Anda juga boleh memilih untuk mendarat di mana-mana lapangan terbang seluruh dunia sambil mengenakan pakaian seragam juruterbang.
Kedengaran agak pelik namun itulah pengalaman yang boleh diperolehi jika berkunjung ke sebuah pusat penerbangan simulator yang terletak di pusat beli-belah Space U8, Bukit Jelutong, Shah Alam, Selangor.
Meskipun hanya sebuah simulator, pengalaman mengendalikan kapal terbang komersial jenis Boeing 737 pastinya akan membuatkan pengunjung berasa teruja dengan sistem dan peralatannya seakan-akan pesawat sebenar.
Aktiviti tersebut bukan sahaja dapat mengisi masa terluang sekeluarga pada hujung minggu, malah dapat menjana minat anak-anak kecil untuk terlibat dalam dunia penerbangan.

Pengarah Aviax Ventures Sdn. Bhd., Mohd. Tarmizi Shuib berkata, staf bertugas di pusat penerbangan simulator yang beroperasi sejak 2013 itu akan memberi taklimat ringkas kepada pengunjung mengenai penerbangan simulator sebelum memulakan penerbangan.
“Kita akan memberi taklimat ringkas termasuk penggunaan butang dan suis yang ada serta penerbangan ini juga akan diselia oleh seorang pengajar.
“Ketika penerbangan, pengunjung boleh memilih untuk berlepas dari mana-mana lapangan terbang yang ada di seluruh dunia dan mendarat di negara pilihan masing-masing,” katanya.

Beliau menambah, sambutan daripada orang ramai amat menggalakkan, bukan sahaja individu dan keluarga malah pelajar bidang penerbangan turut berkunjung ke pusat itu.
Katanya lagi, sebelum ini tidak ramai yang tahu mengenai kewujudan pusat simulator yang dibuka kepada umum, namun lama kelamaan jumlah pengunjung bertambah.
“Selama ini, kita hanya duduk di kerusi penumpang dalam pesawat. Namun aktiviti ini akan memberi peluang kepada pengunjung untuk menerbangkan sendiri kapal terbang dan merasai keseronokan alam penerbangan.

“Aktiviti ini amat menyeronokkan bagi seisi keluarga kerana kesemua mereka boleh merasai pengalaman sebenar menerbangkan pesawat dan bergambar di dalam kokpit,” ujarnya.
Flight Aviax Simulator terletak di unit B2-13-1, tingkat 1, pusat beli-belah Space U8, Bukit Jelutong, Shah Alam.
Pusat simulator penerbangan itu dibuka mulai pukul 1 petang sehingga 9 malam setiap hari kecuali Isnin.
Bayaran yang dikenakan untuk 30 minit adalah RM150 manakala 60 minit penerbangan sebanyak RM260.
Orang ramai juga boleh menghubungi talian 03-78597378 untuk maklumat lanjut.