BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, April 23, 2014

TAMBAK JOHOR TIDAK LAGI RELEVEN

  • Tambak Johor tidak lagi relevanHasni (dua kiri) menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan sempena Minggu Sains, Teknologi dan ICT Negeri Johor 2014, di sini, semalam
 1 / 1 
JOHOR BAHRU – Tambak Johor tidak lagi relevan sekiranya bayangan yang digambarkan kedua-dua pemimpin tertinggi negara antara Singapura dengan Malaysia mengenai pembinaan jambatan persahabatan menjadi realiti.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Negeri, Datuk Ir Hasni Mohammad berkata, bagaimanapun ia harus sesuatu yang perlu dipersetujui oleh kedua-dua negara.

“Kalau dilihat dari segi keberkesanan, pilihan lokasi jambatan persahabatan seperti yang pernah dibincangkan, kedudukan tambak Johor tidak lagi relevan.

“Bagaimanapun ia harus dipersetujui kedua-dua negara dan kita belum menerima secara rasmi setelah kedua-dua pemimpin itu berjumpa,” katanya selepas merasmikan Majlis Penutup Minggu Sains, Teknologi dan ICT Negeri Johor 2014, di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Elias Hasran.

Hasni berkata, sekiranya tambak Johor menjadi lokasi pilihan, ia dapat memberi faedah kepada pengguna Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) kerana bangunan tersebut masih belum digunakan sepenuhnya.

Menurutnya, selain menjadi satu infrastruktur hubungan yang mampu mengatasi masalah kesesakan, jambatan persahabatan itu juga boleh dijadikan sebagai mercu tanda jalinan mesra antara dua negara berjiran.

“Kita di peringkat negeri Johor berpendapat bahawa kalau lokasi Tambak Johor yang menjadi pilihan, ia dapat memberi faedah kepada pengguna CIQ kerana bangunan itu masih tidak lagi digunakan sepenuhnya disebabkan usaha membina Jambatan Bengkok tidak diteruskan.

“Dengan adanya kedudukan lokasi jambatan sesuai yang sekiranya dibina, ia dapat mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang berlaku khususnya pada hujung minggu.

“Ia juga boleh menjadi mercu tanda yang menjadikan satu lambang kepada persahabatan antara dua negeri dan negara yang berjiran,” katanya.

No comments:

Post a Comment