BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, January 22, 2015

FOREST CITY LULUS DEIA

  • Pemaju projek Forest City akan berusaha memininumkan kesan ke atas alam sekitar.Pemaju projek Forest City akan berusaha memininumkan kesan ke atas alam sekitar.
 1 / 1 
JOHOR BAHRU - Jabatan Alam Sekitar (JAS) sudah meluluskan Laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar Terperinci (DEIA) bagi pembangunan projek Forest City di atas tanah tambak di Gelang Patah.

Perkara berkenaan dinyatakan pemaju induk projek tersebut iaitu Country Garden Pacificview (CGPV) dalam satu kenyataan kepada media, semalam.

Laporan DEIA disediakan meliputi langkah yang mencadangkan kepada usaha meminimumkan atau mengurangkan kesan ke atas alam sekitar melalui penyelesaian bersepadu dan memiliki kebolehfungsian yang diterima JAS.

Pengarah Eksekutif CGPV, Datuk Md Othman Yusof berkata, selepas mendapat kelulusan laporan DEIA, pihaknya akan memastikan berlaku kepatuhan dan pengawasan melibatkan soal kualiti udara dan air, bunyi bising dan mendapan dengan tegas.

Menurutnya, menjadi keutamaan bagi pihaknya untuk memastikan projek pembangunan terbabit membolehkan ekologi persekitaran sekeliling dijaga dengan baik.

“Ini adalah satu langkah besar ke hadapan kami dalam menjayakan matlamat untuk membawa pembangunan berterusan ke Johor. Projek ini selaras wawasan kerajaan seperti digariskan dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP)

“Apabila ia siap kelak, dijangka peluang pekerjaan baharu akan diwujudkan dalam jumlah yang besar untuk rakyat negara ini,” katanya.

Beliau berkata, selain itu projek berkenaan bakal ‘menyegarkan’ infrastruktur setempat termasuk pembinaan akses laluan baharu, stesen tenaga, sistem retikulasi air baharu dan meningkatkan aktiviti pelaburan di kawasan berkenaan.

“Bagi pihak CGPV, saya merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang telah memberikan sumbangan mereka kepada DEIA.

“Yakinlah bahawa kami akan terus memberikan kerjasama erat dengan semua pemegang saham dan pihak berkepentingan dalam usaha memastikan pembangunan projek sentiasa mempertimbangkan keperluan masyarakat dan persekitaran,” katanya.

Beliau berkata, CGPV sentiasa memastikan bahawa projek yang dilaksanakan patuh dan mengambil amalan terbaik pentadbiran.

No comments:

Post a Comment