BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, October 16, 2011

HALFEST 2011 DAPAT SAMBUTAN


KUALA LUMPUR 16 Okt. - Halal Fiesta Malaysia (Halfest) 2011 berjaya memberi peluang kepada usahawan tempatan mempromosikan produk buatan mereka kepada pengguna secara langsung.
Ini diakui oleh seorang usahawan Kuih Bakar Tradisional segera, Ridwan Kamaruddin, 31, yang menyatakan bahawa jualan makanannya mendapat sambutan yang memberangsangkan.
"Ini kerana kuih bakar yang dibuat dalam bentuk segera telah menarik perhatian ramai iaitu hanya perlu dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro untuk dimakan. Idea menghasilkan produk ini adalah daripada pemerhatian terhadap permintaan makanan segera yang sentiasa mempunyai pasaran.
"Dalam menghasilkan kuih bakar segera ini, saya masih mengekalkan ciri-ciri dan rasa tradisional," katanya ketika ditemui di Majlis Hallfest 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.
Sementara itu, seorang penjual Pati Sup Belut, Amir Redza, 19, berkata, oleh kerana permintaan yang begitu menggalakkan sepanjang lima hari Halfest berlangsung, dia terpaksa menambah produk dan kakitangan bagi memenuhi keperluan pengunjung.
"Maklum balas daripada orang ramai menyatakan produk ini berkhasiat dan boleh mengubati penyakit seperti asma, melancarkan peredaran darah di samping menguatkan tenaga batin,'' katanya.
Tinjauan Utusan Malaysia mendapati pengunjung-pengunjung berasa puas hati dengan pameran tersebut dan mengambil peluang merasai produk-produk tempatan hasil usahawan industri kecil, sederhana dan syarikat besar yang mempunyai sijil halal.
Seorang pengunjung, Siti Rahani Abdul Rahman, 41, menyatakan rasa gembiranya buat kali kedua datang ke Halfest ini kerana boleh menikmati pelbagai produk tempatan dengan harga yang murah.
"Setelah dua kali mengunjungi pameran ini, pelbagai barangan yang susah didapati seperti madu bercampur halia boleh dibeli dengan harga yang murah. Harga di pasaran RM40, tetapi di Halfest ini harganya jauh lebih rendah iaitu RM30
"Selain itu, pada pameran inilah kita boleh mengetahui mengenai produk-produk usahawan tempatan yang juga setanding dengan syarikat besar ataupun yang telah dikenali ramai,'' katanya

No comments:

Post a Comment