BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, September 9, 2012

SPAD RANCANG KERETAPI TRANSIT LAJU KL-JB


JOHOR BAHRU - Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) merancang untuk mewujudkan perkhidmatan kereta api berkelajuan tinggi transit yang akan menghubungkan Kuala Lumpur dan Johor Bahru.

Pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Syed Jaafar Albar berkata, perkhidmatan yang dikenali sebagai transit train itu akan membuat persinggahan di beberapa destinasi termasuk Nilai 2, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat dan Johor Bahru.

“Destinasi persinggahan ini masih belum diputuskan sepenuhnya kerana kita akan mencari kawasan yang berpotensi untuk membangun agar dapat merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi.

“Transit train ini juga akan menggunakan laluan yang sama seperti transit express yang akan menghubungkan Kuala Lumpur-Johor Bahru-Singapura dalam masa 90 minit sahaja,” katanya.

Bagaimanapun katanya, perancangan bagi pelaksanaan kedua-dua transit itu masih di peringkat kajian dan laporan berhubung kajian itu dijangka diserahkan kepada Perdana Menteri menjelang suku pertama tahun depan.

“Kita juga telah berunding dengan pihak berkepentingan serta Kerajaan Negeri yang terbabit dan turut menggunakan khidmat perunding untuk menyediakan laporan kajian bagi penelitian di peringkat SPAD.

“Kemudian baru kita serahkan kepada Perdana Menteri dan keputusan untuk meneruskan rancangan ini diserahkan kepada kerajaan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Sambutan Hari Raya dan Penyerahan Baucar Bantuan Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma) yang turut dihadiri Ahli Parlimen Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Samad di sini, semalam.

No comments:

Post a Comment