BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, February 6, 2013

PINEWOOD STUDIO DIJANGKA TARIK RM 3.8 BILLION

JOHOR BAHARU - Pinewood Iskandar Malaysia Studios (PIMS) dijangka menarik projek produksi antarabangsa dengan bajet berjumlah RM3.8 bilion menjelang 2020.

Ketua Pegawai Eksekutif PIMS Michael Lake berkata, bajet itu akan termasuk kira-kira 9,500 pekerja filem sepenuh masa dan bebas dalam tempoh itu, penggunaan ruang studio, kelengkapan produksi filem, logistik, makanan dan minuman, penginapan, pembelian bekalan pejabat dan pembinaan dan perkhidmatan lain.

"Kira-kira RM1.9 bilion akan dibelanjakan dalam ekonomi tempatan termasuk bagi upah pekerja tempatan," katanya dalam taklimat media mengenai perkembangan PIMS, di sini, hari ini.

PIMS yang terletak di tapak seluas 20 hektar di kawasan pembangunan perdana Iskandar Malaysia, dijangka siap pada Mei dan akan menampilkan kemudahan produksi studio filem dan televisyen canggih bertaraf dunia di rantau Asia Pasifik. 

Ia akan menawarkan kepada pengeluar filem dan televisyen antarabangsa satu daripada kemudahan produksi filem dan televisyen terbesar di rantau ini.    

"Bagi menyokong fasa pertama pembangunan PIMS, sejumlah 1,500 tenaga kerja diperlukan pada akhir tahun ini," kata Lake.

Bagi mendapatkan tenaga kerja yang diperlukan, Ketua Eksekutif Lembaga Pembangunan Wilayah Iskandar (IRDA) Datuk Ismail Ibrahim mengumumkan pemulaan program Pembangunan Tenaga Kerja Industri Kreatif Iskandar Malaysia.

"Tujuh kursus 'Train the Trainers' pertama di bawah program pembangunan itu akan bermula pada Mac dan merupakan kursus intensif lapan hingga 12 minggu bagi menyediakan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan oleh profesional, jurulatih dan pekerja industri filem Malaysia untuk berintegrasi dengan syarikat produksi filem antarabangsa yang lebih besar," kata Ismail.

Sasaran program itu ialah mendapatkan kira-kira 1,300 pekerja pada akhir tahun ini untuk mengembang dan mengukuhkan asas kemahiran profesional dan teknikal bagi industri filem, terutamanya untuk menyokong PIMS.

Beliau berkata, kursus-kursus itu akan dikendalikan oleh pakar antarabangsa yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang masing-masing dan akan membolehkan pelatih menimba pengetahuan amalan terbaik antarabangsa dalam produksi filem.

Tujuh kursus yang ditawarkan ialah latihan dandanan rambut, mekap, pengurusan kostum, perakaunan produksi, pembinaan set, grip dan jabatan elektrik. 

Ismail berkata, 17 lagi kursus akan diumumkan dalam masa terdekat. 

Permohonan bagi mengikuti kursus itu kini dibuka dan akan ditutup pada 12 Februari. Bagi yang berminat boleh melayari laman web www.iskandarmalaysia.com untuk mendapatkan maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment