BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Thursday, July 10, 2014

PATUHI PERATURAN BAZAR RAMADHAN

  • Peniaga bazar Ramadan disyaratkan supaya tidak memulakan perniagaan sebelum jam 3 petang.Peniaga bazar Ramadan disyaratkan supaya tidak memulakan perniagaan sebelum jam 3 petang.
 1 / 1 
PONTIAN - Semua peniaga di bazar Ramadan diingatkan supaya mematuhi peraturan sepanjang menjalankan perniagaan.

Yang Dipertua Majlis Daerah Pontian (MDP), Miswan Yunus berkata, sebanyak sembilan lokasi bazar Ramadan dibuka di  daerah ini.

Menurutnya, daripada jumlah itu, kira-kira 128 tapak dibuka di pekarangan Stadium Mini Pontian dan tapak lain di kawasan seperti Parit Masjid, Pekan Nenas, pekan Permas, Gerai Tepi Laut Pontian, pekan  Ayer Baloi, pekan  Benut dan Terminal Pengangkutan Awam Pontian dan Taman Mutiara.

“Bazar beroperasi mulai jam 3 petang hingga waktu berbuka puasa dengan menawarkan pelbagai jenis minuman dan makanan termasuk antaranya kuih-muih, lauk pauk, dan kurma.

“Peniaga perlu mematuhi peraturan iaitu tidak memulakan perniagaan sebelum jam 3 petang. Kebersihan gerai juga perlu diutamakan dengan mematuhi garis panduan seperti memakai apron dan penutup kepala,” katanya kepada  Sinar Harian, semalam.

Miswan berkata, pihaknya memandang serius waktu  perniagaan bagi peniaga di  bazar Ramadan.

Jelasnya, syarat lesen bagi peniaga bazar Ramadan, mereka hanya dibenarkan menjual juadah berbuka puasa bermula jam 3 petang.

“Penguatkuasa akan pantau perkara ini, dan amaran akan diberikan kepada peniaga yang membuka gerai awal,” katanya.

Katanya lagi, MDP juga sentiasa menjalankan kerjasama dengan Jabatan Kesihatan Daerah Pontian bagi  melakukan pemeriksaan  ke atas makanan dan kebersihan gerai supaya tidak berlaku kejadian keracunan makanan.

No comments:

Post a Comment