dan minum turut dianggap ibadat di sisi agama.
Rasulullah SAW bersabda: Wahai Umar, Ibnu Salamah, ucapkanlah Bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah dengan apa yang ada di sekeliling kamu (yang hampir). (riwayat Bukhari dan Muslim).

4 Membersihkan sisa makanan yang melekat di jari terlebih dahulu sebelum tangan dibersihkan. Islam menghendaki sisa-sisa makanan dihabiskan dengan mengulum atau menjilat jari kerana perbuatan membasuh tangan yang masih melekat dengan makanan adalah suatu penghinaan kepada rezeki Allah itu sendiri. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Apabila seseorang kamu makan, maka janganlah kamu menyapu jari-jari tangan kamu sehingga kamu mengulum terlebih dahulu (supaya sisa-sisa makanan benar-benar bersih terlebih dahulu).

5 Memungut semula makanan yang terjatuh. Bersihkan dan bolehlah dimakan dan janganlah dibuang dengan sewenang-wenangnya. Tindakan membuang terus makanan adalah bermakna menyediakan makanan untuk syaitan. Rasulullah SAW bersabda: Apabila terjatuh sesuap makanan seeorang kamu, maka hendaklah dikutipnya, dibersihkan kekotorannya dan makanlah dan jangan dibiarkannya untuk syaitan. (riwayat Muslim)

6 Janganlah meniup makanan yang panas, tunggu sehingga makanan atau minuman itu sejuk. Begitu juga ketika minum, janganlah bernafas sambil meminum air. Daripada Ibnu Abbas r.a Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Nabi Muhammad menegah dari bernafas di dalam bejana (bekas air) atau meniup ke dalamnya."

7 Menjauhkan diri daripada terlalu kenyang. Biarpun tidak dinafikan bahawa kerana laparlah kita makan, tetapi kekenyangan yang diperlukan biarlah munasabah dan sederhana. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Tidak seharusnya seseorang anak Adam itu memenuhi punca kejahatan dari perutnya. Memadailah dengan beberapa suapan yang dapat memelihara perutnya. Jika ini sukar dilakukan hendaklah sepertiga dari perutnya diisi dengan makanan, sepertiga lagi dengan minuman dan sepertiga lagi untuk pernafasan. (riwayat Bukhari dan Muslim)

8 Untuk mengedarkan makanan atau minuman di dalam majlis jamuan hendaklah diedarkan kepada tetamu yang lebih tua umurnya. Suatu ketika dalam suatu majlis jamuan yang dihadiri Baginda Rasulullah, ketika itu duduk di kiri Baginda ialah seorang yang lebih tua umurnya, manakala di sebelah kanan pula ialah Ibnu Abbas. Maka ketika makanan diedarkan Ibnu Abbas memohon izin Baginda supaya didahulukan hidangan itu kepada orang tua yang duduk di sebelah kiri Baginda dan tidak kepada Baginda.

9 Bersama-sama yang lain yang sehidang dengannya memulakan makan, tidaklah seseorang itu tergesa-gesa menyuapnya, sedangkan yang lain masih belum bersedia.

10 Setelah hidangan siap diatur dengan sempurna, jemputlah yang hadir untuk menikmatinya dengan bahasa yang lembut dan beradab. Tidaklah dengan bahasa yang kasar, menyindir atau dengan suara yang kasar.

11 Islam juga memberi perhatian supaya dapat diseimbangkan makanan dengan sahabat yang ada bersama ketika makan. Ini bermakna bukanlah makan dengan tergesa-gesa melebihi daripada sahabat yang lain. Apa lagi sekiranya makanan yang dihidangkan dalam saiz yang terhad.

12 Tidak mengambil kesempatan memerhatikan orang lain sewaktu makan. Perbuatan ini boleh mengundang rasa malu atau boleh mengganggu tumpuan orang lain terhadap makanan.

13 Tidak melakukan sebarang perbuatan buruk dan keji ketika makan, sama ada dengan kata-kata atau perlakuan. Elakkan menumpahkan makanan dari makanan yang diambil tertumpah di sana-sini atau sebarang suapan ke mulut turut mengenai orang lain. Dilarang juga berbual-bual dengan kuat ketika makan, apatah lagi ketawa berdekah-dekah yang boleh menganggu tumpuan orang lain yang sedang makan.

