BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, August 12, 2015

50 KUBUR GHAIB DITELAN HAKISAN

50 kubur 'ghaib' akibat hakisan

PONTIAN - Tanah Perkuburan Rimba Terjun terus berisiko ditelan bumi berikutan hakisan tanah yang semakin serius berlaku setiap kali air pasang sejak empat tahun lalu.

Penduduk, Abdul Kamal Suboh, 66, berkata, akibat kejadian itu juga, hampir 50 kubur di tanah perkuburan berkenaan 'hilang'.

Menurutnya, masalah hakisan semakin kritikal walaupun benteng batu-bata telah dibina di kawasan berkenaan.

“Kalau tidak silap banyak kubur yang rosak kerana kedudukannya berhampiran dengan kawasan tali air yang berdekatan dengan laut.

"Hakisan di tanah perkuburan ini sudah lama berlaku dan kami amat bimbang sesuatu yang buruk terjadi," katanya.

Kata Abdul Kamal, masalah tersebut sudah diadukan kepada pihak berkaitan namun sehingga kini benteng batu tersebut masih belum ditinggikan dan hanya kubur lama yang retak dibaiki.

Tambahnya, melihat hakisansemakin teruk, penduduk membina benteng baharu dengan menggunakan bahan binaan terbiar yang ditinggalkan berhampiran kawasan perkuburan.

"Kita sangat berharap pihak bertanggungjawab datang ke sini dan melihat sendiri masalah berkenaan," katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Sementara itu, Mohd Ali Jahor, 53, pula mencadangkan supaya pihak berkaitan membina benteng lebih tinggi bagi mengelak hakisan tanah berlaku.

Katanya, langkah itu mungkin dapat mengurangkan risiko tanah runtuh yang boleh menyebabkan kawasan perkuburan semakin sempit.

"Kita bimbang makin banyak tanah yang runtuh, dan air pasang akan melimpah ke kawasan tanah perkuburan. Kalau berdiri di tepi benteng, kita boleh lihat makin banyak tanah yang runtuh dan mendap di dalam tali air," katanya.

Justeru itu, Mohd Ali berharap supaya pihak berkaitan mengambil langkah-langkah pengawalan dan pemantauan bagi memastikan tiada lagi kubur yang hilang di situ.

No comments:

Post a Comment