BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, August 27, 2011

TAK PERLU RAGU STATUS HALAL DAGING IMPORT

  GURUN: Umat Islam di negara ini tidak perlu meragui status halal daging import yang dibawa masuk untuk memenuhi keperluan bekalan daging sempena sambutan Aidilfitri.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata ini kerana semua pengimport daging terbabit sudah dikenal pasti mematuhi syarat kelulusan status halal sebelum dibenar berbuat demikian.

"Daging import adalah daging yang dikenal pasti daripada pengimport yang mematuhi tanda aras dan juga sijil halal yang sudah dikeluarkan.
"Jadi tidak timbul keraguan umat Islam yang akan menyambut Aidilfitri beberapa hari yang akan datang ini berkenaan bekalan daging, selain jaminan daripada pihak KPDNKK (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan)," katanya kepada pemberita, di sini semalam.

Beliau yang ditemui pada majlis berbuka puasa bersama Umno Bahagian Jerai di Kompleks Sukan Modenas berkata kerajaan juga mengimport bekalan dari pusat penyembelihan yang memiliki sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

"Termasuk juga tentang sembelihan itu, kita import daripada tempat yang mendapat kebenaran sijil daripada pihak JAKIM," katanya.

Katanya JAKIM sentiasa memantau pihak yang berkaitan untuk tujuan pembekalan serta pematuhan tanda halal yang telah diletakkan kerajaan: BERNAMA

No comments:

Post a Comment