BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, August 9, 2011

HALAL: MALAYSIA CONTOH DUNIA

Utusan Malaysia: 9 Ogos 2011



PETALING JAYA 8 Ogos – Pembangunan industri halal secara menyeluruh yang agresif di Malaysia telah menjadikan negara sebagai contoh kepada dunia.
Ini terbukti apabila Malaysia merupakan antara negara terawal yang telah menetapkan piawaian halal untuk makanan, kosmetik dan logistik.
Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Halal (HDC), Datuk Seri Jamil Bidin berkata, Malaysia mempunyai Institut Penyelidikan Produk Halal (HPRI) yang merupakan makmal canggih pertama seumpamanya dikhususkan untuk produk-produk halal.
“HPRI di Universiti Putra Malaysia (UPM) dilengkapi dengan peralatan terkini serta mempunyai 20 saintis bertanggungjawab dalam membuat penyelidikan serta menetapkan standard halal yang diiktiraf.
“HDC pada masa ini sedang bekerjasama dengan HPRI bagi mempromosi institut itu di peringkat antarabangsa terutama ketika menyertai misi dagangan selain menggunakan agensi kerajaan lain seperti Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Perbadanan Pembangunan Pelaburan Luar Malaysia (Matrade).
“HPRI merupakan komitmen Malaysia untuk terus mendahului dalam pembangunan industri halal bagi menjadi pusat halal dunia,” katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.
Tambah Jamil, industri halal tidak hanya tertumpu kepada makanan semata-mata tetapi merangkumi pelbagai industri lain seperti kosmetik, farmaseutikal, logistik, ramuan, pelancongan, perbankan, perkhidmatan dan sebagainya.
“Bagi setiap industri itu, Malaysia telah mempunyai standard halal yang telah dipatuhi. Berbeza dengan negara-negara lain halal mereka hanya tertumpu kepada satu industri sahaja seperti makanan.
“Malaysia telah berada di hadapan terutama dalam industri perbankan Islam. Oleh itu, adalah tidak adil untuk membandingkan standard halal negara dengan beberapa kemajuan halal negara lain yang hanya tertumpu kepada satu industri khusus sahaja,” jelasnya.
Selain itu, Malaysia juga merupakan satu-satunya negara yang mempunyai satu agensi khas dalam membangunkan industri halal secara menyeluruh apabila HDC ditubuhkan.
“Setiap tahun negara-negara bukan Islam akan menjemput Malaysia untuk memberi penerangan mengenai halal kerana negara adalah peneraju kepada industri halal.
“Industri halal mempunyai potensi besar untuk diterokai menyebabkan negara-negara seperti Jepun, Korea dan China tidak mahu ketinggalan untuk turut serta,” katanya.
Sementara itu, Jamil turut berkongsi mengenai perkembangan industri makanan halal Malaysia yang telah merekodkan peningkatan sebanyak 40 peratus bagi suku pertama lalu.
Pada tahun lalu, jumlah eksport makanan halal negara adalah sebanyak RM8.2 bilion.
Daripada segi syarikat-syarikat tempatan yang mempunyai sijil halal telah meningkat sebanyak 25 peratus pada tahun lalu kepada 4,800 syarikat.
Dari segi kosmetik Malaysia telah mengeksport 20 peratus produk halalnya terutama bagi produk ubat gigi, penjagaan kulit, rambut serta pewangi.
Bergerak ke hadapan, Jamil berkata, HDC akan terus mempromosi dan mempergiatkan usaha pembangunan industri halal negara bagi merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat halal dunia.

No comments:

Post a Comment