BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Sunday, April 13, 2014

PENUTUPAN SIMPANG DI TAMBAK UNDANG BAHAYA

  • Simpang ditutup undang kesulitanTung Siong (tiga, kiri) melihat peta laluan jalan raya di Tambak sejak dua bulan lalu.
 1 / 1 
PONTIAN - Tindakan pihak berkuasa menutup dua simpang utama di Pusat Perdagangan Pontian atau Tambak sejak dua bulan lalu menyebabkan kesulitan kepada pengguna di sini.

Pengguna mendakwa, akibat penutupan itu, kemalangan kecil kerap berlaku sehingga mendatangkan kesesakan lalu lintas khususnya di waktu puncak dan cuti hujung minggu.

Peniaga buku, Tan Yu Chiang, 41, berkata, simpang tiga yang dibuka bagi pengguna membuat pusingan U begitu merbahaya kerana merupakan laluan utama bagi kenderaan berat seperti bas untuk ke Terminal Pengangkutan Awam Pontian.

Jelasnya, pengguna jalan raya sering terkeliru dengan keadaan simpang di situ terutama dari segi pusingan U yang akhirnya menyebabkan kemalangan.

“Saya kerap melihat kemalangan kecil berlaku di sini, terutama ketika jalan sesak pada hujung minggu kerana tiada papan tanda kenderaan keluar masuk simpang dipasang.

"Pemandu terkejut apabila terdapat kenderaan di hadapan mereka yang memasuki simpang, akibatnya mereka tidak sempat memperlahankan kenderaan yang akhirnya mengakibatkan kemalangan,” katanya semalam.

Abdullah Mohammad, 40, berkata, kemalangan yang terjadi di situ bukan sahaja melibatkan kereta tetapi juga lori, motosikal dan bas.

“Simpang tersebut sibuk pada waktu puncak di sebelah pagi dan petang, ditambah bilangan kenderaan berat seperti bas yang lalu lalang untuk ke Terminal Pengangkutan Awam.

“Keadaan menjadi semakin buruk, apabila lori dan bas membelok ke kanan sedangkan simpang berkenaan kecil, akibatnya berlaku kesesakan,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi DAP Parlimen Tanjung Piai, Yeo Tung Siong berkata, ramai peniaga dan pengguna jalan raya mengeluh dengan keadaan di Tambak yang sering sesak terutama pada waktu puncak dan cuti hujung minggu.

Jelasnya, aduan yang dikemukakan kepada pihak DAP lebih kepada soal penutupan simpang yang dilihat menyebabkan kesesakan lalu lintas dan meningkatkan risiko kemalangan jalan raya.

“Memorandum bagi mengatasi masalah kesesakan akan dihantar kepada Majlis Daerah Pontian (MDP) bagi tindakan segera,” katanya.
Sementara itu, Yang Dipertua MDP, Miswan Yunos berkata, isu kesesakan lalu lintas di Pusat Perdagangan Pontian sentiasa menjadi perhatian.

Jelasnya, pihaknya bersama pemaju Pusat Perdagangan Pontian iaitu WFC Developmen dan perunding telah mengadakan perbincangan bagi menambah baik keadaan lalu lintas.

No comments:

Post a Comment