BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, March 5, 2013

MESIN ATM TABUNG HAJI DIPECAH PENJENAYAH



SEORANG anggota polis memeriksa kamera CCTV dalam kejadian penjenayah memecahkan dua buah ATM di bangunan Tabung Haji di Pontian semalam.



PONTIAN - Sekumpulan penjenayah bertindak memecahkan dua buah mesin pengeluaran wang automatik (ATM) di bangunan Tabung Haji di sini dan berjaya melarikan wang tunai RM456,000 awal pagi semalam.
Mengulas kejadian tersebut, Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Zahaliman Jamin berkata, dalam kejadian pukul 4 pagi itu, kumpulan yang dipercayai terdiri daripada empat orang itu memasuki premis berkenaan.
Katanya, mereka telah menutup televisyen litar tertutup (CCTV) sebelum bertindak memecahkan dua daripada mesin ATM yang terdapat di dalam premis berkenaan.
"Mereka turut memotong mesin ATM. Ia berdasarkan kepada kesan habuk besi yang dijumpai.
"Selain itu, penjenayah terbabit juga bertindak meletakkan sebuah lori berhampiran CCTV bagi mengelakkan identiti mereka diketahui," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Pontian di sini semalam.
Menurut Zahaliman, hasil siasatan awal polis mendapati, kumpulan penjenayah tersebut terdiri daripada empat orang atau lebih berdasarkan kepada kesan cap jari yang ditemui pihaknya.
Kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan.
Sementara itu, dalam satu kes berasingan yang terjadi kira-kira pukul 2 pagi semalam, Zahaliman berkata, sekumpulan penjenayah gagal melarikan wang tunai daripada sebuah mesin ATM di sebuah pejabat pos di Benut dekat sini.
Polis percaya, katanya, insiden itu membabitkan lebih daripada dua orang penjenayah yang berjaya memasuki premis berkenaan dan menyembur cat ke arah CCTV yang ada di dalam premis itu.
"Terdapat kesan terbakar pada mesin ATM berkenaan dan polis berjaya menjumpai dua kesan cap jari dipercayai milik suspek.
"Justeru, kita akan siasat sama ada kedua-dua kes berkenaan dilakukan oleh penjenayah yang sama kerana kedu-dua kes itu berlaku pada waktu dan modus operandi hampir sama," katanya.
Kes berkenaan, jelasnya disiasat mengikut Seksyen 379/5 (11) Kanun Keseksaan iaitu samun



mesin ATM
Anggota polis sedang melakukan siasatan di tempat kejadian rompakan dua mesin ATM di bangunan Tabung Haji bandar Pontian, semalam.
PONTIAN – Tindakan nekad sekumpulan penjenayah merompak wang dari mesin juruwang automatik (ATM) di Pekan Benut, di sini, berhasil selepas percubaan kedua.

Dalam kejadian pertama kira-kira jam 2 pagi semalam, perompak terbabit bertindak mengumpil mesin ATM yang diletakkan di pejabat Pos, namun cubaan mereka gagal.

Tidak mahu berputih mata, dua jam kemudian, dua mesin ATM di bangunan Tabung Haji di bandar Pontian, dirompak menggunakan gergaji sebelum wang sebanyak RM456,000 dilarikan.

Ketua Polis Daerah Pontian, Superintendan Zahaliman Jamin mengesahkan kejadian tersebut dan tidak menolak kemungkinan rompakan dilakukan penjenayah sama.

“Siasatan pada rakaman awal kamera litar tertutup (CCTV) mendapati seorang lelaki memasuki kawasan ATM di Pekan Benut, sebelum bertindak menyembur cat hitam pada kamera tersebut.

“Polis percaya dua penjenayah cuba melakukan rompakan itu berdasarkan kepada dua cap jari ditemui pada mesin ATM terbabit,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian, di sini, semalam.

Zahaliman berkata, dalam insiden kedua, polis menemui habuk kayu dipercayai kesan daripada gergaji digunakan perompak untuk memecah dua mesin wang itu.

“Orang ramai yang lalu di situ termasuk pelanggan di kedai makan yang terletak berhadapan bangunan tersebut, tidak menyedari kejadian itu berikutan sebuah treler diletakkan di hadapan bangunan.

“Ini berdasarkan rakaman awal CCTV di situ, sebelum perompak menutupnya dengan pita pelekat,” katanya.

Katanya, polis tidak menolak kemungkinan taktik meletakkan treler bagi menutup pandangan adalah sebahagian daripada modus operandi perompak,” katanya.

No comments:

Post a Comment