BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, August 9, 2011

MASJID BARU HADIAH RAMADHAN


Utusan Malaysia: Selasa 9 Ogos 2011

PONTIAN 8 Ogos - Penantian selama 31 tahun bagi 500 penduduk Kampung Jawa Ulu, di sini untuk mendapat sebuah masjid baru akhirnya tercapai sempena Ramadan ini.
Masjid yang dibina atas tanah seluas 0.4 hektar dengan kos RM1.2 juta mula dibina tahun lalu dan siap sepenuhnya Julai lalu.
Menurutnya, pembinaan masjid baru itu untuk menggantikan masjid lama yang usang dan tidak mampu lagi menampung jemaah yang semakin bertambah semasa solat Jumaat dan Aidilfitri.
"Memandangkan beberapa perkara teknikal yang belum diselesaikan termasuk penyerahan bangunan daripada JKR (Jabatan Kerja Raya) kepada Pejabat Agama, masjid itu mungkin tidak dapat digunakan untuk solat raya nanti.
"Walaupun harapan penduduk adalah sebaliknya, tetapi kita perlu mematuhi segala prosedur dan peraturan bagi setiap bangunan baru supaya semuanya berjalan lancar dan selamat digunakan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, kelmarin.
Iskandar berkata, sempena kedatangan Ramadan ini, pihaknya turut mengadakan aktiviti gotong-royong membersihkan masjid tersebut dan penduduk berasa teruja kerana mendapat sebuah masjid baru dan ingin menggunakannya bagi menunaikan solat tarawih kali ini.
Sementara itu, waris kepada pemilik tanah wakaf tapak masjid tersebut, Musa Hussin, 64, mengucapkan terima kasih kepada pelbagai pihak yang dapat menunaikan hajat Allahyarham bapanya, Hussin Omar.
Walaupun mengambil masa yang agak lama bagi kerajaan meluluskan pembinaannya, namun keluarganya bersyukur kerana dapat melihat sebuah masjid yang indah di hadapan mereka.
"Daripada 16 beradik, hanya tiga yang masih hidup dan dapat menyaksikan tanah yang diwakafkan ini dibangunkan dengan sebuah masjid bagi kegunaan penduduk kampung," katanya sambil berharap proses penyerahan masjid itu kepada Jawatankuasa Masjid dapat disegerakan bagi membolehkannya digunakan pada solat Aidilfitri ini.

No comments:

Post a Comment