Tahukah anda, pendedahan kepada cahaya matahari ialah salah satu penyebab masalah dan proses penuaan kulit berlaku? Selain itu, pengambilan ubat-ubatan yang diambil secara kumulatif juga boleh menyebabkan masalah kulit.
Hakikatnya, kecantikan datang dari dalam dan jika anda mahu mencapai kulit yang cantik, anda perlu untuk merawat permasalahan yang ada dalam badan anda. Misalnya detoksifikasi, menyingkir pemgumpulan air berlebihan daripada badan.
Kita boleh mula kaedah rawatan dalaman bagi mencapai kulit yang lebih baik dan sempurna. Langkah pertama ialah mendapatkan diagnosis, pemeriksaan air kencing, permeriksaan darah dan kemudian kita boleh mendapat tahu dengan tepat berapa banyak toksin di dalam badan pesakit dan sekuat mana sel badan kita.
Kadang-kadang pepijat yang menggigit, akan meninggalkan tanda gelap yang kekal di badan selama-lamanya. Pemeriksaan ini perlu bagi orang yang lebih tua dan mempunyai toksin, mereka berisiko kerana terdedah kepada barang yang terpakai seharian tanpa mengetahui ia selamat atau tidak seperti deodoran, syampu, dan produk penjagaan kulit.
Akhirnya, toksin tersebut kekal di dalam badan. Selain itu, segalanya yang kita sedut atau sapu pada badan kita boleh menukarkan sel-sel dan menyebabkan masalah kepada individu tersebut contohnya organ hati berlemak, menaikkan berat badan, kulit kelihatan semakin kusam dan pengumpulan air berlebihan di dalam badan.
Perundingan secara individu digalakkan kepada pesakit. Ini kerana keadaan setiap badan individu adalah berbeza. Kebiasaannya, pakar estetik akan mendapatkan latar belakang pesakit dan menasihatkan jenis rawatan yang sesuai untuk mereka.
Mekanisma penjagaan untuk kulit yang baik untuk mengekalkan kesihatan adalah perlu seperti:
1. Menggunakan ubat untuk mengusir keluar toksin dari dalam darah. Melalui proses ini tahap toksin dapat dikurangkan dengan serta-merta.
2. Rawatan spa – Rawatan di rumah seperti ozonomatik hidro terapi dan oksigen hiperbarik.
3. Cahaya infra merah
Ozonomatik Hidroterapi
Mandi ozon ialah salah satu rawatan yang paling baik untuk mengembalikan badan anda kepada keadaan yang ideal. Sistem semula jadi anti tekanan dapat mengimbangi semula badan anda. Rawatan ini dapat merangsang oksigen di dalam darah dan membaik pulih sistem peredaran limfa serta memudahkan pengeluaran toksin supaya kulit pulih berkilau, kekal anjal dan lembut.
Oksigen Hiperbarik
Terapi oksigen hiperbarik melibatkan pernafasan oksigen tulen di dalam bilik bertekanan atau tiub. Terapi oksigen hiperbarik ialah rawatan untuk kesihatan dan kecantikan kulit dan anti penuaan badan, kehilangan berat badan, tona kulit cantik, menghalang selulit, mengurangkan kedutan , detoksifikasi, merangsang sistem imun, mengekalkan umur selain bertujuan anti penuaan yang mantap.
Rawatan ini juga dapat mening­katkan anti oksida, pengeluaran kolagen dan penghasilan elastik, menghilangkan radikal bebas dan mengurangkan bengkak.Terapi oksigen hiperbarik akan meningkatkan tekanan udara kepada tiga kali lebih tinggi daripada tekanan udara biasa. Dalam keadaan ini, paru-paru anda boleh mengumpul lebih banyak oksigen daripada yang biasa. Anda mampu bernafas melalui oksigen tulen pada tekanan udara biasa.
Darah anda membawa oksigen ke seluruh badan. Ini membantu melawan bakteria dan merangsang pengeluaran bahan-bahan yang dipanggil faktor pertumbuhan sel-sel dan stem sel untuk membantu proses pemulihan.
Cahaya infra merah
Sebahagian besar daripada bahan kimia merupakan toksin yang boleh menyebabkan kanser, kecacatan kelahiran, kerosakan kepada saraf dan sistem imunisasi, kerosakan pada hati, sum-sum tulang dan lain-lain.
Cahaya infra merah merupakan sumber tenaga utama yang datang daripada matahari dan bertangungjawab memanaskan kulit kita apabila duduk di bawah sinaran matahari. Sinaran matahari yang cukup pada kulit akan menyebabkan perpeluhan dan secara tidak langsung menyingkirkan toksin.
Tubuh yang menyerap mineral seperti boron dan silika baik untuk aktifkan fungsi otak dan badan selain sulfur dalam air memerangkap toksin disingkirkan melalui peluh dan sistem pencernaan.
Ada juga pusat kecantikan spa yang menawarkan rawatan sauna infra merah. Sauna infra merah ini meliputi penjagaan kesihatan berbentuk pencegahan, rawatan kecantikan dan penjagaan kulit. Dengan hanya 30 minit sehari, duduk di dalam kubikel tanpa pakaian atau berpakaian minimum, pengguna akan menuju ke arah pemulihan dan pemuliharaan. Kaedah itu membantu membakar sekitar 600 hingga 900 kalori setiap 30 minit sesi sauna.
Rod seramik infra merah ini diselaputi 24 bahan mineral dan dikeluarkan dalam bentuk gelombang kepada pengguna. Haba yang dikeluarkan daripada rod seramik ini adalah sama seperti haba matahari. Pengguna disyorkan menggunakan suhu melebihi 44 darjah Celsius.