BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, April 16, 2014

MISTERI TANGGA BATU DI PERADIN

  • Tangga batu undang persoalanBinaan batu besar yang dipercayai penduduk menjadi tempat penyimpanan harta askar Jerman suatu masa dahulu.
 1 / 1 
PONTIAN – Kewujudan tangga batu yang dipercayai merupakan jeti lama di kawasan hutan paya bakau berhampiran Sungai Peradin di Parit Jerman, mengundang pelbagai pertanyaan dalam kalangan penduduk.

Seorang penduduk, Lokman Talib, 77, berkata, berdasarkan cerita yang disampaikan oleh generasi terdahulu, jeti lama itu dipercayai dibina oleh sekumpulan askar Jerman untuk mengusahakan kegiatan perdagangan.

“Tangga batu ini dapat dilihat ketika air sungai surut dan terdapat empat buah tangga batu di kawasan sekitar Peradin,

“Ia dipercayai menjadi bukti adanya aktiviti perdagangan dijalankan di sini, kerana kedudukan Sungai Peradin berhadapan dengan Singapura,” katanya.

Ketiadaan jalan darat ketika itu katanya, memungkinkan lokasi di Sungai Peradin itu digunakan bagi tujuan membawa hasil nanas dan kelapa ke Singapura.

“Dahulu tanaman nanas dan kelapa merupakan hasil utama ekonomi penduduk di sini,” katanya.

Selain itu, dia juga menunjukkan sebuah binaan batu berbentuk 'H' dengan setiap satunya mempunyai lubang besar, dipercayai digunakan untuk penyimpanan harta,

Lokman juga memberitahu, sehingga kini tiada persatuan sejarah atau badan berkaitan yang melakukan kajian mengenainya.

"Sekiranya ia mempunyai nilai sejarah yang penting, amat sayang sekali ia dibiarkan tanpa sebarang kajian dilakukan,” katanya.

No comments:

Post a Comment