BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, December 7, 2012

MOHON SIJIL HALAL SEBELUM 31 DISEMBER


PONTIAN 5 Dis. - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggesa pengusaha serta pengeluar produk makanan membuat permohonan segera bagi mendapatkan sijil perakuan halal sebelum 31 Disember ini.
Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Hab Halal Jakim, Mohd. Amri Abdullah berkata, mulai tahun depan pihaknya akan menguatkuasakan Akta Perihal Dagangan 2011 dan hanya produk yang mempamerkan logo halal diperakui Jakim boleh memasuki pasar raya atau pasaran yang lebih besar termasuk untuk tujuan eksport.
Beliau berkata, sesetengah pengusaha tidak berminat memohon perakuan sijil halal dengan alasan hanya melakukan perniagaan secara kecil-kecilan dan menganggap pengusaha Islam tidak perlu berbuat demikian.
"Walaupun sebagai pengusaha Islam, mereka perlu memohon perakuan tersebut dan tidak menyifatkan urusan mendapatkannya sebagai susah serta membebankan.
"Dengan pengunaan teknologi maklumat, mereka boleh memohon secara dalam talian dengan kelulusan diperoleh dalam tempoh 30 hari sahaja," katanya berucap pada Seminar Kesedaran dan Kepentingan Halal peringkat daerah Pontian di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Pontian di sini baru-baru ini.
Turut hadir Pengerusi Hal Ehwal Wanita Daerah Pontian (Helwa), Sabariah Selamat dan Pengawai Tadbir Agama Pontian, Mohd. Fauzi Bachok.
Kira-kira 200 orang menghadiri seminar tersebut yang terdiri daripada kakitangan awam, penghulu mukim, ketua kampung, ibu tunggal, pengusaha dan pengeluar produk makanan halal dan pemilik premis makanan.
Mohd. Amri berkata, keengganan pengusaha memohon mendapatkan sijil perakuan dan logo halal, sebenarnya akan merugikan perniagaan mereka terutamanya untuk menembusi pasaran lebih besar.
Beliau berharap, penerangan seperti itu dapat memberikan kefahaman lebih jelas bukan sahaja kepada pengusaha tetapi orang ramai bagi mengetahui hak mereka sebagai pengguna.
Menurutnya, bukan sahaja produk berasaskan makanan, malah peralatan lain seperti alat solek dan barangan kegunaan harian juga perlu dipastikan kesucian bagi mengelakkan umat Islam menggunakan produk tidak halal.

No comments:

Post a Comment