BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Friday, November 27, 2015

TARIF AIR TERTINGGI DALAM NEGARA

NUSAJAYA - Rakyat Johor berdepan tarif air paling tinggi dalam negara sehingga menimbulkan kesengsaraan kepada rakyat.
Adun Pekan Nanas, Yeo Tung Siong berkata, kenaikan tarif air di negeri ini bermula Ogos lalu dilihat tidak munasabah memandangkan Syarikat Air Johor Holdings Sdn Bhd (SAJ) telah mengaut keuntungan sebanyak RM71.59 juta tahun lepas.
Menurutnya, penjelasan diberikan bahawa margin keuntungan SAJ terikat dengan kawalan pihak Suruhanjaya Air Negara (SPAN) pada kadar tidak melebihi 8 peratus bagi tempoh tiga tahun tidak boleh diterima.
“Saya berpandangan tarif air di Johor tidak harus dinaikkan apabila SAJ memperoleh keuntungan yang besar.
“Adakah kerajaan berhasrat mencipta rekod supaya tarif air negeri ini akan kekal menjadi paling tinggi di seluruh negara?,” katanya pada perbahasan Persidangan Dun di Kota Iskandar, semalam.
Tung Siong berkata, kerajaan memerlukan strategi yang komprehensif untuk menyelesaikan masalah tarif air tinggi secara menyeluruh.
Menurutnya, kerajaan perlu menyediakan lebih banyak peruntukan untuk membina infrastruktur bekalan air di Johor supaya SAJ tidak perlu membayar caj sewa pajakan yang semakin tinggi kepada Perbadanan Aset Air Berhad (PAAB).
“Kerajaan BN harus mengakui dasar penswastaan bekalan air di negeri ini mengalami kegagalan dan menjadi punca utama bangsa Johor menderita akibat terpaksa menanggung bayaran air tertinggi.
“Untuk mengatasi masalah ini, kerajaan negeri perlu mendapat semula semua aset di bawah PAAB supaya caj sewa pajakan infrastruktur bekalan air tidak lagi menjadi kos sehingga menjadi faktor kenaikan bayaran air,” katanya.

No comments:

Post a Comment