BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, February 25, 2013

IKAN BAKAR BAGAN LALANG DI DAMANSARA


BAGAN Lalang yang terletak di pesisiran pantai di Sepang, Selangor, sememangnya terkenal dengan keenakan hidangan ikan bakar dek kerana ikan-ikannya segar dari laut.
Restoran HM Sri Bagan Seafood, terletak di muara Sungai Pelek, Sepang, yang beroperasi sejak 1993 antara restoran buruan penggemar ikan bakar.
Kini, pemburu makanan laut yang berada di sekitar Lembah Klang tidak lagi perlu menghabiskan sehingga dua jam perjalanan ke sana kerana cawangan HM Sri Bagan sudah dibuka di Kota Damansara sejak setahun yang lalu.
Diuruskan oleh Siti Hanis Juriah, HM Sri Bagan Ikan Bakar mengekalkan konsep dan gaya masakan sama seperti di Bagan Lalang cuma menyuntik kelainan dengan turut menyediakan masakan ala kampung.
“Set masakan ala kampung seperti daging, kupang dan keli salai masak lemak cili api serta sambal tumis bagi memenuhi permintaan mereka yang mahu sesuatu yang cepat dihidang terutamanya ketika waktu tengah hari.
“Bagi hidangan ikan segar pelbagai kuah serta ikan bakar, bermula dari pukul 4 petang dan ia mengambil masa sedikit.
“Hampir kesemua ikan diambil dari pantai Bagan Lalang sendiri serta pantai-pantai berdekatan kerana kami mahu mengekalkan kesegaran rasanya.
“Pelbagai jenis ikan disediakan termasuk yang sukar dijumpai seperti tetuka, neniur, daun baru dan tetanda untuk dicuba pelanggan," ujarnya yang menguruskan perniagaan keluarga bersama suaminya.
Menariknya, HM Sri Bagan Ikan Bakar masih mengekalkan keaslian cara masakan menggunakan arang yang membuatkan aromanya lebih harum.
Rasa cili yang dikisar bersama lengkuas, ketumbar, jintan dan serai yang meliputi ikan bakar tidak menenggelamkan rasa manis ikan bahkan membuatkan tambah menyelerakan.
Dicicah pula dengan sambal kicap mahupun kuah asam, rasanya tidak kurang daripada yang disediakan di Bagan Lalang.
Tidak sah jika tidak memesan ikan tiga rasa kerana resipinya yang tersendiri menggunakan nanas, asam boi dan minyak merah resipi tersendiri yang sungguh unik.
Hidangan ketam masak serai turut memikat hati. Masakan ini digemari bangsa Cina kerana rasanya tidak seperti sup ketam biasa.
HM Sri Bagan Ikan Bakar kini merancang menawarkan khidmat penghantaran ke kawasan sekitar selain menyediakan ikan hidup

No comments:

Post a Comment