14 Makan secara berjemaah adalahamat dituntut agama, lebih-lebih lagi jika dapat sehidangan dengan mereka yang kurang berkemampuan atau golongan fakir miskin.
Justeru, makan dan minum adalah merupakan satu perantaraan atau wasilah kepada yang lebih penting daripada itu. Ia jua buka bertujuan untuk mengecap dan merasai nikmat makan itu sendiri semata-mata, bahkan lebih daripada itu.
Ia bertujuan untuk memelihara keselamatan dan kesejahteraan tubuh badan, di mana dengan tubuh badan yang kuat dan sihat akan membolehkan ibadat terhadap Allah SWT dilakukan dengan sempurna.


5 CIPTAAN TERHEBAT MUSLIM

AKHBAR terkemuka di United Kingdom (UK), The Independent pada edisi 11 Mac 2006 pernah menyiarkan sebuah artikel tulisan Paul E. Vallely bertajuk, Bagaimana Para Pereka Cipta Muslim Mengubah Dunia menarik untuk dikongsi. Apa tidaknya, tulisan tersebut wajar diambil perhatian, khasnya kepada umat Islam agar tidak terlalu berkiblatkan kepada tokoh-tokoh barat acap kali membicarakan soal dunia penciptaan inovasi baharu.
Sungguhpun akhbar tersebut telah menyenaraikan sekitar 20 penemuan penting yang mampu mengubah peradaban umat manusia, namun di ruangan yang agak terhad ini akan diketengahkan lima ciptaan inovasi terhebat umat Islam pada abad pertengahan.
Menariknya lagi, ciptaan tersebut sehingga ke hari ini masih berguna dan popular.

Kopi

KIRA-kira 1.6 juta cawan kopi diminum setiap hari di seluruh dunia. Berbilion-bilion orang bergantung kepadanya sebagai sebahagian daripada rutin harian mereka. Namun, tidak ramai yang mengetahui kaitan minuman popular itu dengan masyarakat Islam.
Menurut rekod sejarah, dalam tahun 1400-an, kopi menjadi minuman yang sangat popular dalam kalangan umat Islam di Yemen yang terletak di selatan Semenanjung Arab.
Legenda itu bermula apabila seorang gembala (ada yang mengatakan di Yemen, ada yang mengatakan di Ethiopia) menyedari bahawa kambingnya menjadi sangat bertenaga dan resah apabila memakan biji kopi dari sebatang pokok.
Penggembala itu memberanikan dirinya untuk merasai bahan itu dan ternyata, ia memberi rangsangan tenaga yang luar biasa. Lama-kelamaan, tradisi memanggang biji kopi dan merendamkannya di dalam air untuk menghasilkan minuman berkuasa itu telah wujud dan hasilnya, minuman kopi dilahirkan.
Tanpa mengira, sama ada kisah penggembala itu benar-benar berlaku atau tidak, budaya minum kopi telah meresap dari kawasan tanah tinggi di Yemen ke seluruh Empayar Uthmaniah iaitu empayar Islam yang terulung di abad ke-15 Masihi. Serentak itu, kedai-kedai yang khusus menjual minuman kopi telah muncul di beberapa buah bandar utama dalam dunia Islam iaitu seperti di Kaherah, Istanbul, Damsyik dan Baghdad.
Dari dunia Islam, minuman kopi telah menyelinap masuk ke Eropah melalui bandar tumpuan saudagar besar iaitu Venice. Walaupun pada mulanya, kopi itu dianggap sebagai sebagai “minuman Muslim" oleh pihak gereja Katolik, tetapi kini ia telah menjadi sebahagian daripada budaya masyarakat Eropah.
Kedai-kedai kopi pada era 1600-an telah menjadi tempat ahli-ahli falsafah bertemu dan membincangkan isu-isu seperti hak-hak manusia. peranan kerajaan dan demokrasi. Perbincangan itu telah melahirkan satu pergerakan intelektual yang paling berkuasa di dunia moden hari ini.
Daripada seorang gembala kambing di Yemen atau Ethiopia kepada pembentukan pemikiran politik masyarakat Eropah, minuman kopi yang kini mencatatkan lebih satu bilion cawan setiap hari itu merupakan satu inovasi Islam yang paling penting dalam sejarah kehidupan manusia hari ini.

