BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, December 8, 2012

PELABURAN BARU ISKANDAR RM 28 BILLION



Najib Tun Razak menyaksikan pertukaran dokumen perjanjian antara Ketua Pegawai Eksekutif, Kumpulan Telekom Malaysia Bhd., Datuk Seri Zamzamzairani Mohd. Isa (kanan depan) dengan Pengarah Urusan UEM Land Bhd., Datuk Wan Abdullah Wan Ibrahim (kiri depan) dan Presiden Iskandar Investment Bhd. Datuk Syed Mohamed Ibrahim bagi perjanjian Smart and Connected City di Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) Kelapan di Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 4 Dis. - Iskandar Malaysia hari ini menerima pelaburan baharu dengan nilai dianggarkan sebanyak RM28 bilion menerusi enam kerjasama berasingan membabitkan beberapa syarikat.
Pertukaran dokumen tersebut disaksikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak selepas merasmikan Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) Kelapan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, di sini.
Turut menyaksikan pertukaran dokumen itu ialah Presiden Kesatuan Comoros, Dr. Ikililou Dhoinine dan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Singapura, Tharman Shanmugaratnam.
Selain itu, Menteri Wakil Khas Presiden Pakistan, Syed Naveed Qamar; Menteri Wakil Khas Perdana Menteri Qatar, Dr. Hussain Al Abdulla;, Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Al Haj Murad Ebrahim dan Presiden Bank Pembangunan Islam, Dr. Ahmad Mohamed Ali juga hadir sama.
Pertukaran enam dokumen kerjasama itu antara Kumpulan Kerajaan Industri Malaysia untuk Teknologi Tinggi (Might) dan NanoMalaysia Bhd., bagi mengenal pasti peluang industri di negara ini.
Perjanjian antara Sunway Sdn. Bhd. dan Iskandar Asset Sdn. Bhd., pula untuk membangunkan kawasan Sungai Pendas di Gelang Patah dengan nilai pembangunan kasar (GDV) dianggarkan mencecah RM12 bilion.
Memorandum persefahaman (MoU) antara UEM Land Bhd. (UEM Land) dan Chinamall Holding Pt. Ltd., untuk membangunkan pusat pameran dan perdagangan dikenali sebagai China Mall di Nusajaya.
Perjanjian kerjasama antara UEM Land, Iskandar Investment Bhd. (IIB) dan Telekom Malaysia Bhd. (TM) untuk meningkatkan talian komunikasi, sekali gus merealisasikan Smart and Connected Nusajaya (S+CN).
UEM Land, IIB dan TM turut menjalin kerjasama dengan Centios Co. Ltd., dan Cisco System International BV untuk membangunkan antara lain S+CN dan Pusat Inovasi Global.
Kerjasama terakhir adalah perjanjian usahasama untuk membangunkan Motorsport City di Gerbang Nusajaya antara UEM Land dan Fastrack Autosport Pt. Ltd.
Pada majlis itu, pemandu Formula Satu (F1) pasukan McLaren, Lewis Hamilton turut hadir bagi pihak UEM Land untuk menyampaikan cenderamata kepada Perdana Menteri dan pemimpin-pemimpin negara berkenaan.
Menurut Pihak Berkuasa Pembangunan Wilayah Iskandar (IRDA), Iskandar Malaysia hingga kini menerima pelaburan pelbagai sektor mencecah RM99.79 bilion.
Daripada jumlah tersebut, sebanyak RM42 bilion atau 43 peratus berjaya direalisasikan dengan 63 peratus merupakan pelaburan domestik.

No comments:

Post a Comment