BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Wednesday, January 16, 2013

NAIK TARAF PANTAI TELOK KERANG


Naik taraf Pantai Telok Kerang
Uyob menunjukkan kawasan Pantai Telok Kerang yang perlu diberi perhatian.
PONTIAN - Ramai tidak menyedari kewujudan Pantai Telok Kerang, di sini, yang sesuai dijadikan tempat rekreasi untuk beriadah kerana kawasan berhampiran pantai itu tertutup dengan semak samun dan tiada kemudahan prasarana lengkap.

Menariknya, pantai berkenaan yang terletak hanya lebih kurang satu kilometer dari Taman Rekreasi Rambah itu merupakan satu-satunya pantai t di daerah ini.

Ketua Kampung Kawasan (1) Mukim Rimba Terjun, Uyub Daros berkata, memandangkan tiada kemudahan yang disediakan, keadaan pantai dengan pasir indah diselaputi kulit kerang itu seperti terbiar tanpa diurus.

Menurutnya, kawasan pantai berkenaan yang mempunyai pokok bakau di sekelilingnya turut sesuai dijadikan lokasi perkhemahan.

“Dahulu, terdapat perancangan untuk membangunkan kawasan pantai di sini, namun sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil.

“Penduduk berharap pihak berwajib seperti Pejabat Daerah Pontian dapat melihat semula potensi pantai Telok Kerang dan membangunkannya seperti kawasan rekreasi Rambah,” katanya semalam.

Uyub berkata, sekiranya Pantai Rambah boleh dimajukan sebagai taman rekreasi, penduduk setempat turut meminta Pantai Telok Kerang dimajukan sebagai pusat perkhemahan untuk kegunaan pelbagai pihak termasuklah pasukan keselamatan dan badan beruniform sekolah.

“Pantai ini juga pernah mengelolakan beberapa perkhemahan tahunan oleh pasukan beruniform dari luar termasuk pihak tentera.

“Justeru kawasan ini perlu diberi penambahbaikan bagi mewujudkan tapak perkhemahan yang  lengkap dengan kemudahan,” katanya.

Katanya lagi, kemudahan sedia ada seperti tandas awam tidak diurus dengan baik kerana tiada aktiviti boleh dilakukan oleh pengunjung yang datang ke pantai berkenaan.

“Saya melihat kawasan ini wajar dibangunkan agar penduduk kampung dapat meningkatkan ekonomi mereka dengan menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan.

“Pantai ini juga terkenal dengan aktiviti menangkap belangkas yang boleh menarik perhatian ramai bagi menyaksikan dengan lebih dekat lagi," katanya.

No comments:

Post a Comment