Pemberian ijazah universiti

DALAM sejarah awal Islam, masjid turut memainkan peranan sebagai sekolah. Orang sama yang mengetuai solat akan mengajar kumpulan pelajar tentang sains Islam seperti al-Quran, fiqh (perundangan) dan hadis.
Sejajar dengan perkembangan tamadun Islam, wujud keperluan untuk mewujudkan satu institusi formal yang dikenali sebagai madrasah yang dikhususkan untuk bidang pendidikan.
Madrasah formal pertama adalah al-Karaouine, yang diasaskan pada 859 Masihi oleh Fatima al- Fihri di Fes, Maghribi.
Sekolahnya berjaya menarik beberapa ulama terkemuka dari Afrika Utara serta pelajar-pelajar pintar. Di al-Karaouine, pelajar diajar oleh guru-guru untuk beberapa tahun di dalam pelbagai subjek daripada sekular kepada agama.
Pada akhir program itu, mana-mana pelajar yang berjaya akan diberikan sijil yang dikenali sebagai ijazah yang mengiktiraf bahawa pelajar itu memahami apa yang diajarkan dan juga layak untuk mengajar pelajar lain.
Pemberian ijazah yang pertama oleh institusi pendidikan itu telah tersebar dengan cepat di seluruh dunia Islam. Antara yang terawal mengambil langkah sama adalah Universiti Al-Azhar yang ditubuhkan di Kaherah, Mesir pada 970 Masihi dan kerajaan Seljuk telah menubuhkan puluhan madrasah di seluruh Asia Barat pada tahun 1000-an.
Konsep institusi pendidikan yang memberikan ijazah itu turut merebak ke Eropah melalui orang Islam Sepanyol. Universiti Bologna di Itali dan Oxford di England yang diasaskan pada abad ke-11 dan ke-12 telah meneruskan tradisi Islam memberikan ijazah kepada pelajar yang berjaya, dan menggunakannya sebagai penentu kepada tahap kelayakan seseorang dalam mata pelajaran tertentu.

Pancaragam tentera

RAMAI pelajar yang belajar di sekolah dan universiti di dunia Barat sudah biasa dengan pancaragam. Ia sekumpulan pemuzik yang berarak ke padang semasa acara sukan untuk menghiburkan penonton dan bersorak kepada para pemain.
Pancaragam yang dibangunkan berasaskan semasa Gunpowder Age di Eropah itu, diwujudkan bagi menyemarakkan semangat anggota tentera dalam peperangan .
Pun begitu, tradisi itu berasal daripada kumpulan pancaragam mehter Uthmaniah pada tahun 1300-an yang berjaya membantu tentera Uthmaniyyah menjadi antara angkatan bersenjata paling berkuasa di dunia pada masa itu.
Sebagai sebahagian daripada kor elit Janissary Empayar Uthmaniah, tujuan pancaragam mehter diwujudkan adalah untuk memainkan muzik keras bagi menakut-nakutkan musuh dan menyemarakkan lagi semangat tentera sekutu.
Akhirnya, orang Kristian di Eropah turut menggunakan konsep pancaragam yang sama untuk menakutkan musuh mereka.
Lagenda mengatakan bahawa selepas kegagalan menawan Vienna pada 1683, tentera Uthmaniah telah meninggalkan berpuluh-puluh alat muzik dan kemudiannya orang Austria mengumpul, mengkaji dan menggunakan alat muzik itu untuk kegunaan sendiri.
Selepas kejadian itu, angkatan tentera di seluruh Eropah turut menggunakan konsep pancaragam itu dan ini secara tidak langsung mengubah cara peperangan di Eropah selama berabad-abad.

