BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Saturday, May 5, 2012

JOHOR TERUS JADI PENGELUAR MAKANAN UTAMA NEGARA


KOTA TINGGI 3 Mei - Johor akan terus menjadi pengeluar makanan utama negara dengan pembukaan 3,642 hektar kawasan pertanian Bio-Organik di Desaru dekat sini.
Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, pembukaan itu menjadikan jumlah keseluruhan kawasan pertanian organik di negeri ini seluas 7,284 hektar termasuk 2,832 hektar di Ayer Hitam, Batu Pahat dan 809.3 hektar di beberapa kawasan termasuk Mersing, Kota Tinggi dan Muar.
Beliau berkata, pembukaan kawasan baru itu akan meningkatkan pengeluaran makanan berasaskan sayuran, buah-buahan dan ternakan ayam menjadi 40 peratus berbanding 30 sebelum ini.
"Bio-Desaru merupakan kawasan pertanian organik terbesar di Malaysia dan bakal menghasilkan produk halal untuk kegunaan semua.
"Tiada unsur tidak halal di sini. Kalau merujuk kepada sumber makanan itu, semuanya halal dan kita boleh dapatkan pengesahan halal untuk memastikannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Penternakan Udang, Pusat Penternakan Burung Walit dan Bio-Security Check Point di Lembah Makanan Bio-Desaru, Tanjung Sedili dekat sini hari ini.
Pembukaan Bio-Desaru dijangka menerima 23 pelabur dengan jumlah pelaburan bernilai RM1.3 bilion di samping mewujudkan lebih 7,600 peluang pekerjaan menjelang 2020.
Pembangunan Bio-Desaru juga dijangka menjana kira-kira RM2 bilion pengeluaran ladang secara kolektif dengan anggaran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak RM3.13 bilion.
Sementara itu, Pengurus Besar Bio-Desaru, Asman Shah Abdul Rahman memberitahu, pihaknya akan menjalinkan kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) untuk membuka sebuah makmal menjalankan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) bagi memastikan daging ternakan itu benar-benar halal.
Pihaknya melabur sebanyak RM30 juta untuk pembukaan makmal tersebut dan ia bertujuan mendapatkan pensijilan halal.

No comments:

Post a Comment