BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, October 11, 2014

GERD

ADAKAH anda sering merasa pedih hulu hati atau tidak selesa di bahagian dada hingga menular ke kerongkong?
Atau pernahkah anda mengalami kembung perut atau sendawa yang kerap walaupun belum menikmati makanan.
Sekiranya anda mempunyai gejala-gejala ini, anda mungkin mengalami simptom penyakit refluks gastroesofageal (GERD).
GERD adalah keadaan yang terjadi apabila refluks atau jeluak kandungan gastrik menyebabkan simptom atau komplikasi yang mendatangkan masalah.
GERD boleh menyerang sesiapa saja termasuk orang muda di peringkat paling produktif dalam hidup mereka. Penyakit ini boleh mendatangkan kesan kepada mutu kehidupan seseorang serta prestasi kerja mereka.

Di Malaysia, dianggarkan 50 peratus daripada jumlah penduduk dewasa mengidap sekurang-kurangnya satu masalah gastrousus. Kesilapan atau kegagalan mendiagnosis GERD boleh menyebabkan rawatan yang salah dan tidak berkesan.
GERD merupakan gangguan penyakit pencernaan kronik yang berlaku apabila asid di dalam perut atau kadangkala, kandungan perut, mengalir semula ke dalam saluran esofagus (laluan di antara mulut dan perut).
Keadaan ini secara lazimnya dikenal pasti melalui rasa pedih ulu hati yang kerap dan berterusan dan regurgitasi asid. Pendedahan esofagus secara berterusan kepada kandungan perut akan mengakibatkan luka pada lapisan dinding esofagus. Keadaan ini dikenali sebagai radang esofagus yang erosif.
Pada 2004, kadar kelaziman GERD di Malaysia ialah 38.8 peratus manakala kadar kelaziman radang esofagus yang erosif telah meningkat daripada dua peratus kepada 8.4 peratus dalam tempoh 10 tahun.
Ini selaras dengan kadar kelaziman di beberapa negara Asia yang turut menunjukkan trend penyakit GERD yang semakin meningkat. Pun begitu, penyakit ini masih kurang didiagnos dan kurang dirawat oleh sebab tahap keseriusan simptom-simptom penyakit ini biasanya tidak dikenal pasti.

Bergantung kepada tahap keseriusan GERD, pakar-pakar kesihatan boleh memperkenalkan PPI sebagai sejenis rawatan jangka panjang apabila terapi asas seperti ubat-ubatan di kaunter (OTC) tidak memadai untuk merawat GERD. PPI bertindak dengan mengurangkan rembesan asid selain mematikan pam asid di dalam perut.
Menurut Ketua Jabatan Gastroenterologi dan Hepatologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr. Goh Khean Lee, Kajian GERD di Asia Pasifik (GAPS) menunjukkan 94 peratus daripada bilangan pesakit masih mengalami simptom GERD dan 62 peratus daripada jumlah tersebut mengalaminya pada waktu malam.
‘’Ini berlaku walaupun mereka telah menerima PPI yang diangggap sebagai rawatan utama GERD. Terdapat juga 66 peratus daripada pesakit yang mengalami ketidak selesaan pada waktu malam disebabkan simptom pedih ulu hati dan ini mengakibatkan gangguan semasa tidur.
‘’Justeru, 56 peratus daripada pesakit terpaksa menggunakan pelbagai jenis rawatan tambahan untuk mengawal keadaan mereka," kata Dr. Khean Lee yang juga merupakan penulis utama kajian ini yang telah diterima untuk penerbitan di dalam Jurnal Gastroenterogi dan Hepatologi.
Walaupun menjalani rawatan PPI, GAPS telah mendedahkan bahawa hampir separuh daripada pesakit yang dikaji (48 peratus) merasakan simptom GERD telah mengganggu kehidupan mereka.

Hanya 24 peratus daripada pesakit dapat mengawal kesakitan dan ketidakselesaan yang dialami. Kajian itu juga menunjukkan bahawa hampir 60 peratus daripada pesakit mahukan kawalan simptom penyakit sehingga 24 jam untuk memberi kelegaan pada waktu malam dan 44 peratus pesakit memilih untuk mengambil PPI pada bila-bila masa.
"Ramai pesakit GERD di Asia melaporkan tekanan dan produktiviti kerja yang merosot akibat simptom-simptom mereka, dan ini menunjukkan impak GERD terhadap kualiti kehidupan pesakit. Oleh itu, satu ejen yang memberikan tindakan rawatan untuk jangka masa yang lebih panjang dengan risiko minimum untuk simptom kembali, terutamanya sekali pada waktu malam, harus disediakan bagi menangani batasan rawatan yang sedia ada,’’ jelas beliau pada majlis pelancaran rawatan oral sekali sehari untuk mengawal penyakit radang esofagus yang erosif iaitu Dexilant (dexlansoprazole) oleh Takeda Malaysia Sdn. Bhd. baru-baru ini.
Dalam pada itu, Profesor Emeritus Perubatan, Jabatan Gastroenterologi dan Hepatologi, Pusat Sains Kesihatan Universiti Virginia, Profesor David A. Peura memberitahu, sebagai satu jenis PPI dengan formulasi DDR, setiap kapsul Dexilant mengandungi dua jenis granul bersalut enterik.
Granul-granul ini mempunyai profil pelarutan berbeza yang bergantung kepada nilai pH, yang direka untuk melepaskan ubat di lokasi-lokasi yang berbeza di dalam saluran gastrousus.

Kajian klinikal telah menunjukkan Dexilant 30 miligram (mg) berkesan ke atas 75 peratus pesakit radang esofagus yang erosif yang kekal sembuh selepas lebih enam bulan manakala Dexilant 60mg telah terbukti berkesan dalam menyembuhkan semua gred penyakit radang esofagus yang erosif sehingga lapan minggu. Di samping itu, pesakit yang menggunakan Dexilant 30mg kekal bebas daripada pedih ulu hati untuk 96 peratus daripada tempoh masa 24 jam.
Dexilant 30mg juga menunjukkan keberkesanan yang ketara berbanding dengan plasebo dalam mengawal pedih ulu hati untuk lebih daripada 24 jam bagi pesakit yang menghidap penyakit refluks gastroesofagus tidak erosif (non-erosive gastroesophageal reflux disease; NERD) kerana lebih ramai pesakit ini mengalami kelegaan sepenuhnya daripada pedih ulu hati selama 24 jam untuk tempoh empat minggu.

No comments:

Post a Comment