Kamera

PASTINYA sukar untuk membayangkan dunia tanpa fotografi. Syarikat berbilloin dolar seperti Instagram dan Canon diasaskan berdasarkan idea untuk merakam cahaya dari tempat kejadian, mewujudkan imej daripadanya dan menghasilkan semula imej itu.
Tetapi berbuat demikian adalah sesuatu mustahil tanpa usaha dan sumbangan daripada saintis Islam abad ke-11, Ibnu al-Haitham, yang membangunkan bidang optik dan mengambarkan bagaimana kamera berfungsi.
Apabila Ibnu al-Haitham diletakkan di bawah tahanan rumah oleh Fatimid pemerintah al-Hakim, beliau mempunyai masa dan keupayaan untuk mengkaji kerja-kerja bagaimana cahaya berfungsi. Sebahagian besar kajiannya itu memberi tumpuan kepada bagaimana lubang kamera berfungsi.
Ibnu al-Haitham adalah saintis pertama yang menyedari bahawa apabila lubang kecil ditebuk pada kotak tahan cahaya, sinaran cahaya dari luar akan melalui lubang itu hingga ke dinding kotak itu.
Beliau sedar bahawa makin kecil lubang itu, maka lebih jelas imejnya dan ini membolehkan beliau membangunkan sebuah kamera yang boleh menangkap imej yang jelas.
Penemuan Ibnu al-Haitham mengenai kamera dan bagaimana untuk menangkap imej telah membawa kepada pembangunan kamera dengan menggunakan konsep yang sama.
Tanpa penyelidikan bagaimana cahaya bergerak melalui lubang itu, mekanisme moden yang ada dalam kamera hari ini tidak akan wujud.

Algebra

WALAUPUN ramai pelajar sekolah menengah bertungkus-lumus mempelajari matematik, mereka tidak mungkin menghargai kepentingan algebra yang merupakan salah satu sumbangan paling penting semasa kegemilangan Tamadun Islam kepada dunia moden.
Algebra telah dibangunkan oleh ahli sains dan ahli matematik, Muhammad ibnu Musa al- Khawarizmi yang hidup antara tahun 780 hingga 850 Masihi di Parsi dan Iraq.
Dalam buku monumentalnya, Al- Kitab al- Mukhtasar fi hisab al -jabr wa -l- muqabala (The Compendious Book on Calculation by Completion and Balancing), beliau menetapkan empat prinsip-prinsip asas algebra.
Malah, dalam buku itu, al-Khawarizmi turut menerangkan bagaimana untuk menggunakan persamaan algebra dengan pemboleh ubah yang tidak diketahui bagi menyelesaikan masalah dunia seperti pengiraan zakat dan pembahagian harta pusaka.
Buku al-Khawarizimi itu telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin di Eropah pada tahun 1000-an dan 1100-an, yang mana beliau dikenali sebagai Algoritmi (perkataan algoritma itu berdasarkan nama dan kerja-kerja matematik beliau).
Tanpa usaha beliau dalam membangunkan algebra, aplikasi praktikal matematik moden seperti kejuruteraan, adalah sesuatu yang tidak mungkin wujud. Karya-karya beliau telah digunakan sebagai buku teks matematik di universiti-universiti sekitar Eropah selama beratus-ratus tahun selepas kematiannya.

Saturday, February 8, 2014

"PRAHOK" BUSUK TETAPI SEDAP


SEORANG penduduk memijak longgokan ikan di dalam bakul rotan bagi menghancurkan isi ikan.


KEMBOJA sememangnya terkenal dengan binaan Angkor Wat yang terletak di Siem Reap. Negara yang mempunyai populasi kira-kira 15 juta penduduk itu juga dikenali dengan rumah ibadat dan budaya tariannya.
Bukan itu sahaja, Kemboja turut popular dengan sajian tradisi terkenal yang dinamakan prahok. Prahok atau 'keju' Kemboja itu sebenarnya bukan diperbuat daripada susu sebaliknya dihasilkan daripada ikan yang diperap.

IKAN-IKAN dibersihkan terlebih dulu sebelum diproses menjadi prahok.

Menu menyelerakan tersebut digunakan sebagai bahan perasa dalam masakan bagi menambah selera. Bahan utama yang diperlukan ialah ikan yang dihancurkan terlebih dulu sebelum diperap menjadi pes yang mempunyai rasa yang agak masin.
Biarpun bau 'keju' Kemboja tersebut dikatakan busuk seperti sarung kaki yang sudah lama tidak dicuci, ia tetap menjadi kegemaran rata-rata masyarakat di negara tersebut.
Pada asalnya, prahok merupakan satu kaedah menyimpan ikan untuk dijadikan bekalan makanan ketika nelayan tidak dapat turun ke laut selama berbulan-bulan disebabkan musim hujan.

