BANNER KEMANGI

BANNER KEMANGI

FACILITIES

FACILITIES

Tuesday, January 15, 2013

MENU UDANG GALAH PILIHAN PELANGGAN


GERAI makan milik Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) Bukit Angin di Temerloh, Pahang hanya terdiri daripada gerai biasa yang menghidangkan menu sarapan dan tengah hari bagi memenuhi keperluan penduduk di daerah itu.
Sekali pandang, barisan gerai di sini tidak mempunyai sebarang keistimewaan walaupun satu ketika dahulu ia merupakan gerai persinggahan yang popular bagi pengguna jalan raya dari Terengganu dan Kuantan untuk ke Kuala Lumpur atau sebaliknya.
Populariti gerai makan tersebut menjadi suram sejak Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) dibuka beberapa tahun lalu menyebabkan segelintir peniaga terpaksa menutup gerai mereka kerana kekurangan pelanggan.
Sejak itu, gerai di situ tidak lagi menjadi pilihan apabila pemandu yang menggunakan LPT akan singgah di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Temerloh atau Gambang, Kuantan.
Bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini, perniagaan gerai makan di situ kembali bernafas apabila bilangan pelanggan yang singgah meningkat setiap hari.
Jumlah pelanggan meningkat kerana ramai yang singgah untuk menikmati hidangan udang galah, gulai tempoyak ikan patin dan pelbagai lagi masakan ikan sungai.
Gerai Adik Hanizan adalah antara tumpuan pelanggan yang mahu menikmati menu udang galah.
Gerai bernombor 10 itu menjadi tumpuan penggemar udang galah yang dimasak dalam tiga pilihan iaitu masak lemak, goreng berlada dan goreng kunyit.
Menurut pemilik gerai itu, Haslinda Hamzah, jualan udang galah tidak menentu kerana bukan semua orang menggemarinya kecuali pada hari Sabtu dan Ahad, jualannya mencecah sehingga 40 ekor sehari.
‘‘Kami pernah menjual udang galah sehingga 100 ekor sehari, dan pada hari biasa, purata 20 hingga 30 ekor sehari dapat dijual. Jumlah itu tidak termasuk udang galah yang dijual mentah," katanya sambil memberitahu masakan goreng berlada paling digemari berbanding dengan masak lemak dan goreng kunyit.
Beliau berkata, pihaknya memperoleh bekalan udang galah daripada pemancing, bukan sahaja dari Temerloh tetapi juga dari Jerantut serta Lipis.
Katanya, purata berat udang galah adalah antara 300 sehingga 500 gram seekor dan paling berat pernah mencecah sehingga 800 gram seekor dengan harga belian RM80 sekilogram.
‘‘Harga yang dijual bergantung kepada berat dan saiz iaitu antara RM30 hingga RM40 seekor.
‘‘Seperti ikan patin liar, bekalan udang galah juga tidak menentu. Bagaimanapun, bekalan untuk kami sentiasa ada," katanya.
Selain udang galah, gerai Adik Hanizan yang diusahakan empat adik beradik ini turut menjual lebih daripada 50 menu masakan ikan sungai seperti ikan krai, talapia, kelah, baung, patin, jelawat dan ikan seluang.

No comments:

Post a Comment