BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, November 23, 2015

SEGAMAT RAIL CAFE-SEKSYEN 14 SHAH ALAM

Segamat Rel saji masakan Johor

MEMASUKI ruang Restoran Segamat Rel memberikan suasana unik seperti di stesen keretapi lama di Johor. Sinonim dengan nama restoran ini sendiri, sudah tentu dekorasinya mempunyai signifikan tertentu.
Ternyata, si empunya restoran merupakan warga Johor yang kini bermastautin di Shah Alam dan merupakan seorang peguam.
Pengurus Besar restoran, Chef Mazlan Othman berkata, idea mengetengahkan dekorasi stesen keretapi Johor dengan elemen vintage ini sememangnya bertujuan menyampaikan maksud hidangan restoran ini sendiri.  
Segamat Rel Cafe merupakan restoran yang beridentitikan masakan Johor, bertujuan menjadi peneraju makanan Johor di bandar-bandar utama negara ini, bermula dari Shah Alam.

Restoran ini boleh memuatkan sehingga 80 orang pada satu-satu masa dan menyediakan hidangan ala cart serta boleh menyediakan tempahan katering.

Hidangan menyelerakan

Kunjungan penulis bersama editor dan para wartawan di atas jemputan Chef Mazlan tidak melepaskan peluang untuk menikmati menu yang menjadi ‘signature’ restoran ini.
Antaranya, nasi ambeng yang dihidangkan bersama ayam masak kari Johor serta daging dan nasi ayam berempah.
Keenakan dan keunikan ayam masak kari Johor begitu menyelerakan tekak bukan warga Johor seperti penulis dan terus-terang, penulis menyukainya.
Selain itu, kami turut dihidangkan dengan aneka jenis kek seperti redberry dan cheese cake serta durian crepe yang empuk lagi menyelerakan.

Selera kembali terbuka apabila dihidangkan dengan mi bandung, meski pun tekak telah menelan lebih empat jenis menu sebelum itu.
Menurut Chef Mazlan, Segamat Rel mensasarkan tiga outlet berdekatan Shah Alam dalam radius 15 ke 30 kilometer dalam tempoh tiga bulan akan  datang.
“Restoran yang menelan belanja sehingga RM700,000 kos keseluruhan ini dijangka berkembang menjadi 10 outlet kesemuanya, menjelang hujung tahun  hadapan.
“Kami telah membuat kajian pemasaran dan menyusun strategi untuk menjadi perintis dalam mempromosikan makanan tradisional Johor secara    menyeluruh dan outlet pertama dikhususkan untuk warga Shah Alam,” katanya.
Lebih 31 jenis menu disediakan di Segamat Rel Cafe yang terletak di Seksyen 14 berdekatan Anggerik Mall.

“Menu utama kami adalah mi jawa, mi rebus, nasi tomato, rendang daging dan juga ayam goreng berempah. Kami akan mempertingkatkan lagi jenis menu dari segi hidangan snack dan makanan ringan yang lain dengan mengekalkan identiti Johor, khususnya makanan orang dulu-dulu, seperti lontong   darat dan sebagainya.
“Selain nasi ambeng kami juga hidangkan ubi rebus yang boleh dimakan dengan sambal hijau atau sambal ikan bilis atau bersama kuah asam pedas.
Pisang goreng sambal hitam dan kari juga ada,” sambung Chef Mazlan yang mempunyai 22 tahun pengalaman sebagai Chef dan pernah bertugas di Melbourne Australia ini.
Restoran Segamat Rel dilancarkan secara rasmi pada 9 November lepas dan akan turut menghasilkan produk lain seperti kopi campuran dan merchandise.

No comments:

Post a Comment