KANAN: Rupa prahok di atas daun pisang sebelum dimasukkan ke dalam makanan. -

Kini, ia menjadi perasa tambahan kerana mudah disimpan. Namun demikian, pes ini perlu digunakan dalam tempoh singkat kerana ia tidak tahan lama. 'Keju' Kemboja itu sering dijadikan makanan agihan kepada mangsa banjir atau kemarau oleh badan-badan amal.
Ia boleh dimasak atau digoreng tetapi biasanya tidak dimakan mentah kerana dikhuatiri menjejaskan kesihatan. Menariknya, menu asli tersebut dikatakan tidak jauh bezanya dengan sajian Pissalat dari Perancis.
Lazimnya, Prahok dihidangkan dalam sajian seperti kari, barbeku dan sup.

KAFE DALAM BILIK DARJAH- DAMANSARA UTAMA





















MEJA makan dan hiasan menggunakan meja dan papan hitam sekolah
 mewujudkan suasana di dalam kelas sebenar.
HATI bagaikan melonjak riang tatkala kaki mendaki satu demi satu anak-anak tangga premis yang terletak di tingkat satu di Jalan SS21/37, Damansara Utama, Petaling Jaya ini.
Apa tidaknya, lukisan alam kanak-kanak yang dipotretkan di sepanjang susur tangga serta-merta mengembalikan kenangan semasa kecil.
Malah, mereka yang pertama kali berkunjung ke sini pasti bernostalgia selepas membaca papan tanda yang tertulis 'Bilik Kemahiran Hidup' yang diletakkan berdekatan pintu masuk utama kafe Ecole P ini.
Bukan itu sahaja, hampir semua perincian di dalam kafe ini akan mengingatkan pengunjung kepada suka duka menjadi murid pada zaman persekolahan.
Buku teks yang digantung, papan tanda nama mata pelajaran, lencana sekolah dan loceng antara elemen pertama yang dilihat sebaik sahaja memasuki ruang berkeluasan 120 meter persegi ini.
Kafe yang mula beroperasi sejak Disember lalu ini dibahagikan kepada dua ruang makan yang setiap satu boleh memuatkan kira-kira 40 orang pada satu masa.
Satu ruang dilengkapi pendingin hawa manakala yang satu lagi di ruang terbuka dengan menggunakan sistem pengudaraan semula jadi di luar.
Cukup sekadar dua buah kipas angin dan penutup tirai cahaya matahari, ia sudah memadai untuk mewujudkan suasana redup dan nyaman.
Uniknya, ruang tersebut saling tidak tumpah seperti keadaan di dalam bilik darjah sekolah rendah dengan penggunaan meja belajar dan kerusi kayu sebagai meja makan yang merupakan bahan lupus daripada sebuah sekolah di Perak.

RUANG kelas juga diletakkan kemasan batu-bata merah dan tingkap cermin.


Rekaan seperti di dalam kelas itu dilengkapkan lagi dengan hiasan dinding yang berupa papan hitam yang diconteng dengan kapur.
Bahagian belakang bilik darjah pula diletakkan satu sudut khas kenangan bergambar yang dipotretkan pada papan kenyataan.
Lebih mengutamakan perincian kepada peralatan hiasan dalaman kafeteria, setiap meja diletakkan sebuah botol termos berwarna merah.
Kotak pensel
Set sudu dan garfu pula diletakkan di dalam kotak pensel yang disimpan di dalam beg sekolah yang disangkut di tepi meja belajar.
Sebatang rotan pula tergantung di satu penjuru dinding sekali gus wajah guru disiplin kembali terbayang di depan mata.
Tidak mahu menampakkan dinding yang terlalu kosong, bingkai gambar dan rotan digunakan sebagai hiasan.
Sementara pintu bilik darjah menggunakan material kayu yang diberi kemasan cat biru muda dan menyerlahkan lagi elemen vintaj.
Dua ruang makan itu sebenarnya dipisahkan dengan dinding separuh menggunakan kemasan bata merah berserta tingkap kaca.




















BISKUT dan makanan ringan melatari ruang kaunter minuman.

