BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, April 10, 2014

KAREX BATU 34 PONTIAN SEDIA 2500 PELUANG PEKERJAAN

PONTIAN - Syarikat pembuat kondom terbesar dunia, Karex Bhd. (Karex), bakal menawarkan kira-kira 2500 peluang pekerjaan apabila kilang di Batu 34 Jalan Bahru- Pontian, beroperasi kelak.

Ketua Pegawai Eksekutif Karex, Goh Miat Kiat berkata, kilang berkeluasan 7 hektar itu dibangunkan dengan kos sebanyak RM80 juta.

Menurut beliau, pemilihan daerah ini sebagai lokasi terbaharu kilangnya dibuat bagi menghargai sumbangan serta sokongan semua pihak sejak pihaknya memulakan pelaburan pada tahun 1994 di Taman Pontian Jaya, dekat sini.

Selain itu,  jalan perhubungan yang baik serta kedudukan berhampiran Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) dan Johor Bahru turut menjadi faktor pemilihan lokasi tersebut.

“ Kerja-kerja tanah diatas tanah seluas 7.28 hektar telah selesai yang dibeli tiga tahun lalu kini tumpuan bagi membina kilang yang dijangka siap pada tahun suku tahun pertama 2015.

“Sebanyak 4 bilion keping disasarkan bagi pengeluaran kilang baharu ini yang kemudiannya akan dieksport ke 110 buah negara  seperti Afrika, Asia, Amerika dan rantau Eropah,” katanya selepas majlis pecah tanah oleh Pengerusi Karex Tan Sri Arshad Ayub, disini, baru-baru ini.

Hadir sama, Pegawai Daerah Pontian, Muji Salimon dan Adun Kukup Suhaimi Salleh.

Tambahnya, melalui pelaburan selama 20 tahun di Pontian, pihaknya telah melatih banyak tenaga mahir tempatan termasuk di bidang pengurusan.

Bagi meningkatkan kapasiti pengeluaran, pihaknya akan menggunakan banyak peralatan yang moden dan dalam masa yang sama mengekalkan tenaga buruh.

Setakat ini, Karex mempunyai tiga kilang pengeluaran iaitu di Hatyai, Thailand, Port Klang di Selangor dan Pontian di Johor.

No comments:

Post a Comment