BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Monday, April 23, 2012

"THE ONE" DIKTIRAF JAKIM


Herman Portner (kiri) menayangkan sijil halal yang diperoleh daripada Jakim, sementara Olivier Funel mempamerkan salah satu wangian eksklusif daripada rangkaian The One, baru-baru ini.

MESKIPUN timbul kekeliruan berkaitan pemakaian minyak wangi dengan urusan solat, hakikat yang tidak dinafikan sehingga kini ialah penggunanya ramai terdiri daripada kalangan umat Islam itu sendiri.
Ini bukannya fakta yang direka atau dibuat-buat tetapi sejarah telah membuktikan bahawa orang Mesir adalah yang pertama memasukkan minyak wangi ke dalam budaya mereka diikuti oleh China purba, Hindu, Afrika dan diikuti negara-negara lain.
Ketika itu, ia digunakan dalam pelbagai keperluan ritual bermula dari detik kelahiran sehinggalah ke upacara kematian.
Mutakhir ini, memperoleh minyak yang berkualiti, bauan yang menarik dan banyak pilihan di pasaran adalah sangat terhad. Mengikut tradisi, minyak wangi yang halal hanya dalam bentuk cecair dan deodoran berbuli, manakala baunya pula agak keras, terutamanya daripada pati tumbuh-tumbuhan berkayu, kelikatan pula amat rendah dan berminyak serta tidak bertahan lama.
Lantaran melihat kelompangan di situ, sebuah syarikat pengeluar minyak wangi dari Perancis, Atelier des Parfums Asia Pacific Sdn. Bhd. (AdP Asia Pacific) telah mencetus ilham, sekali gus menggunakan segala kaedah penerapan dengan menghasilkan minyak wangi dari Perancis yang halal dalam bentuk semburan bagi memenuhi kehendak pasaran umat Islam, khasnya.
Ia secara tidak langsung memenuhi kehendak pasaran, di mana umat Islam mahukan minyak wangi yang lebih moden, tanpa penggunaan bahan-bahan berbahaya serta haiwan atau organ manusia, mudah digunakan serta pada harga yang berpatutan.
Justeru, setelah empat tahun berturut-turut, AdP Asia Pacific menyertai Pameran Perdagangan Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas), tahun ini merupakan tahun paling bermakna bagi syarikat pengeluar minyak wangi terulung dari Perancis ini. akhirnya penat lelah selama dua tahun terbalas jua akhirnya, sebaik menerima sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pengiktirafan dan penganugerahan ini sekali gus menjadikan AdP Asia Pacific yang pertama dan satu-satunya syarikat minyak wangi dari Perancis yang memperoleh sijil halal Jakim.
Pada sidang akhbarnya baru-baru ini, AdP Asia Pacific selain berbangga dengan pengiktirafan yang diterima daripada Jakim, turut melancarkan siri wangian terkininya dengan gelaran The One oleh Atelier des Parfums serta mengetengahkan beberapa idea dan ciptaan dalam usaha pengembangan minyak wangi halal tidak lama lagi.
"Mihas merupakan platform paling ideal dalam usaha meletakkan diri kami sebagai syarikat yang terkemuka dalam penciptaan dan penghasilan minyak wangi yang memperoleh sijil halal daripada Jakim," Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif AdP Asia Pacific, Herman Portner.
AdP Asia Pacific ialah anak syarikat pengilang minyak wangi dari selatan Perancis.
"Dengan adanya sijil halal ini juga, selain dapat mengukuhkan kedudukan kami, ia juga membuka ruang untuk melakukan kajian dan pembangunan (R&D) dalam memperbaiki teknologi yang menyokong industri halal.
"Ini sekali gus membolehkan pengguna-pengguna Islam dari seluruh dunia untuk menikmati sepenuhnya rangkaian ciptaan baru yang moden, segar dan dinamik secara selamat, tenang serta tanpa was-was kerana ia benar-benar minyak wangi yang halal.
"Kita meletakkan sepenuh ilmu pengetahuan berasaskan syarikat kami di Perancis dan pangkalan datanya yang luas serta segala pengalaman luas kira-kira 70 tahun dalam ciptaan minyak wangi berkualiti tinggi bagi kerja-kerja di Malaysia ini," tambah Herman.
Sementara itu, Timbalan Pegawai Eksekutif, AdP Asia Pacific dan juga merupakan sifu minyak wangi, Olivier Funel berkata, dengan adanya sijil halal serta kerjasama baik dengan Jakim, pihak kami yang mempunyai kedudukan bersaingan terbaik dalam pasaran minyak wangi halal yang sedang pesat berkembang kini.
Lantas kerjasama dua hala yang terbina antara AdP Asis Pacific ini akui Oliver, dilihat sebagai satu strategi bernas seiring dengan matlamat menjadikan Malaysia sebagai hab halal keluaran jenama mereka.
"Malaysia akan menjadi hab bagi pasaran seluruh Asean, Amiriah, Arab Saudi dan Asia Barat serta negeri-negeri yang mempunyai pengguna Islam. Ia akan menjadi pusat kecemerlangan antarabangsa untuk minyak wangi halal yang dibangunkan oleh Atelier des Parfums di Perancis," ujarnya yang turut mengalu-alukan penyertaan daripada usahawan tempatan.
Pasaran untuk minyak wangi halal di negara-negara Islam seluruh dunia dan di Asean, khasnya menunjukkan potensi yang besar dalam industri minyak wangi.
Dikatakan jumlah keseluruhan pasaran minyak wangi untuk tahun 2012 dijangka melebihi USD33.5 bilion dan akan terus berkembang sehingga 2020 lebih kurang USD 37.5 bilion.
Kaji selidik terbaru menunjukkan Eropah menganggarkan pengambilan 46 peratus daripada permintaan dunia pada tahun 2010. Pun begitu, rantau Asia Pasifik, Asia Barat dan Afrika, mewakili perkembangan pasaran paling pesat dalam industri wangian dengan anggaran masing-masing 6.5 peratus dan tujuh peratus pada lima tahun akan datang.

No comments:

Post a Comment