BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, April 21, 2011

30 SIJIL HALAL DITARIK TAHUN LALU

 UTUSAN MALAYSIA-Khamis 21 April 2011

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
pengarang@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 20 April - Sebanyak 30 sijil halal yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) ditarik balik daripada beberapa syarikat pada tahun lalu kerana gagal mematuhi piawaian persijilan halal yang ditetapkan.
Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, tindakan tersebut diambil selepas pemantauan mendapati mereka yang gagal mematuhi syarat-syarat yang termaktub dalam pemberian sijil seperti tidak menjaga kebersihan.
"Pemantauan akan dilakukan secara berterusan bagi memastikan mereka ini benar-benar mematuhi garis panduan persijilan halal. Jika tidak kita akan menarik balik sijil halal mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Penggunaan Halal Negeri Johor 2011 di Dewan Besar Pusat Islam di sini hari ini.
Seminar selama sehari itu bertujuan mempromosikan produk halal di samping memberi pendidikan berterusan terhadap kepentingan menggunakan barangan halal dalam kehidupan seharian.
Zainal Abidin berkata, setiap tahun secara purata sebanyak 350 sijil halal dikeluarkan JAINJ untuk diberikan kepada para pengusaha makanan dan produk perniagaan.
Beliau berkata, pemberian sijil itu dilakukan selepas panel 14 institusi yang diketuai oleh JAINJ melakukan proses penilaian terhadap sesebuah syarikat bagi memastikan mereka benar-benar mengikuti piawaian yang ditetapkan.
"Sijil ini dikeluarkan setahun sekali dan akan diperbaharui sekali setiap dua tahun. Sepanjang tempoh berkenaan, panel 14 institusi ini akan menjalankan pemantauan berterusan bagi memastikan ia benar-benar mengikut garis panduan halal," katanya lagi.
Sementara itu, beliau berkata, JAINJ menggalakkan syarikat bukan Islam untuk memohon persijilan halal itu kerana produk halal mempunyai pasaran yang sangat luas di dalam dan di luar negara.
"Pada tahun lalu sahaja, sebanyak 63 peratus daripada syarikat yang memohon sijil halal adalah terdiri daripada bukan Islam. Ini merupakan perkembangan yang sangat baik," katanya.

No comments:

Post a Comment