Di ruang makan berhawa dingin juga diletakkan sebuah kaunter minuman berbentuk segi empat berdekatan pintu masuk manakala barang-barang persekolahan menghiasi sekeliling kaunter.
Papan tanda nama mata pelajaran, koleksi pensel kayu, dan susunan piala sukan sekolah melatari sebuah rak kayu dua tingkat di bahagian kaunter.
Perkataan 'kantin' digunakan untuk merujuk kawasan dapur sementara di satu sudut lain, deretan makanan ringan yang menjadi kegilaan sewaktu zaman kanak-kanak diletakkan di situ.
Menyentuh aspek pencahayaan, kafe tersebut memilih untuk menggunakan lampu kuning yang dipantulkan menerusi mentol-mentol kecil yang digantung di ruang makan.
"Kami memilih konsep ini bagi mengimbau semula memori dan kenangan lama sewaktu di sekolah dulu," ujar Steven Heng, 26, yang merupakan pemilik kafe merangkap 'Guru Besar' sekolah tersebut.
Menurut Steven, Ecole P merupakan singkatan perkataan bahasa Perancis, ecole prima yang bermaksud sekolah rendah.
Kafe yang turut menggunakan istilah 'pengawas' kepada lima pekerjanya itu dibangunkan bersama seorang rakan baiknya, Iirene Tee, 26, yang merupakan graduan sama dalam bidang Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti dari Kolej Universiti Taylor, Petaling Jaya.
"Biarpun nampak ringkas, kos ubah suai dan rekaan dalaman menelan belanja kira-kira RM160,000," ujar Iirene sambil memberitahu, kafe tersebut menyediakan hidangan Barat seperti chicken chop.

NAAN CORNER- AMPANG JAYA

ROTI boom atau roti canai mini semakin digemari rakyat negara ini.

BAGI peminat roti boom, pasti tertanya-tanya siapakah pencetus asal yang menghasilkan 'roti canai mini' yang semakin menjadi kegemaran ramai di negara ini.
Jawapan kepada persoalan itu ada di Naan Corner yang terletak tidak jauh dari ibu kota iaitu di Ampang Jaya.
Pemiliknya, Parwis Kausar, berkata, selain menu yang diwarisinya turun-temurun iaitu roti boom, pelbagai jenis makanan turut lain dihidangkan di restoran miliknya.
Istimewanya, setiap masakan yang disajikan di restoran itu dimasak dengan menggunakan resipi sendiri yang diwarisi turun temurun sejak dahulu.
Menurutnya, bermula dengan masakan India, Melayu dan Cina sehinggalah aneka masakan Barat, kesemuanya ada dihidangkan di Naan Corner.
"Bagi penggemar roti boom, mereka boleh menikmati hidangan tersebut pada harga 50 sen sekeping.
"Harga makanan lain juga amat berpatutan yang mana paling mahal adalah RM40," katanya.
Menurut Parwis, selain roti boom, antara menu lain yang digemari pengunjung adalah daging dendeng, nasi lemak kukus RM1, mee rebus, tauhu bakar dan murtabak daging.
"Kebanyakan mereka yang mengunjungi restoran ini terdiri daripada pelanggan tetap memandangkan restoran ini telah bertapak di situ sejak 30 tahun lalu.
"Pelanggan tetap datang ke restoran ini semata-mata mahu menikmati roti boom dan beberapa jenis masakan yang mereka gemari," tambahnya.
Dalam pada itu, antara masakan Melayu yang terdapat di Naan Corner adalah nasi campur, nasi ayam, mee kari dan asam laksa.
Manakala, masakan barat pula adalah chicken chop, fish and chip, lamb shank dan stik rib eye.
"Menu istimewa lain yang disediakan adalah cucur udang, udang mentega, sup kambing, sup tulang, sup Singapore dan sup ekor.
Restoran Naan Corner turut menyediakan pelbagai jenis minuman yang pastinya memikat selera pengunjung.
Antaranya adalah longan super, laici super, durian belanda dan mango lassi.
Parwis berkata, saiz gelas bagi setiap minuman adalah besar bagi memastikan kepuasan setiap pelanggan.
"Melihatkan pada saiznya, pasti ramai yang tidak menyangka harga bagi segelas air minuman di sini adalah antara RM5 hingga RM10.
"Selain saiz gelasnya yang besar, rasa minuman yang disediakan juga sangat istimewa dan tidak terdapat di mana-mana restoran lain," ujarnya.
Restoran Naan Corner dibuka setiap hari pada pukul 3 petang hingga 2 pagi.

