BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, January 15, 2013

CEGAH MASALAH HATI


TAHUKAH anda antara fungsi hati ialah sebagai tempat menyimpan tenaga, vitamin dan mineral? Hati atau hepar juga menghasilkan protein dan membuang hampas dari badan menerusi air kencing, peluh dan sebagainya.
Mengikut fakta yang dikeluarkan oleh Yayasan Hati Amerika, penyakit hati menyerang kira-kira satu daripada 10 rakyat Amerika. Di Malaysia pula, kita menemukan angka satu daripada 20 rakyatnya menghidap penyakit berkaitan hati .
Bagi mengetahui adakah hati kita menghidap penyakit atau tidak, orang ramai dinasihatkan menjalani pemeriksaan, kemudian disusuli dengan pemantauan, jika ia dapat dikesan lebih awal maka rawatan juga boleh dimulakan dengan lebih awal.
Namun gaya hidup tidak sihat membuka laluan luas kepada penyakit untuk bersarang dalam badan.
Makanan berminyak, makan lewat malam, kurang bersenam dan merokok adalah antara tabiat kurang sihat yang diamalkan oleh rakyat Malaysia sehingga menjejaskan kesihatan mereka. Hakikatnya, semakin ramai rakyat Malaysia kini mengalami pelbagai masalah kesihatan termasuk kegemukan, diabetes (kencing manis), hati berlemak dan masalah lain.
Rakyat Malaysia juga semakin terdedah kepada Penyakit Tidak Berjangkit (PTB).
Menurut Laporan Status Global Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai NCD 2010, daripada 57 juta kematian global pada 2008, 36 juta atau 63 peratus adalah disebabkan oleh PTB.
Rantau Asia Tenggara (SEA) antara rantau yang mencatatkan peningkatan tertinggi PTB.
Satu faktor penting dalam penjagaan kesihatan yang tidak disedari ramai orang kerana kurang ditekankan tetapi amat penting untuk badan yang sihat ialah kesihatan hati. Menjaga kesihatan hati ialah langkah pertama dalam usaha mengubah amalan gaya hidup seseorang.
Menurut Pakar Runding Gastroenterologi, Dr. Loong Yik Yee, gaya hidup kurang sihat boleh menjejaskan fungsi hati yang menyebabkan kerosakan ketara kepada badan kita.
"Penyakit hati ialah istilah luas yang meliputi semua masalah yang mungkin menyebabkan hati gagal melaksanakan fungsi yang sepatutnya dilakukan.
Salah satu daripada masalah tersebut ialah sirosis dan kegagalan hati," ujarnya.
Sirosis menggambarkan parut kekal pada hati apabila sel hati normal digantikan oleh tisu parut yang tidak dapat melakukan sebarang fungsi hati. Diagnosis masalah hati sukar dilakukan kerana gejalanya tidak begitu khusus, antara lain termasuk loya, kelesuan, kelemahan atau kehilangan berat badan.
Sebenarnya, tidak susah untuk melindungi fungsi hati.
Pengarah Unit Perniagaan Penjagaan Kesihatan Pengguna, James Wong memberitahu, orang ramai hanya perlu menambah Fosfolipid Penting (EPL) dalam diet. EPL ialah blok binaan bagi membran sel hati. EPL kini boleh didapati dalam bentuk pemakanan tambahan oral di mana-mana farmasi.
"Pendekatan menyeluruh perlu digunakan untuk mencegah penyakit hati. Selain daripada mengambil Essentiale, individu perlu mengubah gaya hidup dengan mengamalkan diet yang sihat dan bersenam. Amalan gaya hidup yang sihat meningkatkan kesihatan hati sambil menggalakkan kesejahteraan umum," tambah James.

No comments:

Post a Comment