BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, March 10, 2013

KEENAKAN BAKLAVA



Bagi mereka yang menyukai dan sudah biasa dengan makanan Asia Barat, Baklava bukanlah sesuatu yang asing.
Walaupun resipi asal Baklava hanya dimakan begitu sahaja, tetapi saya mengambil inisiatif untuk menukar sedikit cara persembahan makanan ini dengan mengubah sedikit bentuknya dan menggunakan buah-buahan beri iaitu strawberi, bluberi dan raspberi.
Baklava merupakan makanan pemanis mulut yang enak dan sangat popular di negara Asia Barat yang diperbuat daripada kulit pastry phyllo yang dilapis-dilapiskan bersama campuran kacang.
Kemudian akan dibakar dan disiramkan dengan sirap sebelum disajikan.
Pastry phyllo adalah kepingan doh yang nipis dan apabila ia dibakar akan menjadi garing.
Makanan ini boleh dibuat daripada doh tetapi dengan perkembangan teknologi, pastry phyllo boleh dibeli di pasar raya yang terpilih.
Asal usul manisan ini tidak mempunyai sejarah yang tepat. Walaupun banyak budaya yang menuntut Baklava adalah hak penuh mereka namun ia dikatakan berasal daripada Turki kerana Baklava telah wujud sejak zaman pemerintahan kerajaan Uthmaniah lagi di Turki.
Ia banyak dibuat di dapur istana sultan semasa zaman kerajaan Uthmaniah dan sultan akan mempersembahkan Baklava dalam dulang kepada tentera-tentera yang baru dilantik semasa acara pentauliahan mereka pada hari ke-15 Ramadan dan acara ini dinamakan sebagai Baklava Alayi.
Walaupun makanan ini boleh didapati sepanjang tahun, namun ketika Ramadan kuih ini menjadi lebih popular.
Tesktur Baklava adalah rangup dan kenyal terhasil daripada kacang dan kulit pastry phyllo yang menyerap air gula. Rasa Baklava ini memang manis kerana menggunakan gula dalam adunan kacang dan ia juga disiram pula dengan sirap manis.
Dalam campuran sirap, lemon atau serbuk kayu manis dicampurkan untuk memberikan kelainan rasa pada
Baklava. Anda boleh mengurangkan sukatan gula jika tidak suka ia terlalu manis.
Baklava biasanya disediakan dalam dulang yang besar.Setiap lapisan pastry phyllo akan disapukan dengan mentega cair. Setiap lapisan juga akan diletakkan campuran kacang yang telah dihancurkan seperti kacang walnut, pistachio dan hazelnut.
Anda boleh menggunakan kacang lain seperti pecan atau lain lain kacang yang anda suka sebenarnya. Terpulang kepada anda. Selepas itu ia akan ditutup dengan lapisan pastry phyllo yang baru.

No comments:

Post a Comment