BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, October 19, 2011

LANDSKAP MENARIK HUTAN BANDAR

Hutan Bandar Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah di Taman Mutiara Rini, Johor Bahru

JOHOR BAHRU 19 Okt. - Hutan Bandar Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT) yang terletak di Taman Mutiara Rini, di sini merupakan projek pembangunan landskap bertujuan menjadikan hutan bandar sebagai tempat beriadah serta tarikan pelancong.
Terletak di kawasan seluas kira-kira 25 hektar, pelbagai aktiviti riadah sambil menikmati pemandangan alam semulajadi boleh diadakan di hutan bandar itu.
Yang Dipertua MPJBT, Md. Fuzi Ahmad Shahimi berkata, bagi mencapai tujuan tersebut, pelbagai komponen landskap dibangunkan berkonsepkan koleksi pepohon hutan tropika (arboretum).
Menurutnya, Hutan Bandar MPJBT yang dibangunkan sejak 2008 dan mula digunakan pada 2009 kini mempunyai 200 spesies tanaman berbeza dengan 3,200 pokok yang telah membesar.
Beliau berkata, pengunjung bukan sahaja boleh beriadah tetapi mengenali jenis pokok menerusi tanda nama tempatan dan nama botani yang diletakkan di pokok tersebut.
"Antara pokok yang ada adalah asam gelugur, keranji, tampoi, tongkat ali, jelutong, kempas, keruing bulu, bachang, johor, gelam, giam jantan, ipoh dan gaharu.
"Komponen lain yang ada di situ seperti bangunan serbaguna, tempat letak kereta, wakaf, menara pandang, taman bunga dan taman herba," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.
Katanya, hutan tersebut yang kini menjadi tumpuan orang ramai akan dirasmikan oleh Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman Sabtu ini.
"Bagi memenuhi konsep hutan bandar seperti yang diharapkan warga kota, antara kemudahan yang disediakan termasuk taman permainan kanak-kanak berskala besar dengan keluasan 0.4 hektar dan mampu menampung 100 kanak-kanak dalam satu-satu masa.
"Kita turut menyediakan tasik untuk aktiviti memancing dan bagi memenuhi minat golongan remaja, MPJBT kini sedang menyiapkan tiga gelanggang futsal dan satu kawasan sukan lasak," katanya.
Selain itu, tempat riadah berkenaan turut mempunyai Dataran Sekapur Sirih yang dibina dengan kos RM24 juta untuk kegunaan acara rasmi dan keramaian termasuk sambutan Hari Kemerdekaan.
Md. Fuzi berkata, pembangunan landskap yang diterapkan di dataran itu mengenengahkan konsep gambir dan tepak sirih yang merupakan elemen penting dalam adat Melayu ketika meraikan sesuatu upacara keramaian seperti meminang, adat ketika bertandang dan sebagainya.
Menurutnya, kewujudan 24 rumah limas yang mewakili 24 pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini bakal menyerikan lagi hutan tersebut dan ia boleh digunakan untuk ruangan seminar, kursus, bengkel dan keramaian.

No comments:

Post a Comment