BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, August 9, 2011

KELUHAN 80 PENIAGA UPTOWN

Utusan Malaysia: 9 Ogos 2011



PONTIAN 8 Ogos - Seramai 80 peniaga yang menjalankan perniagaan di Bazar Larut Malam atau uptown merayu kepada Majlis Daerah Pontian (MDP) menyelesaikan masalah bekalan elektrik dan tempat menyimpan payung milik mereka.
Menurut urus setia bazar tersebut, Zainal Kamal Zainal Abidin, 47, masalah itu timbul selepas MDP mengeluarkan surat amaran melarang penggunaan bekalan elektrik dan stor dari gerai pelancongan berhampiran tapak bazar.
"Ia menjejaskan kelancaran perniagaan sedangkan ini merupakan program bersama antara MDP dan Majlis Amanah Rakyat (Mara) sebagai latihan berniaga kecil-kecilan selain memastikan bandar Pontian khususnya kawasan pantai terus hidup.
"Kami terpaksa mengosongkan stor tersebut bagi mengelakkan sebarang tindakan yang lebih tegas diambil seperti mana terkandung dalam surat notis amaran yang diberikan itu," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.
Katanya, pihaknya mengeluarkan perbelanjaan sendiri bagi membina stor bagi kemudahan para peniaga terutama yang tidak mempunyai kenderaan.
Menurut Zainal Kamal, maklum balas yang diberikan masyarakat setempat dan pengunjung terhadap uptown sangat baik selain menghindarkan kawasan pantai menjadi tempat gejala tidak sihat seperti merempit dan lepak.
Sementara itu, seorang peniaga yang ditemui, Hakim Tik, 33, berharap masalah yang dihadapi ini mendapat perhatian sewajarnya dari pihak yang berkenaan supaya uptown Pontian terus berkembang.
"Sebelum ini semua urusan penyimpanan dan pemasangan payung dilakukan oleh pihak urus setia yang tentunya memudahkan para peniaga tanpa membawanya pulang," ujarnya.
Sementara itu, Yang Dipertua MDP, Miswan Yunus ketika dihubungi berkata, masalah berkenaan dalam perhatian pihaknya dan siasatan telah dijalankan berhubung perkara tersebut.
Katanya, pihaknya sedia membantu berkaitan penyambungan bekalan elektrik kepada peniagauptown yang sebelum ini mengambilnya dari gerai berhampiran bagi memastikan keselamatan peniaga terjamin.
"MDP akan membantu membuat penyambungan elektrik mengikut spesifikasi yang selamat seperti mana peraturan, manakala masalah stor penyimpanan payung akan diadakan perbincangan bersama Mara bagi mencari tempat sesuai," jelasnya.

No comments:

Post a Comment