BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, February 27, 2013

PROJEK KERETAPI LAJU KL-SINGAPURA MASIH SAMAR


SINGAPURA 26 Feb. - Meskipun mencetuskan keterujaan di kedua-dua belah pihak, Moody's mengambil pandangan berhati-hati dengan projek Kereta Api Laju antara Singapura dan Kuala Lumpur sehingga lebih banyak butiran terperinci mengenai projek tersebut didedahkan.
Naib Presiden-Penganalisis Kanan, Moody's Investors Service Singapore Pte. Ltd., Christian de Guzman berkata: "Ia pastinya menjadi bualan hangat, tetapi saya rasa kami memilih untuk berhati-hati dengan perkara ini.
"Untuk satu perkara, apabila anda melihat pada kereta api laju, kita masih belum mengetahui banyak perkara terperinci," katanya kepada Bernama menerusi temu bual telefon.
Beliau berkata demikian sebagai memberi reaksi kepada pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatannya Lee Hsien Loong di Pemukiman Pemimpin pada 19 Februari lepas mengenai projek kereta api laju antara Singapura dan Kuala Lumpur.
"Kita tidak tahu di mana lokasi kereta api Singapura akan terletak, yang boleh mempengaruhi sejauh mana kejayaan projek ini.
"Pertukaran tanah KTM telahpun berlaku antara kedua-dua kerajaan sejak dua tahun lepas. Adakah ada lagi pertukaran tanah sekiranya anda mahu memulihkan perkhidmatan kereta api ke pusat bandar Singapura?" kata de Guzman.
Beliau juga memberikan faktor ketidak pastian berhubung pilihan raya akan datang di Malaysia, sambil menambah tiada siapa yang tahu sekiranya akan berlaku perubahan kerajaan kelak.
"Daripada perspektif kami, tidak kisahlah siapa pun yang menang, tetapi kepastian dasar adalah penting," katanya.
Ditanya mengenai impak projek itu, beliau berkata: "Sudah tentunya akan ada peningkatan pelancongan, hubungan am, tetapi ia juga bergantung kepada harga.
"Jika harga tiket sama mahal dengan harga tiket kapal terbang ke KL, mungkin tidak akan ada banyak impak, tetapi pada masa yang sama ia boleh memudahkan perdagangan dan aliran pergerakan penduduk." - Bernama

No comments:

Post a Comment