BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, July 8, 2014

RM 1 BILLION BANGUNKAN LARKIN

  • Kamaruzzaman (dua, kiri) melihat sajian dinikmati pengamal media yang hadir.Kamaruzzaman (dua, kiri) melihat sajian dinikmati pengamal media yang hadir.
 1 / 1 
JOHOR BAHRU - Kira-kira RM1 bilion diperuntukkan Johor Corporation (JCorp) bagi membangunkan projek pembangunan bersepadu di kawasan Larkin, dalam tempoh empat tahun.

Presiden yang juga Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim berkata, projek yang akan dibangunkan anak syarikatnya, Johor Land Bhd itu bakal didirikan di atas tanah seluas 40 hektar.

Menurutnya, projek yang dikenali sebagai Larkin Central Park itu dijangka memberi manfaat kepada rakyat negeri ini.

“Projek bersepadu itu dijangka dimulakan awal tahun depan melibatkan pembangunan prasarana sukan seperti menaik taraf Stadium Tan Sri Haji Hassan Yunos, pembinaan kompleks kolam renang dan stadium tertutup.

“Selain itu, ada komponen lain seperti rumah mampu milik berbentuk pangsapuri kira-kira 400 unit dan komersial turut dibangunkan di atas tanah berkenaan,” katanya selepas majlis berbuka puasa bersama media di Hotel Puteri Pacific, semalam.

Kamaruzzaman berkata, bagi memastikan projek berjalan lancar, JCorp turut memperuntukkan RM270 juta untuk kerja-kerja naik taraf dan melebar jalan serta infrastruktur lain bagi kegunaan masyarakat setempat.

“Disebabkan pembangunan berhampiran bandar raya Johor Baharu, jadi penting untuk kita tentukan sistem aliran trafiknya itu boleh menampung jumlah trafik sekarang dan akan datang.

“Majlis mesyuarat kerajaan negeri sudah luluskan. Jadi kita cadang sebelum hujung tahun ini, kita akan dapat muktamadkannya dan serah pelan merancang kepada pihak berkuasa nanti,” katanya.

Difahamkan, kerja naik taraf stadium di Larkin akan meningkatkan kapasiti sehingga boleh memuatkan sehingga 40,000 penonton dalam satu masa.

Projek berkenaan juga akan turut membina stadium tertutup yang menggunakan reka bentuk ikonik dan menjadi mercu tanda bagi bandar raya ini.

No comments:

Post a Comment