KAFE HQ (HEADQUARTERS)- KULIM HIGH TECH


ZULKIFLI Yaacob (kanan) bersama rakan kongsinya, Chef Hussin Khan (kiri) dan Chef Chef Roy 
Al-Kanz (tengah) menunjukkan antara hidangan istimewa yang disajikan di Restoran dan Kafe HQ
 Headquarters.

RESTORAN dan Kafe HQ Headquarters (HQ) yang terletak di Kulim Avenue, Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP) bukanlah satu nama asing bagi warga industri dan penduduk sekitar Kulim, Kedah.
Meskipun menjalankan operasi tidak sampai setahun, restoran berkenaan berjaya menggamit kunjungan ramai berikutan sajian yang disediakan beraneka jenis.
Dengan hidangan melebihi 60 sajian, pengunjung mempunyai pilihan untuk menikmati masakan mengikut cita rasa mereka.
Malah, sebaik sahaja menjejakkan kaki di restoran itu, aroma masakan ayam goreng rempah dan pulut ikan masin pasti mengecurkan air liur mereka yang meminati hidangan tradisi.
Pemilik restoran, Zulkifli Yaacob, 42, yang ditemui S2 baru-baru ini berkata, restoran tersebut diusahakan bersama jirannya yang juga merupakan antara chef selebriti tanah air iaitu Chef Hussin Khan, 39.
Selain itu, restoran yang mula dibuka seawal pukul 8.30 pagi hingga 11 malam tersebut turut dibantu oleh seorang lagi chef berpengalaman, Chef Roy Al-Kanz yang mempunyai kepakaran dalam bidang masakan Arab.
"Di sini, kami menyediakan pelbagai jenis masakan daripada menu epik ala-ala kampung yang jarang didapati di restoran lain sehinggalah masakan Cina, Arab dan barat.
"Malah, kami juga menyediakan beberapa jenis menu agar sesuai dengan kehendak pelanggan kami yang terdiri daripada warga industri dan golongan penuntut institut pengajian tinggi (IPT) serta keluarga di KHTP. Sebab itulah harga yang ditawarkan amat berpatutan," katanya.



ANTARA menu yang disajikan adalah ayam penyek, char kung fu dan Mexico Nanchos yang 
mendapat sambutan baik daripada pengunjung Restoran dan Kafe HQ Headquarters.

Zulkifli yang merupakan seorang jurutera berkata, beliau sering berfikir di luar kotak dengan seringkali mengemukakan idea-idea baharu kepada rakan kongsinya untuk menghasilkan menu-menu baharu yang memenuhi cita rasa ramai.
"Kerjaya jurutera menyebabkan saya sering menampilkan idea-idea baharu. Buah fikiran ini kemudian dipanjangkan kepada kedua-dua chef dan mereka menghasilkan sajian terbaik untuk pelanggan. Sebab itulah, HQ bukan sahaja menawarkan makanan istimewa tetapi juga melahirkan konsep yang kami namakan kejuruteraan kulinari," katanya.
Tambahnya, antara hidangan istimewa yang mendapat sambutan baik adalah bebola ayam dan daging (meat/chicken ball cheese); Mexican Nanchos (empingan jagung); nasi ayam penyek sos istimewa; mee char kung fu dan kudapan pulut mangga HQ; tapai aiskrim serta ais krim kapit.
Chef Hussain pula berkata, pernah ada pelanggan datang dari jauh seperti Pulau Pinang dan Perak hanya untuk menikmati juadah istimewa kami.
"Tidak kurang juga, ada pelanggan membuat tempahan untuk majlis keramaian. Antara juadah yang sering menjadi pilihan katering adalah kambing New Zealand bakar.
"Banyak tempahan yang telah kami terima terutamanya membabitkan jamuan sektor industri, pelajar dan tempahan majlis kenduri," kata pensyarah kulinari itu.
Mereka yang berminat membuat tempahan atau mendapatkan maklumat lanjut tentang restoran HQ, boleh menghubungi talian 04-4026301 atau melayar laman web sosial Facebook/HQ Headquarters Restaurant & Cafe.