BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, January 15, 2013

BERSEDIA UNTUK HARI TUA


LAGI 22 tahun, Malaysia dijangka mencapai Status Negara Penduduk Tua dengan sebanyak 15 peratus atau lebih penduduk akan berusia 60 tahun dan ke atas. Kajian terkini menunjukkan purata jangka hayat lelaki Malaysia mencecah sehingga 75 tahun manakala perempuan 77 tahun.
Berbanding beberapa tahun dahulu, jangka hayat penduduk negara ini sekitar 60 tahun. Oleh itu, 50 tahun sudah dianggap tua dan tergolong dalam kelompok warga emas.
Tetapi sekarang tidak lagi. Usia 50 tahun tidak lagi dianggap tua. Bahkan kerajaan Malaysia baru-baru ini menaikkan had umur persaraan wajib daripada 55 kepada 60 tahun. Semuanya dipercayai ada kaitannya dengan peningkatan jangka hayat rakyat, kecergasan dan keupayaan mereka untuk terus bekerja.
Perkembangan ini secara tidak langsung menunjukkan kualiti kesihatan rakyat kini jauh lebih baik berbanding dahulu. Ini berikutan komitmen yang ditunjukkan kerajaan menerusi dasar kesihatan dan pembangunan prasarana berkaitan termasuk hospital.
Cuma agak membimbangkan kerana kesedaran terhadap penjagaan kesihatan masih belum cukup tinggi di kalangan rakyat sehingga dibimbangi akan membentuk populasi warga emas yang tidak sihat.
Seramai dua daripada lima orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan atau obes dan Malaysia berada di tangga keenam negara yang paling tertekan.
Gaya hidup yang dipilih oleh majoriti rakyat Malaysia menyebabkan peningkatan penyakit tidak berjangkit seperti diabetes, hipertensi dan kanser.
Pilihan untuk menghadapi masa tua sebenarnya terpulang kepada kita.
Mungkin ada yang memilih untuk berbelanja besar mendapatkan produk-produk antipenuaan. Namun, pilihan terbaik sebenarnya adalah dengan mengawal mental dan fizikal sejak dari awal bagi berdepan dengan episod yang tidak dapat dielakkan dalam hidup itu - iaitu penuaan.
Pakar runding kesihatan dan kecergasan serta Duta Friends to Mankind Kanada, Dr. Rico Ricketts berkata, proses penuaan sememangnya tidak dapat dielak, tetapi tua dalam keadaan gembira dan sihat adalah satu pilihan.
"Malaysia mempunyai segmen penduduk muda yang besar dan ramai akan berusia 60 tahun ke atas. Mereka mempunyai pilihan mengubah gaya hidup dari awal bagi menghadapi masa tua dengan lebih mudah dan berdikari.
"Masalah yang saya lihat kebanyakan rakyat Malaysia suka mengamalkan sikap berlengah, lebih gemar mengubati daripada mencegah. Gaya hidup mereka bakal memberikan kesan negatif, tidak sekarang, mungkin masa tua.
"Lihat saja cara pemakanan rakyat Malaysia. Tidak dinafikan Malaysia antara negara mempunyai hidangan terlazat tetapi kita perlu tahu cara untuk mengawal pengambilan makanan demi masa depan.
"Ramai yang beranggapan mereka akan mewarisi proses penuaan dan masalah sama seperti orang tua mereka dan kepercayaan itu perlu diubah segera.
"Kenapa memilih untuk merana di hari tua dan menjadi beban kepada orang tersayang kalau kita boleh mengubahnya dari awal," ujar Dr. Ricketts yang akan memberi ceramah percuma tentang mitos penuaan di Pusat Perubatan Tropicana, Kota Damansara, Petaling Jaya pada 19 Januari ini.

No comments:

Post a Comment