BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, December 4, 2012

EKSPO ASPIRASI SIHAT TAWAR PELBAGAI HADIAH


PONTIAN  - Peserta acara berjalan 10,000 langkah sempena Ekspo Aspirasi Sihat 2012 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato Mohd. Yunos Sulaiman, Pekan Nanas pada 8 dan 9 Disember ini berpeluang memenangi sebuah tablet i-Pad.
Program anjuran Kementerian Kesihatan dengan kerjasama Pejabat Daerah Pontian, Pusat Khidmat Wakil Rakyat Parlimen Tanjung Piai, Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Pekan Nanas dan DUN Kukup itu turut menawarkan sebuah televisyen LCD 32 inci kepada pengunjung bertuah yang menghadiri forum Kesihatan dalam ekspo tersebut.
Menurut Ahli Parlimen Tanjung Piai, Datuk Wee Jeck Seng, program melibatkan jarak empat kilometer yang bermula pada pukul 8 pagi itu adalah kali pertama diadakan di daerah ini bertujuan memberikan kesedaran kepada orang ramai tentang amalan gaya hidup sihat dan kepentingan masa kini.
"Kira-kira 5,000 dijangka mengunjungi ekspo yang turut menyelitkan acara hiburan dan sukan termasuk penampilan bintang Upin & Ipin. Turut diadakan ialah promosi kesihatan dan pemeriksaan kesihatan oleh Pejabat Kesihatan Daerah Pontian dengan demonstrasi makanan sihat.
"Tanjung Piai bertuah kerana dipilih menjadi lokasi penganjuran program tersebut selain Kluang di Johor dan empat lagi tempat di seluruh negara pada tahun ini," katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmat Wakil Rakyat Parlimen Tanjung Piai di Pekan Nanas, di sini semalam.
Yang turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Pekan Nanas, Tang Nai Soon dan Pegawai Kesihatan Kanan, Pejabat Kesihatan Pontian, Dr. Norashikin Mahadan.
Sementara itu, Norashikin berkata, selain acara berjalan 10,000 langkah, turut diadakan ialah program berbasikal sejauh 18 kilometer dari Pekan Nanas ke Pontian selain 16 gerai pameran dalam ekspo yang menampilkan promosi makanan dan gaya hidup sihat berkenaan.
"Untuk memudahkan pengunjung, perkhidmatan bas juga disediakan di beberapa lokasi seperti Serkat, Rimba Terjun, Sungai Karang, Seri Bunian, Melayu Raya dan Parit Selangor di kedua-dua hari tersebut.
"Kami berharap akan menarik kehadiran pelbagai lapisan masyarakat bagi menyedarkan masyarakat orang ramai pentingnya menjaga kesihatan serta mengamalkan gaya hidup yang sihat sepanjang masa," katanya.

No comments:

Post a Comment